• Pollica

Ert bästa recept på rotmos

Jag älskar rotmos och skulle gärna vilja ha era bästa recept på detta. (Helst ska det inte vara att man behöver spadet från korven eller fläsket) & inte heller med grädde. Hoppas på många bra recept.

• Svar på tråden Ert bästa recept på rotmos
  • Kakan83

Jag brukar ha mjölk istället för grädde, salt och peppar, och ett par kokta potatisar i. Sen stöter jag det hela, använder inte elvisp. Älskar också rotmos det är så himla gott!

Oliver ab imo pectore
  • Pollica

Tack. Jag har läst någonstans att man även kan ha ingefära i. Tror du att det blir gott?

• Fragole

Jag brukar ta ungefär lika delar rot och potatis. (Liiite mer rot) och sen några morötter. Blir fin färg och GOTT! Späder med endera kokspadet eller mjölk, har i margarin och kryddar med salt och peppar.

Ingefära har jag inte testat, men det lät lite spännande måste jag säga! Blev lite nyfiken

Blunda bland de blinda (BF 9/3)
  • johannaringer

Jag brukar ta ett kålrotshuvud, två-tre morötter och fyra-fem potatisar (beror på hur stora de är). Skär kålen och morötterna i små bitar, koka i ca 20 minuter. Ha i potatisen (också i små bitar) och koka ytterligare 10.15 minuter tills allt är mjukt.

Jag brukar ha i svart- vit- och kryddpepparkorn, något lagerblad och grönsaksbuljongtärningar. Jag använder enbart spadet när jag späder, använder elvisp. Jag brukar även ha i lite lite malen muskotnöt, supergott! Vi brukar ha falukorv till istället för fläskkorv.

• Pollica

johannaringer.

Det lät supergott med muskot i. Det måste jag testa.

• Pollica

johannaringer

Jag testade ditt förslag och ha muskot i och jag håller med dig. Det var verkligen en höjdare så tack för tipset. Det kommer att bli en favori här hemma.

• johannaringer

Vad kul att du tyckte om det!

Svar på tråden Ert bästa recept på rotmos