• PolarnOPyret

Ni andra med migrän, några nyfikna frågor

Jag har migrän. Oftast ett par anfall i månaden. Jag har 2 olika mediciner dels ganska snälla tabletter Naproxen 500mg, och dels Imigran nässpray 20mg.

Så fort jag får minsta lilla migrän föraning så tar jag 1½ naproxen funkar inte det så är det Imigran som gäller.
    Vissa perioder tycker jag att jag inte gör annat än motar migrän med en "massa" medicin.
    Imigranen kommer i 6 pack alltså 6 doser/förpackning. Dom kan gå åt fort. Och jag får alltid recept med bara 1 uttag. Börjar kännas jobbigt att ringa och be om nytt recept varannan-var tredje månad (ungefär). Känner mig som värsta knarkaren. (Dyra är dom oxå, men dom fugerar ju iaf.)

Nu undrar jag vad ni andra med migrän tar för medicin.
    Har ni flera? När tar ni vad osv. Berätta era migrän-medicin historier.

• Svar på tråden Ni andra med migrän, några nyfikna frågor
  • Len

Jag äter Propanolol i förebyggande syfte mot migränen. Innan kunde jag ha upp till 3 anfall i veckan i värsta fall. Det funkar som en betablockare som ska lätta på trycket i skallen som uppstår vid ett migränanfall. Är eg blodtrycksmedicin. Äter 2 tabl dagligen.

Sen vid ett anfall så har jag citodon, det funkar oftast för mig. Tar jag inte den i tid och anfallet blir jättekraftigt kräks jag oftast. Då tar jag tabetten just efter att jag kräkts, sen går jag och lägger mig mörkt och tyst så släpper det oftast över natten. Några fåtal ggr har jag även vaknat med det igen.

• Redbit

För mig hjälpte bara Imigran - tills jag upptäckte att om jag tog en vanlig 400 mg Ipren precis när jag kände den första värken så stannade anfallet av helt och försvann!

Har haft migrän som en klocka varje månad vid mens. Har blivit ooootroligt mycket lättare att hantera sedan jag upptäckte ovanstående.

• HaJoMi

Har haft migrän sedan -82 då jag var fem år. Förr hade jag migrän "jämnt" men nu är det helt klart hanterbart. Mycket tack vare att jag slutade med p-piller och minipiller. Helt plötsligt började man att fungera igen efter att ha haft upp till fem anfall i veckan.

Nu när jag ammar håller jag mig ifrån migränmediciner och det gjorde jag även som gravid även om jag fick Imigran utskrivet då. Inte roligt att få migränanfall då inte, men jag försöker med vanliga värktabletter, vila, dricka, socker och vädra. Vanligtvis använder jag annars Maxalt och förr hade jag Anervan.

• PolarnOPyret

Jag visste faktiskt inte, förrän för nån vecka sen, att man kunde ta medicin mot migrän i förebyggande syfte.
    Behöver man uppfylla vissa krav för att få det eller? Det har liksom aldrig varit på tal för mig.
    Min migrän är oftast stress-relaterad och under jobbiga perioder så kan jag ha (precis som du) flera anfall i veckan.

Tack för ditt svar föresten!

• Care69

Innan jag blev gravid med trean så åt jag Inderal Retard dagligen, betablockerare, mot migränen. Och vid anfall så tog jag Zomig Rapidmelt -tabletter. Fungerade jättebra. Hade Inderal tabletter innan men blev så darrig av dem så jag fick byta.
    Emellanåt så får jag även akupunktur och det tycker jag fungerar ganska bra också.
    Nu tar jag endast Diklofenak pga att jag ammar plus att jag precis avslutat en "akupunkturbehandlingsperiod". Mår ganska bra nu men har inte alls den kraftiga migränen nu.

• PolarnOPyret

Usch det där med att kräkas känner jag igen.
    Det gör jag med om anfaller hinner gå för långt innan jag kan ta medicin som stoppar det.
    Och ibland verkar ju inget funka.

Det jag tycker nästan är värst är att OM ett anfall "går hela vägen" för mig = jag kräks, då tar det flera dagar innan jag är mig själv igen. Jag mår som om jag vore bakfull. SÅ mycket tid som går åt till att må dåligt.

• Drakfisk

Jag tar numera Sumatriptan Sandoz 100mg. Använde förr Imigran, men då den är så förbaskat dyr frågade jag min läkare om det inte finns någon billigare, med samma verksamma ämne, och fick då Sumatriptan Sandoz utskriven. Den finns även som 50 mg, men jag har en så hemsk värk att 100 mg är ett måste för mig.

Här är en lista på läkemedel som alla innehåller ämnet sumatriptan (dvs det samma som Imigran):
    www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp

Det finns ju även andra läkemedel (främst olika triptaner), t.ex. Maxalt (innehåller rizatriptan), Almogran (almotriptan).

Jag kombinerar (på inrådan av min läkare) 2 "vanliga värktabletter" av olika sort (ex. en panodil + en ipren) med en migräntablett när jag får migrän. Lider av svår migrän med aura, och mina anfall går i perioder, ibland får jag inget anfall på flera månader, men ibland kan jag ha flera anfall i veckan.

Jag tycker du ska kontakta din läkare och be att få ett recept på fler förpackningar Imigran, om det inte går att skriva ut fler på ett recept, jättejobbigt att hålla på och förnya recept hela tiden.

• zussieq

För mig börjar det alltid med att jag ser en rund blixt som går runt höger öga tills jag ser suddigt på båda ögonen, Jag måste vara i ett mörkt rum blir väldigt ljus känslig. När jag har fått bort "blixten" så blir mitt huvud tungt som ett bowlingklot o jag hänger inte med har svårt att koncentrera mig, det som hjälper bäst är att gå o lägga sig en stund.
    Innan jag blev gravid tog jag treo o eze tror jag att den heter.
    Har blivit erbjuden diverse mediciner men jag ville ej ta dom pga biverkningarna o nu för tiden har jag inte så många anfall, fick diagnosen när jag var 12 år o skolåren hade jag migrän minst 2 gånger i månaden, när jag blev vuxen så blev anfallen allt färre.

• Helenaaa

Jag har i flera år också haft problem med migrän och dom har skrivit ut medicin efter medicin till mig och inget har fungerat. Nu har jag fått en som heter Diklofenak och den hjälper faktiskt, även om anfallet har brutit ut. Av en tablett blir man seg och ganska dåsig, men inte så det stör. Går inte värken över efter en timme ska man ta en tablett till, och då blir man istället på himla bra humör. Det är lite förfest kontra efterfest som min sambo brukar säga..

• Drakfisk

Ja, det finns olika läkemedel man kan ta för att förebygga migrän. Det läkaren brukar gå efter är hur ofta man får migrän, hur pass kraftiga anfall man har, och liknande kriterier.

När man får beskedet att man ska börja med förebyggande medicinering finns det olika metoder, vanligt är att man börjar med betablockerare för att se om de hjälper, annars kan man t.ex. använda epilepsimediciner (i svåra fall).

Jag råder dig att kontakta en neurolog för att få adekvat hjälp, jag upplever att de flesta allmänläkare *inte* har tillräckligt med kunskap när det gäller vård av migränpatienter.

Svar på tråden Ni andra med migrän, några nyfikna frågor