• eyry

Katter och Skinnsoffa?

Jag har fått lov att ta hand om två kattungar på ca 9 månader, och vi har betällt en sprillans ny skinnsoffa, som de absolut inte får riva i!

vad ska vi göra för att de inte ska riva i den alls, har ni några tips?
    Det känns lite surt att köpa en helt ny soffa, och om de skulle riva sönder den...även om det finns någon annan som skulle kunna ge dessa katter ett långt mysigt liv var vänlig hör av er!

det är nämligen ett provisoriskt sätt detta

MVH!

• Svar på tråden Katter och Skinnsoffa?
  • QueenLizzie79

Vi bygde en klös/klätterpelare till vår kattunge när vi hämtade henne. Varje gång hon började vässa klorna nånstans så bar jag henne till klösbrädan och "visade" med hennes tassar hur hon skulle göra. Hon har aldrig klöst någon annanstans än på klösbrädan.

• Katriin

hej hej

vad jag fattat det som så tycker katter inte om doften av ny soffa ¨så dom brukar låta den vara så va det iallfall med mina katter.
    Dom har alltid klöst på soffer bord aaa allt med det slutade dom med när vi fick vår nya skinnsoffa!
    Om dom nu inte gör det så köp fy spray eller så spruta vatten på dom så fort dom rör soffan!

Hoppas det löser sig kram Catrin

• Nirnaeth

Vi köpte också nyligen en ny soffa, och jag var livrädd att monstren skulle vässa klorna på den.
    Självklart var det just det dom gjorde i samma stund jag tog av plasten, men jag sprutade vatten på dom, med duschflaskan, så fort dom visade minsta tillstymmelse till att vilja sätta klorna i soffan. Sen dess har dom inte rört soffan, mer än som sovplats.
    Det gäller att visa från början vad som gäller, för att dom ska förstå.

Hoppas det går bra med nya soffan!

• eyry

okej, får försöka med det då...fast jag ska sätta ut annons på dem så får vi se

• Little M

Jag har katt hemma..Hade förrut en soffa av vanligt tyg som vad väldigt gammal..Den tyckte han om o klösa i.
    När vi skaffa skinnsoffan så fundera vi på om han skulle klösa i den med..Men det har han inte gjort.
    Förmodligen så luktar den så mycket så han inte vill det.
    Haft kattmynta på klösbrädan med..
    Men det hjälte iof inte så bra

• Ghost

katter brukar inte gilla att klösa på äkta skinn. Se till att det finns klösbrädor istället, gärna preparerade med lite kattmynta (nepeta).

• eyry

Ja jag har en stor klöspelare till dem, men de ska egentligen inte bo här, så det ärlite provisoriskt . Hoppas de lämnar soffan elelr att de blir sålda innan den komemr. tack för alla svar

• dreamspell

Vi hade en skinnsoffa(ny) när kissarna(2st) var små, det var ingen höjdare kan jag tala om! Ibörjan hade dom svårt för att hoppa upp i soffan och kunde bli hängande med klorna på nåt lämpligt ställe för att dom inte kunde hoppa tillräckligt högt! Roliga repor. När dom sen blev störe och fixade det så var det istället deras vansinnes galoppmaraton när dom jagade varann och sprang runt och sladdade i soffan som satte sina spår. Däremot har dom aldrig nånsin klöst på en möbel med flit, tyvärr behövs inte det-det blir ändå.. Vi fick iaf sälja soffan innan den hade blivit helt förstörd och har nu tygsoffa istället, mycket bättre!!!!

• dreamspell

Lägg filtar el. handdukar över sittdynorna det är ju lättast där det blir "revor"..

• eyry

okej, då lär det verkligen bli att leta köpare snabbt då!

• BaraPyssel

När vi fick våra katter var dom bara 6 veckor gamla, mamman hade lämnat dom. Vi lärde dom att vässa klorna på sina träd och det har fungerat bra, de klöser aldrig på soffan. Men den ser ändå ut som kriget. Dom springer och jagar varandra i soffan så dynorna är väldigt repade tyvärr, men har aldrig vässat klorna med flit på ngn möbel.

Måste tilllägga att min mamma tog oxå katt från samma ställe, dock 6 veckor senare. Hon har oxå försökt lära katten att vässa klorna på klösträdet. Detta har inte fungerat och detta är nu andra soffan som hon vässar klorna på.

//Joanna

• TweleGirl

antingen kan ni stänga dörren när ni inte är hemma så de inte river i den utan att ni ser.eller så kan ni redan nu införa ett "soff-förbud".. mina föräldrars katt fick inte vara på vissa bord, inte klösa i vissa mattor och bara lgga i soffan i någons knä. och när han ligger i någons knä får han heller aldrig "kloa" utan det får han bara göra i sängen... Katter förstår ganska lätt vad de får och inte får göra, sen om de följer det är ju upp till varje kisse... kanske lättast att ha ett soff-förbud för er..

Min egen katt vet att han får göra en sak när jag sagt ja, men inte samma sak när jag sagt nej, förrän jag säger ja igen! t ex sova i sängen... säger jag nej så gör han inte det förrän jag säger att jag får det, och då gör han det ända tills jag säger nej igen...

• Angel74

Finns fy spray annars låt dem inte vara i sammar rum som soffan.

• eyry

jaha okej, har nu kontaktat en massa katthem å grejer men de har fullt...så nu har vi lite problem, hoppas någon vill ha dem, nån kanske svarar på annons. som tur är har inte nya soffan kommit än

• giz

kanse du skulle tänkt på innan du tog katterna (inget elakt) men som flera sagt....stäng dörren till rummet du har soffan i. spraya spray (finns i djuraffären) av egenerfarenhet vet jag att man kan bli sittandes länge med katter man vill placera om.......det är inget man hittar hem åt på 5 min. iaf inte om man är ansvarsfull och vill att katterna ska komma till ett bra hem. har du stora överkast som du inte använder? släng dom över soffan medans du har katterna...... vi har skinnsoffa och alla 3 vovarna hoppar upp å ner i den å sover i den....... så nu tröttna jag å bädda in den med överkasten (som oftast e lite tjockare än vanligt tyg).

lycka till och hoppas du hittar ett livslångt hem åt fisse jamarna

• eyry

javisst! men jag ville ju hjälpa till, de fick ingen mat av de äldre syskonen, så de var helt utmärglade...

hittade ett hem åt dem, men hon kunde inte ha dem kvar så de flyttade hit

Svar på tråden Katter och Skinnsoffa?