• ebben

hur känns magkatarr?

Är ju gravid ,men är så lös i magen o har ont.det "bränner" liksom.har aldrig haft så förr.Har en bra stark mage som har tålt vad som helst.
    Stressar ej,men äter inte så bra,tyvärr.
    Det känns inte som om det är ont i "gravidmagen" utan den "vanliga" eftersom jag får springa på toa för nr 2.
    Nån som kan förklara hur magkatarr känns?

• Svar på tråden hur känns magkatarr?
  • Zack

Magkatarr känns som om de "suger" i magen. Som om man ät konstant hungrig. Man blir fort hungrig och då blir liksom illamående. Mycket magsyra i magsäcken.
    I ditt fall vet jag inte, kan vara någonting annat. Hormonerna "spökar" ju en hel del när man är gravid...

• Snölykta

Jag har haft magkatarr. Det kändes som jag hade sår i magen trodde det var magsår först. kan tydligen både komma från stress å typ om du tagit mkt magnecyl.

• MillaD

For mig sitter magkattarren i mellangardet. Ett jobbigt illamaende (brannande, sugande liksom) som gor att jag kanner mig hungrig hela tiden men inte ar sugen pa att ata alls. Det hjalper ofta att ta tex Rennie eller Nuvalocol nar man har magkattarr for det lagger sig lite som ett 'lock' over illamaendet.

• Bebisens mamma

Det svider i magen liksom, magvärk. Man kan behöva lägga sig ner för att "räta ut" sig och vill bara ta det lugnt när det sätter igång. Man kan knappt koncentrera sig på något annat.
    Brukar bli värre/dra igång av stress, fet mat, sura äpplen, bananer etc.

• ebben

är rädd att det är nåt sånt

• BlueBlue

Man kan även ha tarmkatarr. Då behöver man som regel gå på toaletten ganska snart efter man har ätit. Man får lös avföring de tillfällena och ont i magen. Det går dock över så fort man varit på toa. Tarmkatarr och magkatarr är ofta stressrelaterade.

• ebben

vad är bäst att hålla för diet OM man nu har magkatarr mm......
    Nån som har tips om saker att undvika?

• ebben

ska höra på vårdcentralen,men det blir ju först på måndag.
    Vet nån vad man helst ska undvika........om man nu har magkatarr eller liknande.

• Konvaljen

för mig:

*konstant hungrig men akn bara äta litegrann innan jag börjar må illa
    *oerhört gasig i magen, blir lätt hård
    * smärtattacker, oftast på morgnarna
    *ont över magsäcken, alltså precis där revbenen slutar
    *tillstånd som förmodligen kommer att vara livet ut...

• ebben

För mig känns det så.
    hungrig jämt
    mår lite illa
    har ont o det bränner liksom
    men jag är lös i magen
    mycket av det KAN ju bero på graviditeten.......men det där "brännet" har jag aldrig haft förr.

• Kaya

även för mig är det ett outhärdligt smärtsamt "sug" under nedersta revbensbågen, lite till vänster om solar plexus (tydligen öppningen till magsäcken). Ofta övergår "suget" till känslan av "en kniv i magen" när det är som värst. Kommer i "anfall" som varar ca 12 timmar, under den tiden kan jag inte göra eller tänka på nånting annat och inte sova. INGET hjälper, inte Losec, inte Novalucol, inte att äta, inte nånting.

Ska på ultraljudsundersökning av magen 24/5 - HOPPAS få diagnos så jag kan få rätt behandling!!!

• ebben

Är rädd att de vill göra gastroskopi eller vad det heter.........Då struntar jag i det-för det vägrar jag.

• ebben

Nån som vet vad för mat som är bra respektive dålig vid magkatarr??

• Kaya

En del påstår att kaffe, rökning, starka kryddor, fet mat, riktigt varm mat (så man nästan bränner sig på tungan) osv skulle kunna förvärra magkatarr. men sen finns det andra som hävdar att både magsår och magkatarr orsakas av en bakterie som en del människor har lätt att få "för mycket" av i magen (alla har den men alla får inte besvär). Och då hjälper det inte att lägga om kosten utan då måste man bli av med bakterien så katarren eller magsåret får läka ut. Det är tydligen det senaste. Men om man märker att man får ont i magen av t ex starka kryddor eller svart kaffe så skadar det ju inte att undvika det...

• ebben

tack.jag har minskat på kaffe o fet mat mm för att se om jag märker nån skillnad.Äter till o med havregrynsgröt på morgonen för att jag inbillar mig att det kan vara bra. jag gillar det inte så mycket ,men man måste ju testa!

Svar på tråden hur känns magkatarr?