• Anonym (Lyfta tung)

Tunga lyft o stress, kan de orsaka missfall?

Ja..som rubriken lyder.är gravid i v 8-9 ca....o håller på flyttar...jag ha lyft oerhört mkt o tungt idag---tunga lådor, byråer osv...o nu e ja helt slut o ha sån värk i magen.-..är sååå rädd nu att detta kommer orska missfall..kan de va möjligt..alltså kan man få mf på grund av sånt här..usch va ja ångrar mej nu..snälla svara ni som vet...el va ni tror. kram

• Svar på tråden Tunga lyft o stress, kan de orsaka missfall?
  • Jesster

Vad jag har hört så om det är en frisk graviditet så kan den inte påverkas av sådant i tidigt skede. Däremot så måste du lyssna på din kropp och säger den ifrån, som med din rygg, så försök att undvika tunga lyft. Du kommer inte att få MF men du kan pajja ryggen vilket kommer ge dig problem senare i graviditeten.

♥ v.17 ♥
  • Magda73

Hej!

Förr sades det att man fick missfall av tunga lyft, nu säger de att man kan "leva normalt" dvs flytta och lyfta syskon men att man självklart ska sluta när det gör ont. Din livmoder började ju växa i och med befruktningen och det är nog det du känner. Man känner det lite extra om man ansrängt sig/gått mycket etc. Det du ska akta dig för är att rida, om du inte redan är en van ryttare, det kan orsaka missfall.

Lägg dig och vila en stund så ska' du se att det blir bättre! Har du vetevärmare så kan du värma den och lägga på "livmodermagen". Gör det jätteont så kan du även ta Alvedon.

Jag tror att allt är i sin ordning! Berätta gärna hur det går!

Kram!

• Anonym (stressad!)

jag började jobbade på en förskola när jag var 1månad gravid. Det var det stressigaste förskolan jag jobbat på.

Ingen som helst struktur och ungarna skrek och sprang runt som galningar hela dagarna.Jag var så stressad så jag höll på att gå in i väggen.Grät när jag kom hem från jobbet och darrade i hela kroppen!

Man fick ha öronproppar på sig för att inte få tinitus.Jag jobbade på denna förskola tills jag var i 7månaden.Så för mig gick det bra!.

Kan tilläga att man lyfte en hel del tunga ungar också även om jag vet att man inte ska.

• Magda73

En sak till, som Jesster också skrivit: Om fostret är normalt/celldelningen går enligt planen så klarar sig embryot/fostret/babyn det mesta men om det är något fel så blir det ett missfall. Jag tycker att det är rätt bra att kroppen själv kan stöta bort det som inte är "normalt".

Vad ville jag ha sagt med detta? Jo... Är ditt embryo normalt så tål det en flytt

• Anonym (Lyfta tung)

Hej tack snälla för era svar...känns redan bättre, aölltså efter jag hört era inlägg...ja min kropp säger nog irfån rejält nu..ha mkt ont i svanken-nedre delen av ryggen + ömmar i magen...men som saqgt---ska natta mina kids nu (5st haha) o sen lä'gga mej o slappa på soffan...tack snälla för era svar..kram

Svar på tråden Tunga lyft o stress, kan de orsaka missfall?