• Tusenskönan

Hur känns foglossning?

Jag får ont i underlivet (kan nog inte säga EXAKT var... men lixom i botten av bäckenet...) när jag suttit eller legat en stund å ska resa mig.

Det här är min andra graviditet å jag kände inget sånt här vid första barnet.
    Är i v.18 nu.

Någon som vet vad detta kan vara?

• Svar på tråden Hur känns foglossning?
  • Tusenskönan

Ingen som vet om detta kan vara foglossning??? Eller vad det kan vara annars...???

• mammatill2härligavildar

Puffar. Vill också veta hur foglossningar känns:)

• ewamarie

Det låter ju helt klart som foglossning.
    För att underlätta när du reser dig från liggande till sittande så kan du knipa ihop knäna och "slänga" dom över sängkanten och sätta dig upp (fortfarande med knäna ihop) sedan kan du resa dig. Bör kännas lite mindre då

Citat från sjukvårdsupplysningen:

"Besvären kommer vanligtvis runt mitten av graviditeten men de kan även komma långt tidigare eller senare. Hur ont man får varierar mycket, allt från ganska lindriga besvär till mycket plågsamma. Smärtan kan vara molande, huggande eller skärande och utlösas av att man går i trappor, tar långa steg eller försöker vända sig i sängen. När musklerna krampar kan det också vara svårt att resa sig när man har suttit stilla länge. Smärtan kan stråla ner mot ljumskarna eller bak på låren och vara allt ifrån en diffust molande värk till knivskarp smärta som gör att man bara kan röra sig mycket försiktigt.

Det kan vara skrämmande att plötsligt få mycket ont, särskilt om man inte riktigt kan avgöra varifrån smärtan kommer. Men även om foglossning kan vara mycket plågsamt är det inte farligt vare sig för en själv eller för barnet."

Från growingpeople.se:

"De vanligaste, mest karakteristiska tecknen på foglossning är:

smärta i korsryggen med utstrålning mot skinkorna, ibland ner på baksidan av låren smärta över blygdbenet och ner i ljumskar och lår smärta vid belastande, asymmetriska benrörelser som snabb promenad eller gång i trappor smärta vid andra aktiviteter som promenad, långvarigt stående eller när man reser sig upp från sittande

Smärtbesvären brukar vanligtvis bli mer påtagliga omkring graviditetsvecka 30, men man kan ha ont både tidigare och senare under graviditeten - beroende på vad man gör och hur mycket man belastar bäckenet."

Hoppas att det inte blir värre!!!

• cattizzz

foglossning känns olika på varje person på mig så hugger det till och jag kan inte resa mig upp själv och så strålar det i mina ben

• Tusenskönan

Tack för svaren!
    Jag har varit sjuk ett par dagar nu å tagit det vääääldigt lugnt... alltså, vilat mycket å inte kunnat vara så aktiv med lillkillen (mamma var här å lekte med honom så jag fick vila - skönt!). Jag märker stor skillnad nu på det onda... för det känns nästan inte alls nu! Hm... ordineras vila om man har foglossning??? För för mig verkar det hjälpa med mycket vila!

Jag minns faktiskt att jag hade ont i ljumskarna i slutet på min förra graviditet å hade svårt att vända mig i sängen. Men min barnmorska (lite märklig överlag, i och för sig...) bara tittade helt oförstående på mig när jag påtalade detta. Så jag gjorde aldrig riktigt kopplingen att det kunde vara foglossning! Det borde väl hon ha gissat på då, tycker jag...

Svar på tråden Hur känns foglossning?