• Eliin80

Hur mycket kalcium ska man få i sig per dag?

Vad är rekommenderad mängd kalcium per dag för en gravid kvinna? Jag tror att jag får i mig ca 840 mg (av mjölk och yoghurt). Sen äter jag några skivor 17% ost också, men jag vet inte hur mycket kalcium det är i det…Någon som vet?

• Svar på tråden Hur mycket kalcium ska man få i sig per dag?
  • Me o Mike

oj bra fråga! Jag äter mycket ost, och dricker kanske 3 glas mjölk/dag..
    Ska hänga kvar här o kolla!

• nettisen

jag dricker inte mjölk alls o min barnmorska sa till mig att ta 1000 mg kalcium per dag. Hörde på tv med att man bör få i sig 1000 - 1200 mg per dag.. detta gällde alla men vet inte om gravida behöver mer

• fikus

surfa på nätet - testa googla "kalcium dagsbehov"! Jag gjorde det förra veckan för jag tror jag får i mej för lite kalcium.. (ammar) jag tror ca 800 mg är dagsbehovet i normala fall, ca 1000 mg för ammande. Finns en massa intressant att läsa - läste bl a om benskörhet på starkaben.se (tror sajten hette så) men det verkar ju som den ärftliga faktorn är större när det gäller benskörhet..

• Forza

Fick en lapp från min BM: 1000-1200 mg behöver en gravid kvinna få i sig.

1 glas mjölk = 250 mg (1 dl mjölk = 120 mg)
    1 tallrik filmjölk = 300 mg
    1 tallrik yoghurt = 300 mg
    1 ostskiva 30+ = 100 mg
    i ostskiva 45+ = 70 mg
    2 kg vitkål = 1000 mg
    i tablett Kalciumkarbonat ACO = 250 mg

Jag dricker mjölk, men annars så blir det inte så mycket av ovanstående, så när jag känner att jag druckit för lite mjölk brukar jag ta en kalciumtabelett som jag köpt på Apoteket.

Svar på tråden Hur mycket kalcium ska man få i sig per dag?