• Anonym (Trött)

Känner mig totalt tömd på energi

Jag är så fruktansvärt trött på allting just nu... Lever ihop med min sambo och hans tre barn (12, 13 och 17) varannan vecka. Tycker mycket om mina bonusbarn normalt men just nu så känns det bara pest.

Är så trött på att barnen snor mina pengar, rikskuponger och saker. Är trött på att hela tiden behöva ha koll på min väska och mina pengar. Tänk att man inte ens får ha sina saker ifred hemma.

Är trött på att min sambo (nästan) aldrig gör något hemma. Han ska ofta göra saker. Men tiden mellan tanke och handling är så lång så det blir att jag gör det han tänkt istället... Och jag vet att det är mitt fel eftersom jag gör det. Men jag orkar inte se en överfull tvättkorg utan tycker det är bättre att tvätta undan det som ligger. Är trött på att i stort sett alltid tvätta efter hans barn.
    Det är i stort sett alltid jag som handlar och ser till att hans barn får mat.
    Och säger jag något så säger han bara att han gör jättemycket.
    Är så trött att alltid se honom sitta vid datorn eller vid TV:n. Varför kan han inte göra något innan han sätter sig ner?? Lägga i en maskin tvätt eller städa fågelburen... Men inte...

Under de här åren tillsammans har jag försökt ställa upp på barnen så gott jag kan - kört dem hit och dit, pratat med dem när de behöver det, köpt små presenter då och då, funnits där som vuxen. Inte en gång har jag fått en födelsedagspresent av någon av dem - fyra födelesedagar.

Är så trött på min sambo som alltid pratar så mycket men det händer ingenting. Det kvittar vad det är. Vi har bott i vårt radhus i 2,5 år och ännu är inte barnens TV-apparater inkopplade. Det finns massor av liknande exempel.
    Vid årsskiftet bestämde vi gemensamt att vi skulle börja bli mer sunda. Och då slutade han snusa och slutade äta godis samtidigt. Hur länge tror ni det höll?? Ett par dagar. Och hur lätt är det för mig att inte äta godis när han sitter med sitt lösgodis (jag vet - mitt eget val det också). Vi skulle börja gå promenader innan jobbet. Jag har börjat gå varje dag och fått in en rutin som jag tycker är jättehärlig. I morse skulle han följa med men kom på att han har ju jouren på jobbet = en timmes inställelsetid. Den rundan vi går på morgonen är inte så lång - man hinner inte så långt innan jobbet... Så som mest är han ca 20 minuter från vårt hem. Men det är alltid likadant - ursäkter...

Är så trött på att min sambo gnäller över min matlagning. Har alltid tidigare fått bra omdömen om min matlagning. Men han gnäller mest. Vilket gör att jag totalt tappat lusten att laga mat...

Och varför stannar jag kvar.. Har själv börjat undra varför. Känns som vi inte längre har något gemensamt... Samtidigt som det ibland känns jättebra och vi har hur kul som helst ihop... Och min sambo har många goda sidor - glad, positiv, omtänksam och väldigt varm person.

Just nu känner jag mig bara tömd på all energi... Känns som jag bara ger och ger och inte får något tillbaka....
    Och det är svårt att prata med min sambo om detta för han blir så ledsen när jag inte mår bra. Han har en förmåga att skuldbelägga sig sjäv för i stort sett allt..

Jag inser ju att det mesta handlar om kommunikation och att sätta gränser... Men varför är det så svårt?

• Svar på tråden Känner mig totalt tömd på energi
  • Anonym (Trött)

Puffar lite....

• Anonym

Dags att vända om din situation, till DIN fördel....

Det första du ska göra:
    Åk direkt och köp varsin egen tvättkorg till barnen.
    de är gamla nog att tvätta själva..
    funkar skitbra, jag lovar...

Och du måste nog tala om för sambon att ditt liv tar en annan vändning om han inte blir uppmärksam på dej och dina behov...

Se till att ranka dej själv högre.... du är ju inte deras personliga assistent heller..

kramar...

• Anonym (glader)

Vore jag du så skulle jag åka iväg en sväng som på spa, minisemester när barnen är hemma och låta gubben vara själv med hushållet.

