• Mosippan

Vad gör man åt knarrande golv?

Vi ska vara med och buda på en bostadsrätt. Det är byggt i slutet på 60-talet och de flesta golv är nog från tiden lägenheten byggdes.

På vissa ställen "knarrar" golvet, speciellt i hallen där det är plastmatta. Om lägenheten blir vår så ska vi lägga in nya golv överallt, men får man bort knarret genom att byta golv, eller måste man göra något annat större ingrepp?

Någon som haft liknande problem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 16:25
    Alltså vi tänkte lägga in trägolv (15mm) /klickgolv ovanpå.

• Svar på tråden Vad gör man åt knarrande golv?
  • Syss Inha

...ingen aning.
    Men min mormor skurade golvet med grönsåpa varje månad och knarret försvann, tills det dök upp i slutet av månaden igen

Hmm, inte till mycket hjälp va?

...men efter en hel del renoveringar hemma har jag märkt att ibland behöver man göra större, ibland mindre ingrepp beroende på vart knarret kommer ifrån. Sist "täljde" jag bara bort en bit av bjälken som vid fuktigt väder knarrade mot bjälken jämte
    -viola, problem löst

Så, kolla först - ställ diagnos sedan.

Lycka till!

• Cheesus

Lägger du bara dit ett golv ovanpå så kommer knarret fortsätta. Garanterat. Riv och bygg nytt golv från skratch.

• mamma madde

Vad finns under plastmattan? om du inte tar bort den bör du lägga golvpapp eller ett ljuddämpande material (kommer inte ihåg namnet på den, lite plastaktig) beroende på vart i bostaden du lägger golvet...

• frítz76

Finns ett trix men är lite svårt om man inte är lite händig men det är när det gäller gamla parkett golv. Då kan man borra med en tians borr och spruta i lite fogskum, men drar man i för mycket så är risken att golvet lyfter istället men det funkar om man gör det rätt. Annars som någon innan sa, bort med allt och börja från grunden.

• S a C

Vi lade in laminatgolv med extra dämpning och hör inte att det knarrar i de rummen längre.
    Vi hör dock att grannens golv ovanför knarrar när hon går...

~ Nya bilder 4/2 ~
  • Ula

Det beror som sagt på vad som finns under. I vårt hus hade golvskivorna släppt från reglarna. Det syntes inte eftersom det var under plastmattan.
    Min man skruvade fast skivorna mot reglarna och lade sedan på foam och därpå det nya golvet.
    Det blev helt knakfritt.

• Pikku Enkeli
    Cheesus skrev 2008-02-05 19:35:23 följande:
    Lägger du bara dit ett golv ovanpå så kommer knarret fortsätta. Garanterat. Riv och bygg nytt golv från skratch.
    Hur kan du garantera det? Hemma hos oss försvann knarret på bra många ställen efter att vi lade klickgolv ovanpå.
    It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • JälskarJ

Jag jobbar som golvläggare så hade jag varit i era skor skulle jag rivit upp golven som knarrar och kollat vad som ligger under plast mattan som kan tänkas knarra och försökt åtgärda det och sen spacklat och lagt in nytt golv på det.

• lillvilda

hahaha i vår bostadsrätt har tidigare ägare försökt lösa ett knarrande parkettgolv med att dra kruvar rakt igenom golvet. kan säga att det hjälpte absolut ingenting...haha men derserlustigt ut iaf. jag tror det bästa är att ta bort mattan å se vad som är under.

• NisseN

Jag köpte KnarrKvitt och det tog bort knarret från trägolvet i köket.

Svar på tråden Vad gör man åt knarrande golv?