Antal kalorier för Gravida?!
Hur många kalorier per dag bör man i v.31 få i sig? Utan att gå upp massa onödigt i vikt?
Hur många kalorier per dag bör man i v.31 få i sig? Utan att gå upp massa onödigt i vikt?
Det är inte många du behöver äta, och de kan gärna innehålla protein.
Ca 200-250 extra, det räcker med ett mellanmål, mjölk och en macka eller liknande.
Har hört 500 gram extra
i boken/häftet "Vänta barn, En bok om graviditet, förlossning och föräldraskap" som man får av BM står på sid 29 att en gravid kvinna behöver ca 300kcal extra per dag
Du ska ata ca 2500 kcal/dag.
Det står inte om det gäller början eller slutet på grav. Citat: "Man räknar med att den som är gravid behöver ungefär 300 kcal extra per dag" slut citat.
Under den första delen av graviditeten lagrar men energi och näringsämnen i kroppen. Fettdepåerna, alltså det man lagrat, behövs den sista delen under graviditeten och under amningen.
¨
Men varför hålla på och räkna kcal under graviditeten? Det finns så mycket annat att roa sig med Ät sunt och nomalt och ett extra mellanmål per dag kanske, bebisen tar vad den behöver. Själv gick jag inte upp mer än 3 kg när jag väntade min dotter, men ut kom hon och vägde 3770 g
Jag har sådan ämnes omsättning att jag har svårt att gå upp i vikt, därför måste jag under den här tiden i min graviditet äta mycket oftare. Det är bra att dricka färskpressade juicer och frukt istället för något fett om man är illamående :) Jag har en stor insikt i vad som är hälsosamt och har långa perioder i mitt liv bara ätit oupphettad mat, nötter, frukt, grönsaker och groddar. men visst ska man ta hänsyn till vad man har för kropps typ och ämnesomsättning innan man går blint på siffror som är uträknade som en vägledning och oftast handlar om genomsnitt och inte individen.
Jag tror att det är viktigt att man inte ändrar för mycket i sin kost under graviditeten, visst skall man äta hälsosamt men för stora förändringar kan vara påfrestande för din kropp.
Jag har varit Vegan i tio år mina, nu i vecka 13 på min tredje graviditet. Jag har bara positiva erfarenheter av att äta hälsosamt. Jag föredrar "Levandeföda" vilket innebär att man inte äter någon upphettad mat och på så sätt tar upp mesta möjliga näring ur det man äter, Jag har tagit del av studier gjorda av Dr. Jubb från USA, lärt mig hur olika livsmedel påverkar oss på cellnivå, vissa livsmedel innehåller ett eller flera ämnen som påverkar oss negativt. Jag har även besökt "levande föda kur och kursgård" som ligger på Väddö, där har man inte i lika stor grad uteslutit sockerarter och stärkelserika frukter som i Jubb´s lära, som har gjort grundliga studier om "life-food". Men stället är fantastiskt!!
Det viktiga med kosten tycker jag är att man inte blir dogmatisk och har skuld känslor, att man är fri i sitt ätande lyssnar till sin kropp och äter en balanserad kost.
En ohälsosam bulle och en kopp te på ett café i goda vänners lag med skratt och gemenskap kan ge mer än en sallad om du är deppig och ensam. Men om du är på toppen av lyckan så rekommenderar jag lätt och upplyftande mat (frukt, grönsaker och nötter), äter vi tungt kan vi också må därefter.
www.levandefoda.se kan vara en länk för dig som är intresserad av råmat med högt energi och näringsvärde.
Det enda som egentligen behövs när man är gravid är en extra smörgås om dagen. Alltså, egentligen ingenting extra!! Om du är orolig över vikten så ät bara lite extra frukt och grönt, det ger näring och nyttigheter, men du blir inte fet av det
Det är individuellt. Går inte att mäta i gram eller kalorier...
Skulle jag bara sätta i mig några mackor extra eller går jag NER i vikt under graviditeten, det med facit i hand.
Alltså är det individuellt hur mycket man bör plussa på med näring... Ät bra näringsrik mat, inkl. bra mellanmål, undvik tomma kalorier och må bra. Rör på dig om du är frisk nog!
När magen och bebisen växer och du ökar i vikt (lagom) är allt Oki. Lagom är bäst...
Disan: Det gäller inte ALLA, det kanske är vad som är rek. för överviktiga, men absolut inte dem som har lågt BMI eller hög ämnesomsättning av naturen!! Skriver det med facit i hand, för jag får kämpa i mig extra kalorier för att överhuvutaget gå upp.
Mvh. babe
Babe: Jo visst är alla olika på sitt sätt. Men om TS hade problem med att gå upp i vikt borde hon inte ha ställt frågan... Och det är ju så (om man räknar med att man är "normalviktig och normalämnesomsättnings...ja, vad det nu skall kallas för ") att det inte behövs mkt extra för att barnet skall må bra! Även om mamman går ned i vikt så klarar sig ju bebisen oftast.
Disan: visst, förstår vad du menar. Men näringsbehovet beror även på vår egen ämnesomsättning och förbrukning (aktiviter mm)och hur många kalorier det handlar om är iom det individuellt. Bebisen klarar sig allt på bekostnad av mamman om det behövs, men det är inte OK att mamman går på för låg kaloridiet heller. Inte heller att man ökar ofanltligt i vikt, lagom är bäst =)
Happy Sally skrev 2008-02-06 23:32:18 följande: