• Tetran

Hoppgunga. Fördelar och nackdelar mottages!

Funderar på om en hoppgunga kan vara kul för min pojk. Någon som har några erfarenheter, bra och dåliga att dela med sig av?

• Svar på tråden Hoppgunga. Fördelar och nackdelar mottages!
  • BCN

MIn dotter har provat en hoppgunga hos en kompis och hon älskar den! Nu är jag på jakt efter en begagnad..

• AnnaGBG

Den var ju rolig när de väl satt i den men det är krångligt att få i och ur dem ur gungan. Köp hellre en gåstol!

• Ametrin

Det är jätteindividuellt. Min äldsta son älskade den, han hoppade mycket o skrattade verkligen högt när han fick hoppa. Jag kan nästan säga att det var det bästa vi köpte till honom när han var bebis.
    Min minsta däremot fattade aldrig riktigt grejen, hon stod mest still o gungade lite i den.

• Ananaspaj

Mina har älskat den!
    De är inte heller dyra nya, babyprofffsen har en för 249 kr.

Gåstol = livsfara!Skulle inte ha det här hemma med trappor och så i allafall. De får alldeles för hög fart!

• Cilla77

Ananaspaj - Man har väl grind för trappan även om man har gåstol eller inte.

Min barn gillar verkligen hoppgungan.

• Vicryl

Min son står gärna i hoppgungan, med betoning på står... Han har inte kommit på hur man ska hoppa än... Trippar mest runt runt som en ballerina som gör piruetter .

In cauda venenum
  • Ananaspaj

...naturligtvis! Men jag har hört hemska historier om olyckor med gåstol!

(Det är inte bara trappor jag tänker på, barnen får ofta för hög fart det "går" fortare än de klarar av och det kan vara farligt. En kollega till mig har en dotter som råkade ut för en hemsk skållningsolycka pga gåstol!)

Men tråden handlar inte om det så jag vill helst inte ha kommentarer om detta här!

• AnnaGBG
    Ananaspaj skrev 2008-02-05 14:27:49 följande:
    ...naturligtvis! Men jag har hört hemska historier om olyckor med gåstol!(Det är inte bara trappor jag tänker på, barnen får ofta för hög fart det "går" fortare än de klarar av och det kan vara farligt. En kollega till mig har en dotter som råkade ut för en hemsk skållningsolycka pga gåstol!)Men tråden handlar inte om det så jag vill helst inte ha kommentarer om detta här!
    Varför skriver du om det då?

Jag kommenterar ändå; självklart händer det olyckor med gåstolar, det kräver ju andra säkerhetsåtgärder än en ålnde unge. MEN det beror inte på stolen. För hög fart har jag då aldrig upplevt - jag har haft gåstolar till båda min barn och vi har då inte använt dem med måtta, direkt
  • nexie

Jag lånade av en kompis och den var jätteskoj! Mne det var en sån dyr med musik och *blingbling* på, den satte man inte upp på dörrkarmen utan den hade en egen ställning...

• Ananaspaj

Anna:...för att någon kommenterade mig!

• Gul13

Min dotter avskydde den. Vi provade två gånger sen gav vi upp. Hon skrek hjärtskärande. Som tur var hade vi bara lånat den. Visserligen är de inte dyra men alla bäckar små ...

• gunilla m

Vi fick låna en hoppgunga och var väldigt skeptiska till den... men så när han blev fem månader satte vi honom i den för att iallafall ta ett kort på honom i den och ha som bildbevis så att säga när vi skulle tacka för lånet...

sonen fattade galoppen genast och började hoppa i gungan och blev helt till sig. Han skrattade och tjoade och var underbart lycklig. Vi kunde inte längre förneka honom att hoppa i den och efter en månad i hoppgungan har han avancerat i hoppandet och skrattar om än ännu högre och lyckligare och ser hoppgungan som en av dagens höjdpunkter!

Det som är mest krångligt är att få i och ur honom ur den men det är peanuts i sammanhanget.

kan alltså varmt rek att investera i en hoppgunga!

• Smultronhjärta

Sonen älskade hoppgungan eller bajsgungan som den senare kom att kallas här.. Först hoppa lite för skojs skull och sen hjälpa en konstant trög mage på traven

• Pokoyo

Oj vad vi har älskat hoppgungan! Sonen då speciellt. Märket är Lindam och den har varit jättebra. Hos mina föräldrar hade vi däremot en som inte var bra alls, hade ingen studs alls liksom. Minns inte vad den hette men den såg väldigt avancerad ut och var dyr. Det som skulle ge gungeffekten var en tjock gummibit, värdelös var den.

• nalle333

Måste bara fråga alla, hur gamla var era barn då ni satte dem i hoppgunga?

• Vicryl

Min son är fem månader nu och det är först nu som han fyller ut den så att säga. Han är fortfarande lite för kort i rocken egentligen, för han får stå med armarna så högt, lite som en fågelskrämma... Hörde nån säga att åldersgränsen var 6 månader på hoppgungor, men på min så stod det ingenting. Kanske är olika på olika märken... Ett krav är väl i alla fall att de ska vara stadiga i nacken.

In cauda venenum
  • OZgirl

Min dotter fick en hoppgunga i ½-årspresent. Hon gillar den hårt! Ibland hoppar hon, ibland piruettar hon som en balettdansös. Vi har en från Babyproffsen, deras eget märke.

Bingel bangel bungel, det är så trivsamt i min djungel - vet ej varför
  • Eva A

Har inte någon till sonen, men tycker det verkar superskoj, framförallt eftersom han älskar att stå och hoppa när man har honom i knät. Hörde dock från olika håll att det, liksom med gåstolar, inte var bra för motorik och muskelutvecklingen att använda en sådan i och med att ryggen kan komma att belastas fel så jag blev lite avskräckt. Men, som med allt annat handlar det väl om att använda det med måtta. Barnet ska ju inte sitta i hoppgungan hela dagen, men som en rolig lek ett tag åt gången kan väl knappast skada och verkar som sagt helkul!

Svar på tråden Hoppgunga. Fördelar och nackdelar mottages!