• Svar på tråden Någon som har en Chevrolet Captiva?
  • K J N

En leksaksuv made in Korea och mera känd som Daewoo Winstorm eller Opel Antara.

Förmodligen uselt andrahandsvärde och överhängade risk för rost eftersom det är en lågprisprodukt skapad för en världsmarknad och dessutom med sparsam kvalité.

Räkna med att den kostar dej mellan 2500-2800 varje månad under de första 36 månaderna om du köper den ny - bara i ren värdeminskning.

Till detta kommer övriga kostnader, gissningsvis handlar det om ca 5000 kr varje månad + bränsle.

Bränsleförbrukningen lär för övrigt bli ett intressant kapitel med tanke på att deklarationen ifrån tillverkaren, som av naturliga skäl vill visa en så låg siffra som möjligt, ändå uppger skrämmande dryga 1.60 liter bensin per mil i stadstrafik och 1.20 liter per mil i blandad körning.

Knappast en bil för framtiden, eller hur..?

Idag kostar bensinen runt 12.50 och inom tre år så ser vi säkert 14 kr per liter så med en milkostnad runt 20 kr per mil så lär den inte bli lättsåld när den ska bytas nästa gång, vilket inte heller talar till fördel för andrahandsvärdet.

Kort sagt - en bil för hemmafruar i USA, men totalt ekonomiskt vansinnig att äga i Sverige redan nu, än mera så i framtiden.

• Lindybell

Jo jag har tänkt lite på den biten. Men den drar 0,9. Försäkringsvärdet är jämförbart med den jag har idag. Det började med att jag tittade just på Opel Antara, men det här är samma kaross men mer lastutrymme. Hmm. Svårt.

• jep

0.9 låter grymt bra för den bilen! Hoppas det stämmer. :)
    Den ser ju coolare ut än en opel zafira, det kanske är värt pengarna?

• Lindybell

Ja, jag vänder för och emot här. Miljöaspekt, pris etc. Priset blir bra nu när den är så nedsänkt. Och jag har två bilar som jag lägger emellan så det blir inga pengar direkt. Suck så svårt det ska vara.

jep skrev 2008-02-05 13:06:56 följande:
    0.9 låter grymt bra för den bilen! Hoppas det stämmer. :)Den ser ju coolare ut än en opel zafira, det kanske är värt pengarna?
  • K J N

En V6 på över tre liters slagvolym med fyrhjulsdrift som ska dra under en liter per mil...??

Det skulle jag vilja uppleva i verkligheten.

• Lindybell

Ja, det låter lite för bra. Som sagt. Jag behöver input. Glad

K J N skrev 2008-02-05 13:35:52 följande:
    En V6 på över tre liters slagvolym med fyrhjulsdrift som ska dra under en liter per mil...??Det skulle jag vilja uppleva i verkligheten.
  • jep

jag med.. jag skaffade just en Ford Windstar, 3L V6. Det är lögn att få den att snitta under 1.1... och då har jag verkligen försökt! Enligt förre ägaren ska det gå att köra under litern, men fan tro't :D

Visserligen en större/längre bil med äldre motor, men lägre luftmotstånd, utan 4wd och stora hjul.

• Lindybell

Tack! Det är tur att man kan få lite input här. Jag har ju till fredag att bestämma mig. Idag har jag en Opel Vectra kombi 2005 plus att jag isf även byter in en Saab 9.3.

jep skrev 2008-02-05 13:44:03 följande:
    jag med.. jag skaffade just en Ford Windstar, 3L V6. Det är lögn att få den att snitta under 1.1... och då har jag verkligen försökt! Enligt förre ägaren ska det gå att köra under litern, men fan tro't :DVisserligen en större/längre bil med äldre motor, men lägre luftmotstånd, utan 4wd och stora hjul.
  • Stuka

Har själv kikat på captivan men råder dig att lyssna på KJN, lycka till med att få den att gå under 1 liter milen... Har själv en V6 på 3,5 liter och fyrhjulsdrift..... 1,5/milen snittar jag. Själv ska jag byta bil på fredag och jag kan ju tala om att min sork är helt iskall på marknaden. Suvarna dyker i pris nu. Kola in bytbil så ska du se hur handlarna går ner i pris för att bli av med dom. Jag går back 30 papp på min för folk vill inte ha suvar längre i och med dom höga bensinkostnaderna och skatter som läggs på. 
    Helst skulle jag inte byta bil utan ha kvar mitt monster men jag byter jobb och kommer pendla och behöver en diesel ist....

• K J N

Ofta så kör man ju också ganska korta sträckor och kallstartas dessutom motorn så sticker ofta förbrukningen iväg ytterligare.

Måste man ha en stor bil, vilket i sig självt har många fördelar, så ska man definitivt köra diesel.

En förutsättning är dock att man kan lastbilsregga den, hitta en kontakt för billig diesel samt klassa ner maxvikten så lågt som bara möjligt.

Då kan man få billiga mil i en stor bil och samtidigt hålla andrahandsvärdet så bra som möjligt.

Oavsett vilket drivmedel vi kommer att använda i framtiden så kommer alltid ett fordon som förbrukar (tom förhållandevis) lite bränsle att vara mest intressant.

• Lindybell

Nu har jag faktiskt tingat en bil. Ska få ut och testköra lite mer i veckan innan jag bestämmer mig helt. Spännande... Glad

Svar på tråden Någon som har en Chevrolet Captiva?