• Anonym (3 mf)

Hur går en skrapning till??

Precis det undrar jag. Rent praktiskt. Jag vill veta hela förloppet.

Om nån vet hur det funkar med tabletter får ni gärna berätta det med.

Jag har ett MA som ska ut snart...

• Svar på tråden Hur går en skrapning till??
  • Maroschka

När jag skrapades fick jag först tabletter att stoppa upp för att mjuka upp livmodern sa dom.
    Sedan blev jag sövd och när jag vaknade bara en stund senare var allt klart.
    Jag blödde i 2 veckor och fick mens efter ca 6 veckor. Sedan blev jag gravid igen.

Jakob 060415
  • Anonym (3 mf)

Blir man först inlagd eller vad? Hur lång tid är man på sjukhuset? Hur mår man efteråt? Är man på operation eller inne på gyn?

• MaijaO

Du får tabletter som du ska ta innan du åker in. Dessa sak få livmodertappen att mjukna. Du ska vara fastande 12 timmar innan operation och inte dricka något 4 timmar innan. Du ska ta en dubbel dos alvedon innan du kommer in.

Där inne får du klä om till sjukhuskläder och så rullas du in till operation. En sköterska sätter en port i handen på dig och kopplar dig till en maskin som kollar din hjärtfrekvens, syresättning och ditt blodtryck. Sen får du flytta över på ett operationsbord och där sövs du.

Efter ca.20 minuter så vaknar du på uppvak. Där får du ligga tills du är helt vaken, har ätit och varit på toaletten. Sen får du åka hem.

• Maroschka

Man stannar bara en dag, eller jag gjorde då det. Fick ett eget rum där vi låg efter jag tagit tabletterna tills det var dags.
    Hur man mår efteråt är nog väldigt olika. Man kan ha ganska ont, mensvärk. Jag hade det dock inte som tur var.
    Psykiskt sett är det ju tuffare.

Jakob 060415
  • MaijaO

JAg mådde väldigt bra fysiskt efter mina skrapningar. Jag blödde i ca en vecka och hade en svag mensvärk i några dagar. Mensen kom tillbaka efter ca 4 veckor.

Du bör ha någon hos dig dygnet efter sövningen för ifall att du får någon alergisk reaktion.

• majken81

Tråkigt att du måste gå igenom detta...

Jag gjorde en skrapning för drygt 2 veckor sedan efter att ofostrig grav upptäckts, så jag förstår hur du har det.

En skrapning är inte något att vara orolig för. Det är en dagsoperation. Du kommer antagligen att få ett antal piller att ta innan du kommer till sjukhuset, för att lugna dig och förhindra smärta. Sen får du kanyl i armen, och ett antal piller till. Nu känns det lite dåsigt...
    Sen blir du inrullad på operation, där du blir nersövd.
    Sen kommer du att vakna lite omtöcknad, och efter ett par timmar kan du åka hem.
    Vissa får ont efteråt, vissa inte. Jag fick inte ont, men ansträngde mig för mycket samma dag och kräktes på kvällen.
    Jag behövde inte ta en enda värktablett efter.

Lycka till!!!
    Kramar på vägen!!!

• Anonym (3 mf)

Tack för era svar!! Går de in via slidan..? Jag har gjort en titthålsoperation tidigare vid ett utomkvedes, men det är inte det här va?

Undrar om man kan få tid redan imorgon eller torsdag, då borde jag va ok till i helgen..? Fick ni vänta länge på era tider?

• Anonym

Gjorde en skrapning i förra veckan...
    Efter att ha upptäckt ett ofostrigt ägg... fick då välja att bli skrapad senare på eftermiddagen... kändes skönt att bli av med det så snart som möjligt. Har sedan des blött en del och känt mig "mörbultad" i underlivet... ska det kännas så här????

• MaijaO

Du är ok rent fysiskt dagen efter. Hur lång väntetid det är är olika. Första gången fick jag vänta en vecka och andra gången ett och ett halvt dygn. Mitt tips är att stå på sig och kräva den vård man vill ha, sjukvården har tyvär en tendens att baggitallisera mf/ma. "Det är ju så vanligt". MAn får slå näven i bordet och berätta att det fan inte är så vanligt i kvinnans liv, och att även om de ser det dagligen så hindrar det inte oss från att må jävligt dåligt.

• MaijaO

Om blödningen har ökat och smärtan ökat så tycker jag att du ska ringa till gyn. Det behöver inte vara något men det kan vara en begynnande livmoderinflamation.

Anonym skrev 2008-02-05 12:32:52 följande:
    Gjorde en skrapning i förra veckan...Efter att ha upptäckt ett ofostrigt ägg... fick då välja att bli skrapad senare på eftermiddagen... kändes skönt att bli av med det så snart som möjligt. Har sedan des blött en del och känt mig "mörbultad" i underlivet... ska det kännas så här????
Svar på tråden Hur går en skrapning till??