• Peztis

Ny brunn & radonavskiljare - vad kostar det?!?!?

Vi måste nog borra ny brunn (med ny pump, så klart) och troligen borra ca 60-70 m. Grannarna har så pass djup brunn och har då radon i vattnet - mycket mer än vad vi har idag.

Någon som vet vad detta kalas kan gå på? Vad kostade det för er?

Misstänker att brunnen och pumpen kostar ca 50.000:- och en radonavskiljare ca 20.000:-. Hur låter det?

Suck... kul att lägga pengar på en ny brunn... hade hellre lagt det på en resa eller renovera huset.

• Svar på tråden Ny brunn & radonavskiljare - vad kostar det?!?!?
  • Hercules

ja det är ungefär de priser vi har fått med tråkiga pengar

• Peztis

Hercules: priset ni har fått är det endast för brunn eller är det också för radonavskiljare?

Brunnen fick vi offert för ca 2 år sedan men radonavskiljaren är något som jag snappade upp någonstans ifrån så det är jag mer osäker på.

• Elsie76

Vi köpte en beggad avskiljare, fick då ge 8000 för den. Helt klart ett bra alternativ, vi fick ned radonhalten till ett knappt mätbart värde. Vi köpte avskiljaren av en kollega till mig som knappt hade använt den.
    Att borra en brunn går på ca 60 000 tror jag...

• Peztis

Elise76: ja det är ju också ett alternativ. Såg att det var en firma som sålde begagnade också.
    Får väl kolla upp det om det blir aktuellt. Antar att det är lämpligt med att borra brunnen först och se vad "skit" som kommer upp och sedan se vad man kan göra för att se till att det blir drickbart.

• Elsie76

Har du gjort ett omfattande test? Vi gjorde det och fick oss två andra obehagliga överraskningar.
    Borra först och gör ett riktigt test. Besluta sen hur ni ska göra.

• Peztis

Vi har idag otjänligt vatten då vi får in någons avlopp, har haft så i över 2,5 år. Kommun inblandad samt Smittskyddsinstitutet men de anser nu i stort sett att de har gjort vad de kunnat (dvs inte mycket...).

Så tyvärr måste vi nog föröska oss på att borra ny brunn men det finns ju inga garantier för att vi inte råkar på sama problem.

Så visst får det i så fall bli så: ny brunn och vatten prov efter det för att sedan se hur man ska gå vidare.

Och tro inte att några hemförsäkringar täcker detta - nix, man får betala allt själv bara för att någon annan (vet inte vem) inte har ordning på sitt avlopp eller häller ut i naturen.

Svar på tråden Ny brunn & radonavskiljare - vad kostar det?!?!?