• Rosesarered

Köpa gammalt hus och bygga till på befintlig skånelänga?

Vi har fastnat för en gammal skånelänga. Problemet är att den är väldigt liten och att vi kommer vilja bygga ut själva.
    Svärfar har byggt ett hus tidigare och är hyffsat kunnig inom området.

Vi hade tänkt bygga om från början istort sätt, dvs dra nya rör etc. Huset har idag direktverkande el.
    Rekommenderas det att ta dit en arkitekt? Vad får man räkna att en sådan kostar?

Ni som har gjort tillbyggnader i sten, vad kostar det på ett ungefär per kvm? Vi hade eventuellt tänkt leja byggare till ytterväggarna och göra jobbet invändigt själva.

Var och varannan man har pratat med som bygger och renoverar själva hamnar i bråk. Vad för typ av bråk kan uppstå?

• Svar på tråden Köpa gammalt hus och bygga till på befintlig skånelänga?
  • lieh

Om möjligt har ni kollat upp att ni får bygga ut? Den är inte k. märkt eller något sådant?

Tyvärr kan jag inte hjälpa er med vad allt kostar men räkna med en hel del för det låter inte billigt. Vi renoverar vår gamla skånelänga själva och man får räkna med en massa överraskningar som kostar.

Vad menar du med den sista frågan?

• Rosesarered

Jag menar vad folk brukar bråka om när man renoverar? Så man kan förbreda sig lite. Handlar det om att man tycker det är jobbigt, att man inte orkar? Eller ekonomiska frågor?

• Kazeer
    Rosesarered skrev 2008-02-05 12:01:13 följande:
    Jag menar vad folk brukar bråka om när man renoverar? Så man kan förbreda sig lite. Handlar det om att man tycker det är jobbigt, att man inte orkar? Eller ekonomiska frågor?
    Jag tror att det handlar om båda delarna. Om renoveringen/ombyggnaden drar ut på tiden, så kanske man bor som på en byggnadsplats väldigt länge. Sedan tror jag att det kan vara väldigt irriterande om saker bara blir NÄSTAN färdiga. Och det ekonomiska ... det kostar ju alltid mer än vad man hade räknat med från början.

Men man kan ju göra ett allvarligt försök att förebygga detta genom att diskutera vad man har för förväntningar och vad man tror att man kommer att uppleva som jobbigt. En plan för hur arbetet ska fortlöpa...
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Rosesarered

Kazeer skrev 2008-02-05 12:09:25 följande:

Men man kan ju göra ett allvarligt försök att förebygga detta genom att diskutera vad man har för förväntningar och vad man tror att man kommer att uppleva som jobbigt. En plan för hur arbetet ska fortlöpa...
    Det är så vi hade försökt lösa det. Man kan ju aldrig förutspå hur våra känslor kommer påverkas av allt. Men iaf försöka göra så gott man kan.
  • Kazeer
    Rosesarered skrev 2008-02-05 12:13:13 följande:
    Kazeer skrev 2008-02-05 12:09:25 följande: Det är så vi hade försökt lösa det. Man kan ju aldrig förutspå hur våra känslor kommer påverkas av allt. Men iaf försöka göra så gott man kan.
    Och har man tänkt igenom och insett att det kan komma att bli jobbigt och besvärligt ... ja, då är man ju lite mer förberedd om/när situationen uppstår.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • lieh

Jag och maken bråkar över att det inte blir färdigt i tid. Nu har vi hållt på med vårt kök sedan september. Maken har fel på minisken i knäet och ska opereras på torsdag. Pga av knäet har han inte hunnit göra så mycket i köket.

För det mesta är detta ok för mig eftersom jag förstår att han inte kan göra något tung men ibland får man vansinnesutbrott.

För det mesta är det frid och fröjd!

Svar på tråden Köpa gammalt hus och bygga till på befintlig skånelänga?