Hade jag inte råd med det så skulle jag gå på promenader, träffa vänner, gå på stan , åka till Ikea eller vad katten som helst och låta han ta hand om hushållet själv.

Köp god frukt och ät istället för att lockas att äta godiset han tar hem.

Var stark och bli inte provocerad om han jäklas med dig.

Du är ju inte den som har huvudansvaret för hans barn utan det har ju han. Sen är det självklart att man är snäll när man bor ihop med älsklingens barn, MEN det finns ju gränser för vad man orkar med.

Sätt ner foten och tänk på dig själv då din sambo uppenbarligen inte har fattat vad du menar. Kanske kan det få honom att tänka till.

Man saknar inte kon förrän båset är tomt sägs det.

Så mitt råd till dig är att tänk på dig själv, gå undan och samla kraft till dig själv igen och låt hushållet vara så mycket du bara orkar.

Lycka till!

• Anonym (Trött)

Tack!!
    Min sambo märker att jag inte mår bra och visst försöker han. Jag får väl acceptera att vi har lite olika tröskel vad gäller ordning hemma. Får försöka att inte reta mig så mycket...

Men jag är lite orolig för mina känslor gentemot barnen. Jag har verkligen tyckt oerhört mycket om dem. Men just nu är det bara jobbigt med dem. Visst de är tonåringar. Och de är relativt duktiga på att hjälpa till hemma. Jag vill verkligen inte känna att det är jobbigt när de är hos oss. För innerst inne så tycker jag mycket om dem.
    Men det är nog allt runt omkring som gör att jag känner så - Det är inte barnen. Köpte företaget jag jobbar på i höstas vilket gör att jag jobbar extremt mycket. Min sambo jobbar mycket. Han har också skulder hos Kfm sedan tidigare som påverkar vårt liv ganska mycket - har man skulder är man ju inte så fri. Min sambo har tidvis haft depressioner och hotat att ta livet av sig - var dock ca 1,5 år sedan sist. Tidigare drack min sambo ganska mycket alkohol och var inte så trevlig då. Nu dricker han knappt något alls. I våras hade vi en rejäl kris vilket höll på att sluta med separation - har inte ångrat att jag stannade kvar. Jag är revisor - 2006 skrev jag klart min c-uppsats och skrev sedan revisorsprovet samtidigt som jag jobbade för fullt. Jag har gått ganska avancerade kurser i personlig utveckling. Jag har knappt någon kontakt med min mamma vilket känns jobbigt. Sedan har det varit en hel del problem med barnen - ena sd blev överfallen och våldtagen i somras. Detta var givetvis jobbigt för alla. Det positiva med det hela var att hon och min sambo pratade mer. Andra sd har problem med kompisar och sitter mest hemma vid datorn. Sedan har barnen snott ganska mycket pengar och rikskuponger av mig. Vid ett tillfälle försvann en tusenlapp... Som sedan dök upp igen...

Känns som om jag är inne i ett ekorrhjul där allt bara går snabbare och snabbare och jag hinner inte riktigt med.
    Men även om det varit mycket så känns det ändå som om livet lugnat ner sig lite nu. kanske är det därför jag hinner känna efter och landa och då kommer tröttheten.
    Jag känner att jag trots allt har tagit några steg i rätt riktning. Jag äter sundare och går varje dag - vilket känns skönt för både kropp och själ. Jag träffar mina vänner ganska ofta. Jag går på yoga 2 - 3 ggr per vecka. Och jag har mycket egen tid. Men ändå känner jag mig så slut.. Och ledsen... Vi har också skaffat städhjälp varannan vecka. Det har verkligen varit toppen. Även om vi städar också så har man inte storstädningen hängande över sig för det sköter städbolaget.
    I mars ska jag och min sambo iväg en långhelg. Och i april ska jag på en fem dagars lång kurs i personlig utveckling. Och så ska jag försöka åka iväg en helg med tjejkompisarna på SPA.

Hmmmm Det jag skrivit ser väldigt ostrukturerat ut - hoppas ni förstår ändå...

Svar på tråden Känner mig totalt tömd på energi