• Blond38

Vasakliniken i Göteborg

Någon som har någon erfarenhet av Vasakliniken i Göteborg.
    Jag funderar på att göra ett privat KUB-test där.

• Svar på tråden Vasakliniken i Göteborg
  • LadyMa

Vi valde mellan Vasakliniken och Barnmorskegruppen. Tillslut så valde vi BMG för vi fick tid där och de hade precis flyttat och det var nytt och fräscht. Men jag tror inte att det kanske skiljer sig så mycket.
    Bör säga att vi gjorde KUB/NUPP och KönsUL på BMG och är supernöjda med deras service. KönsUL ingick även en vanlig scanning där BM gick igenom organen för att säkerställa att allt annat såg bra ut, könet tog hon sist.

Lycka till.

• AKJ

Hej. Vi gjorde nupp-test på vasakliniken i nov-07. Våran kompis som skulle ha barn samtidigt gjorde det på BMG. Vi fick helt skilda upplevelser.
    På VK tar dom blodprov och mäter samma dag. Väldigt lite pratade han om risker. Om det skulle visa sig vara låga siffror skulle dom ringa. Inget mer.
    Min kompis berättade följande att på BMG så först tog dom blodprov. Det tog ngr dagar att få svaret. Sen efter 1v. fick dom komma tillbaka och då mätte dom nacken och gick tillsammans igenom provsvaret och siffrorna. Det var HON som förklarade allt för mig INTE VK-läkare.

Om jag skulle göra om det skulle jag definitivt ta BMG nästa gång. Lycka till!

• LadyMa

Det är helt rätt, på BMG så tar dom först ett blodprov och man får komma tillbaka. Detta för att kunna ge svar och en helhet på KUB/NUPP, de går igenom alla mätetal och gör en stor organscanning för att se att allt ser rätt ut. De mäter visserligen vätskan i nackspalten men de tittar även på andra tecken som kan vara typiska för Down Syndrom barn som deras utveckling av näsroten etc.

Hon som gjorde vår var väldigt sympatiskt och svarade på alla våra frågor så vi var nöjda när vi gick därifrån för vi kände ingen oro över "vi ringer om något är fel"..

Jag rekommenderar BMG.

• Röda

Får man någon information om hur det är att ha barn med Downs syndrom?
    Eller hur det är att leva med det?

* undrar en med en som har för liten näsa *

• LadyMa

Den information vi fick var via olika internet sidor och de var måna om att "har ni diskuterat vad ni skulle göra om svaret inte var bra". Hon var "psykologisk" bra på att ställa de rätta frågorna, min man och jag hade redan gått igenom alla scenarior och var pålästa innan vi gick dit för det är ju inte som vilket prov som helst...man bör nog själv vara lite insatt i vad det innebär. Jag skulle själv inte bara ta ett test och inte veta vad det skulle innebära...

• cookiedoughwoman

Hej!

Jag är i vecka 16 idag och har inbokat vanligt UL 6/3. Skulle vilja veta om fostret lever och om allt är ok redan nu. Funderar på att gå privat och göra ett UL. Verkar som att man brukar göra NUPPtest runt vecka 14,är det för sent nu? Får man mer och bättre info om man gör UL privat eller kan jag lika gärna vänta till 6/3 då jag skall till östra sjukhuset för att göra ett vanligt UL?

• FlisaLisan

Jag gjorde NUPP/KUB på Vasakliniken.
    Fick göra Kub först och komma tillbaks några dagar senare för Nupp.
    Jag tycker det var bra där.
    Gjorde oxå Köns-UL där

• pis

Jag ska göra KUB/Nupp på BMG i gbg jag undrar bara, Ni sm gjort de där, ser de vad det är för kön samtidigt? Betalar man extra för det?

• FlisaLisan
    Linnea Mark skrev 2008-02-11 13:16:15 följande:
    va kostar det om man bara vill göra köns ul på BMG och på vassa kliniken?
    Köns-UL på Vasakliniken kostar 500 kr. Vet inte vad BMG tar. Tror det är samma.
  • annabella

UL med nackuppklarningstest, vilket ingår i KUB-testet, kan göras mellan vecka 11 och 13+6 enligt informationen på Barnmorskegruppens hemsida.

Man får inte veta kön i samband med KUB-test, det är för tidigt. Vill man veta könet så får man boka in ett köns-UL. Det görs från vecka 26 och ett par veckor framåt.

Svar på tråden Vasakliniken i Göteborg