• Anonym (orolig)

Hjälp mig tyda vad läkaren menar,orolig!

Vet någon vad pleuranära förtätningar betyder?

När man skriver benignt utseende, är det cancer man menar då? Tumörliknande?
    Vad betyder lunginfiltrat??

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

Allt är lungrelaterat...

• Svar på tråden Hjälp mig tyda vad läkaren menar,orolig!
  • Marvinna

Förklarde inte läkaren det för dig?

• Anonym (orolig)

nej...lång historia. Därför frågar jag...

• Anonym (Ej ssk)

benignt utseende

Benignt betyder godartat. Ej sjukligt.

• jennyfannyemil

beningt är iallafall godartat.
    Elakartat är malingt.
    (hoppas jag stavade rätt nu)

• anneliesb

Det kommer säkert nån å förklarar bättre men hä rkommer nåt iaf:
    Pleuran=lungsäcken
    Så det verkar vara små förbindelser mellan säcken å lungan, som ser beninngt=ofarligt ut.
    Lunginfiltrat=någont som har "krupit" in i lungan.

Du verkara mao inte behöva oroa dej.

• Anonym (orolig)

Tack!

pleuranära då?? vad betyder det?? har googlat men hittar inget..

• Anonym (orolig)

thorax är lunga va?

• Anonym (orolig)

Tack!

Hatar svenska sjukvården btw...jag får fixa fram mina egna uppgifter för att förstå vad som händer...Ingen har sagt ett ljud till mig men jag "vet" att det är något fel. Läkarna kan inte säga ett dugg, håller bara tyst och vill avvakta.
    Så jag har fixat fram min egna journal så jag får veta vad som händer...=((
    Som jag förstod. Dom vet en massa men vill inget säga.

• SandraS

Jag försökte oxå söka men hittade tyvärr inget.
    Ring läkaren i morgon och kräv att få veta vad det är du har.

• Anonym (läkare)

Det går inte att svara ordentligt på utan att ha läst hela utlåtandet och helst sett bilden också. Gärna känna till sjukhistorien. Ring och få en telefontid till din läkare och be att få svaret förklarat för dig, bättre än att sitta på FL och få halvdana svar, du behöver ju inte bara en översättning från latinet utan också vad det betyder för just dig och ev fortsatt utredning.

• anneliesb

Pleuranära, kanske betyder att det är nära pleuran?

• Anonym

Just därför ska man som lekman inte läsa sin journal utan att ha någon kunnig som kan förklara. Be att få träffa din läkare igen!

• Anonym (orolig)

Jag vet, jag ska ringa och försöka få en tid. Har försökt men dom har aldrig tid verkar det som. fick prata med en ssk som gissade sig fram...=(

Du som är läkare, om man i diagnosen skriver : R919 Lunginfiltrat
    Vad betyder det? Är det misstänkt tumör (lungcancer) ?

Jag har letat och kunde hitta denna info...

Anonym (läkare) skrev 2008-02-04 23:15:46 följande:

Det går inte att svara ordentligt på utan att ha läst hela utlåtandet och helst sett bilden också. Gärna känna till sjukhistorien. Ring och få en telefontid till din läkare och be att få svaret förklarat för dig, bättre än att sitta på FL och få halvdana svar, du behöver ju inte bara en översättning från latinet utan också vad det betyder för just dig och ev fortsatt utredning.
  • Anonym

Har du lungcancer så hade du vetat det direkt! Det är viktigt att komma igång snabbt med behandlingen, så då hade det inte dröjt med besked!

• Themis

Så dåligt så man blir trött-det är ju inte första gången folk skriver inlägg här för att dom tror att dom är döende när läkaren bara skickar hem dom utan att kolla att förklaringen har gått in eller utan att ha förklarat nåt alls och det står märkliga saker i journalen.

Hur tänker man som läkare när det blir så?

TS, kräv bättre svar av din läkare, det har du rätt till!

• Anonym (ssk)

Lunginfiltrat innebär lunginflammation.

• Zmoothie

Anonym (ssk) skrev 2008-02-05 00:18:50 följande:

Lunginfiltrat innebär lunginflammation.
    Njae, inte nödvändigtvis... Infiltrat behöver inte vara inflammatoriska. Men, som sagt - TS, kräv en ordentlig förklaring av din läkare i stället för att sitta här och få halvdana förklaringar som egentligen inte säger något om just ditt tillstånd.
  • Anonym (kan lite)

R919 = En diagnoskod som innebär "Onormala fynd vid radiologisk diagnostik avseende lunga". Radiologisk diagnostik är antagligen lungröntgen i ditt fall. Om det sen står lunginfiltrat är det antagligen det som är fyndet. Benignt utseende är ju att det är godartat. Be att få en bättre förklaring från din läkare, och om den läkaren inte vill svara eller förklara, vänd dig då till en annan läkare på samma avdelning för att få en förklaring.

Svar på tråden Hjälp mig tyda vad läkaren menar,orolig!