• Jocsan

Jättebra eller jätte bra

Hej hej

Jag undrar bara vilket som är "rätt". Jag skriver alltid ihop orden som "jättebra" t ex. Inte skriver jag Jätte bra.

Hur är det egentligen?

Jag veeeet att det inte heter jättebra utan väldigt bra ...etc

Kul o veta

• Svar på tråden Jättebra eller jätte bra
  • Mimmi P

I Sverige skriver vi normalt ihop ord, som i ditt exempel, jättebra, INTE jätte bra. I engelskan däremot är särskrivning det normala och tyvärr verkar det som att fler och fler använder särskrivning på tok för flitigt i svenskan. Finns en hemsida om detta www.skrivihop.nu/ men det verkr som att de tänker lägga ner verksamheten.

• Jocsan

Åhhh tack för jag började nämligen bli lite osäker då jag ser fler och fler särskriva orden. Då kan jag fortsätta
    Vilket känns JÄTTEBRA .

• Jocsan

den sidan finns inte mer Jättesynd.

• Jocsan

Men matrialet ligger kvar

KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
    BAD SHORTS - inte är de bra inte...
    HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
    BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
    SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
    RÖK FRITT - bolma på bara!
    SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
    SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
    KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
    HAND TVÄTTAS - före maten.
    KLIPP PYTON - har ormar hår?
    NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
    LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
    BIND GALEN - innan han skadar någon!
    SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
    JÄST SVAMP - alkoholhaltig?
    ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
    SKYGG LAPP - skraj same?
    HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den.
    SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.
    MORGON ROCKAR - kväll suger?
    BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!
    SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
    ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?
    SNODD MAPP - Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90

• Sestret

Ett bra knep att ta till om man vet med sig att man har problem med särskrivning är att tänka på hur man säger ordet. Säger man det i en följd: "jättebra" eller i två omgångar "jätte" - "bra". I det här fallet finns det ingen paus mellan orden och de ska följaktligen skrivas ihop!

Jag kommer inte på några bra exempel, så här kommer ett dåligt:

"handla blommor" uttalas med en paus mellan orden
    "blomsterhandel" uttalas allt på en gång, ingen paus mellan "blomster" och "handel"

Det första särskrivs och det andra skrivs ihop. Nu är det första exemplet verb + objekt och det andra ett substantiv, men du kanske förstår hur jag menar?

• Jocsan
    Sestret skrev 2008-02-05 20:09:38 följande:
    Ett bra knep att ta till om man vet med sig att man har problem med särskrivning är att tänka på hur man säger ordet. Säger man det i en följd: "jättebra" eller i två omgångar "jätte" - "bra". I det här fallet finns det ingen paus mellan orden och de ska följaktligen skrivas ihop! Jag kommer inte på några bra exempel, så här kommer ett dåligt:"handla blommor" uttalas med en paus mellan orden"blomsterhandel" uttalas allt på en gång, ingen paus mellan "blomster" och "handel"Det första särskrivs och det andra skrivs ihop. Nu är det första exemplet verb + objekt och det andra ett substantiv, men du kanske förstår hur jag menar?
    Absolut

Jag var 99,9% säker på att jag har skrivit rätt. Men jag började fundera för jag såg mer och mer att folk separerade på orden.
  • giftgrodan

"Sjuksköterska" är väl ett klassiskt exempel som fungerar både ihopskrivet och särskrivet, beroende på vad man menar. Hör du skillnad när du läser "sjuk sköterska" och "sjuksköterska"?

Svar på tråden Jättebra eller jätte bra