• aladdin

Hur hade ni gjort?

Mina två döttrar, snart 14 och 16, berättade i går att de röker och att de tänker fortsätta m det. Jag sa då att de inte kommer att få ha sina pengar själva, utan handla i sällskap med mig. de var då extremt drastiska och hotade med alla möjliga självdestruktiva saker. Sedan åt de inte kvällsmat och inte frukost och säger att de inte tänker äta förrän de åter får sina pengar. fattar inte varför de inte bara säger "ok, vi ska inte röka" - sen kan de ju smyga hur mycket de vill... Hur hade ni bemött deras agerande??

• Svar på tråden Hur hade ni gjort?
  • xenaa

jag skulle inte gett mig. inga pengar ska de ha om de ska gå till ciggaretter.
    Men skulle ha satt mnig ner med dem och snackat oxå tills de förstår att rökning är dåligt.
    sen kan man inte göra mkt mera egentligen.
    Men man skulle vilja slå in lite vett i huvudet på dessa tonåringar grr!
    har en brorson som är 17 och röker.
    OCh tror att han får göra som han vill lite ibland. så min bror har de rätt tufft hemma med honom

♥LEO♥
  • hymafr

En stark viljekamp pågår just nu hos er och tjejerna har gaddat ihop sig. Fundera över vem av dem som är svagast och se om du kan gå in och "söndra".
    Om du ger dig nu så är risken stor att du aldrig återfår makten i ditt eget hem.
    Hungriga kommer de att bli förr eller senare, bara skollunch räcker inte långt - speciellt inte på helgerna och snart är det sportlov dessutom.
    De verkar rätt omogna - som du själv säger, varför försöker de inte blåsa dig och röka bakom ryggen på dig?
    När det gäller deras pengar kan jag undra om de brukar få barnbidraget själva? I så fall ska väl det räcka till allt inkl kläder?
    Ett alternativ kan ju vara att halvera deras pengar tills de slutat röka. Då kommer de efter ett tag komma på att de inte längre har råd att köpa några kläder, eller tex biobiljetter.

Även om de smygröker så är det nog bättre än att röka öppet. Jag kan ju tänka mig att smygrökning innebär att de inte hinner röka lika mycket eftersom det är så mycket smyg både med cigaretterna och röklukten.

Om jag vore som du skulle jag stå på mig och hävda din rätt att bestämma över dina barn tills de fyller 18. Det rör sig ju faktiskt om deras hälsa.

• abnocto

Som de andra säger, sätt dig ned och diskutera rökning och be dem ge dig ett bra skäl till varför de ska röka.
    Och stå på dig, mat får de alltid och vill de tjura så låt dem göra det.
    Fast jag hoppas att du inte röker för då blir det tuffare.

• aladdin

Tack för svaren. Ska försöka få till stånd ett prat med den äldre, vilket brukar fungera bättre.. Den ena har barnbidraget och skall köpa kläder. Att jag "ger mig" är inte ett alternativ. Det jobbiga just nu för mig är att de inte äter.. men som ni säger, de gör väl det förr eller senare.. hoppas jag. Nej, jag röker inte. Och det känns ju bra iaf. Får se hur det blir i kväll m maten. Jag lagar väl mat som vanligt och så får det va upp till dem att äta eller ej. MEN va jobbigt det är ibland med tonåringar!!!

• Majsan70

Just det här har jag dskuterat med mina tonåringar. De vet att de inte kommer att få ett rött öre av mig till nånting om de börjar röka. Alltså får de ombesörja att köpa sina cigg självaför pengar de får tjäna själva.

Jag har oxå gett dem "morötter" för att inte börja röka överhuvudtaget. Däremot kommer jag inte att förbjuda dem att röka eftersom jag inte ser att det leder till nåt mer än illvillig trots. Jag har oxå klargjort att jag kommer att ta reda på vem som förser dem med cigg eftersom det är olagligt att sälja till barn under 18 år.

Hade sen mina barn gått hungriga så är det deras val o jag är ganska så säker på att de ändå petat i sig lite mat i smyg.

• Post partum

Laga något som du vet att de verkligen gillar! Det kan ju vara värt att frestas i ett sådant här läge
    Sedan kan man ju fundera över vart de får tag på ciggaretter- det är ju faktiskt 18-års gräns på det.

Svar på tråden Hur hade ni gjort?