• luckysun

Finns inga halstabletter som inte innehåller farliga sötningsmedlet Aspartam!

Jag har tänkt på det här med halstabletter.
    Det finns inte en enda tablettask där det inte står " sugarfree" och som inte innehåller sötningsmedlet Aspartam.

Aspartam är ju inte alls bra för kroppen speciellt inte om man är gravid som mig.

Vad gör man? Suger på Läkerol nu, salmiak som sägs höja blodtryck. Inte bra men dem innehåller också aspartam och det gillar inte jag men vad gör man!

• Svar på tråden Finns inga halstabletter som inte innehåller farliga sötningsmedlet Aspartam!
  • lilla fiddeli

bra fråga faktiskt....

• AnnaGBG

Man behöver ju inte överdriva Måste du nu helt undvika så köp DrKanolds, Emser eller nåt liknande.

Det finns ju halstabletter med socker, jag minns inte om det är Vicks som gör dem.

• Me o Mike

Äh du KAN äta halstabletter! Jisses.. Det är en MINIMÄNGD i och du behöver inte trycka i dig 5 askar i rad..

• Julias mamma

Jag förstår inte hur alla -orkar- bry som allt som påstås vara farligt...

Överdriven konsumtion av allt är inte nyttigt för någon...

• Tipi

Är det halstabett eller salmiak du är ute efter?

Tror att Vicks Blue finns med "vanligt" socker....

Och är det salmiaken du vill ha så finns ju alltid Salmiak. Åt det som sjutton när jag var gravid för att det tog bort lite av illamåendet. Hade i och för sig LÅGT blodtryck, men för mycket lakrits är väl inte så bra ändå...men men.

Har i alla fall hört att alla syntetiska sötningsmedel är farliga för barnets utveckling av hjärnan...låter ju läskigt, men vad vet jag....

Debbie 071028
  • Sussett

Beror på mängden, man bör väl inte enbart använda lightproduktet. Dvs alltid dricka light läsk, alltid äta light godis osv. Äta halstabletter under någon vecka, dricka ett glas ligthläsk är ingen fara. Bara man inte "lever" på sötningsmedel. Det är vad min BM har sagt till mig iallafall.

• Nanne84

Strepsils sockerfria halstabletter innehåller inte aspartam utan bara Lycasin

• Tipi

"Och är det salmiaken du vill ha så finns ju alltid Salmiak."

....hm, Lakrisal menade jag ju.....

Debbie 071028
  • luckysun

Oj, åt nu en Strepsilis honung/citron men ser nu att det är en viss mängd alkohol i den...Kanske inte var bra att suga på den..

• Lola Jämtland
    luckysun skrev 2008-02-05 17:24:29 följande:
    Oj, åt nu en Strepsilis honung/citron men ser nu att det är en viss mängd alkohol i den...Kanske inte var bra att suga på den..
    Inte nojja nu igen!

Det är alkohol i filmjölk oxå......
    //varför är jag inte modig......
  • Isorfidien

"Aspartamet frikänt

Sötningsmedel

Nu finns det goda nyheter när det gäller konstgjorda sötningsmedel som aspartam, kanske bättre känt som Nutrasweet, som används i bl a lightläsk. Ett amerikanskt forskarlag har gått igenom drygt 500 studier med aspartam och hittar inga bevis för att ämnet som det har sagts, ökar risken för cancer, neurologiska sjukdomar (te x inlärnings- och minnesproblem) eller andra sorters sjukdomar.

Forskarna säger också att även ett dagligt intag lite högre än genomsnittet inte är skadligt. Aspartam är 200 gånger sötare än socker, och även om det gram för gram innehåller lika mycket kalorier som socker, så betyder styrkan att ämnet sänker kaloriinnehållet markant i de livsmedel som innehåller aspartam."

Artikel från IForm - vilka har i sin tur har hittat informationen på www.informaworld.com (orkar inte leta fram artikeln på den siten)

• luckysun

Lola Jämtland, ska försöka skärpa mig. ;)

• Babe

Har du ont i halsen eller gillar du halstabletter? Har du ont kan du köpa Strepsils tabletter från apoteket, annars får man ta vanliga halstabletter med socker. Ratar själv aspartam, så jag väljer produkter med vanligt socker istället, det är inte direkt nyttigt men man vet vad man får... =)

• Babe

luckysun: läs bipacksedeln, Strepsils är helt OK för gravida och ammande, inget du (eller bebisen) blir berusad av precis =)

• Lola Jämtland
    önskar07 skrev 2008-02-06 07:26:37 följande:
    Bafucin från apoteket har nog inget Aspartam i sig!!
    Näe men en annan form av sötningsmedel har de.
    //ett år äldre....
Svar på tråden Finns inga halstabletter som inte innehåller farliga sötningsmedlet Aspartam!