• Forsea

Ni som KAN och VET området..... Hässelby/Vällingby....!! Se hit!

Vi har ett problem. Vi känner inte till området Hässelby/Vällingby så pass mycket att vi kan göra en rättvis bedömning när vi söker hus där. Vi har titta på kartan och tycker att områdena kring Hässelby/Vällingby skulle passa oss rent geografiskt i förhållande till jobb/vänner m.m
    Så nu undrar jag om ni som KAN och VET hur områdena i dessa kommuner är ; tyck till och berätta gärna om ni har bott där och hur ni tog er till jobbet om ni hade barn som gick i skola. I så fall var och erfarenheter kring Hässelby/Vällingby. Vi är alltså i startgroparna för att eventuellt köpa hus/radhus/kedjehus någonstans här. Snälla hjälp oss med tips.

Tack!

• Svar på tråden Ni som KAN och VET området..... Hässelby/Vällingby....!! Se hit!
  • carrobarro84

har bott i hässelby hela mitt liv fram till för två år sen. Bodde i hässelby villastad, lungt o fint område, runt hässelby strand o hässelby gård är det mkt alkoholister o ungdomar som inte sköter sig. Backlura ligger ju ännu lite längre ut men nog helt ok också. Man tar buss 119 eller 541 till hässelby strand/vällingby för att ta tunnelbanan. gick i hässelby villastadsskolan, tyckte den var bra, vet inte riktigt hur den är nu. men dagis finns det gott om i hässelby villastad.

• Snurran1

Vinsta, Nälsta och Spånga är toppen! Har jobbat i skola i området och det är kanon! Även uppväxt där och det är lugnt och tryggt, kan varmt rekommendera mina gamla hemtrakter. :)

• Forsea
    carrobarro84 skrev 2008-02-05 21:29:52 följande:
    har bott i hässelby hela mitt liv fram till för två år sen. Bodde i hässelby villastad, lungt o fint område, runt hässelby strand o hässelby gård är det mkt alkoholister o ungdomar som inte sköter sig. Backlura ligger ju ännu lite längre ut men nog helt ok också. Man tar buss 119 eller 541 till hässelby strand/vällingby för att ta tunnelbanan. gick i hässelby villastadsskolan, tyckte den var bra, vet inte riktigt hur den är nu. men dagis finns det gott om i hässelby villastad.
    Ok är det alltså alkoholister och ungdomar som bor i de områdena eller som bara rör sig därikring om du förstår min fråga?
  • Sandie12

forcea; de bor där ja -många i af- MEN hässelby villastad är fint där e det en helt annan sak som sagt. =)

Fashion baby 2007- baby got style!
  • carrobarro84

alltså nu kanske det här låter som man drar alla över en kant o så men det är absolut inte meningen, men vissa delar av hässelby är lite läskiga, runt hässelby gård o hässselby strand då mest. Har blivit mer o mer på senare år. Tycker det är lite läskigt att vistas där kvällstid numera, aldrig tyckt det förut. Men hässelby villastad är som en annan del av hässelby. inte alls ghettoliknande och mycket barnfamiljer.

• Coppola

Jag bor i Kälvesta sedan i våras som ligger precis på gränsen spånga/vällingby och trivs otroligt bra, med bil tar det 5 min till vällingby centrum.. Ganska stort område men bara villor och radhus. Väldigt skyddat mot den hårda trafiken, nära till skolor och dagis. Det finns inget busliv alls...det bor mycket barnfamiljer här,många äldre som bor kvar i sina hus..ganska bra mix.
    Jag jobbar i Kista och tar bussen från Spånga centrum direkt dit.
    Innan vi hittade detta hus så sökte vi även i Solhem och Nälsta och Vinsta....i dessa områden är det i stort sätt bara radhus och villor....

Kan verkligen rekommendera Kälvesta och även de andra områdena eftersom jag själv hade kunnat tänka mig att bo även där medan vi letade.

• En bebis i magen

Håller med Coppola!
    Vi bor också i Kälvesta och stormtrivs. Bra kommunikationer och en skön blandning av barnfamiljer och äldre. Vi kollade också i Solhem, Nälsta och Vinsta och är supernöjda med vårt val.

• Forsea

Tack för att ni delar med er så friskt av era erfarenheter! Uppskattas!

• RonjaLi

Så här är det:

Slöddret finns i lägenhetsområdena precis som i alla förorter.
    Men stora delar av Hässelby/Vällingby och Spånga består av villaområden som alla är mycket bra.
    Bra busskommunikationer finns överallt. Vill ni ha 5-minuters gångväg till tunnelbana så är det lägenhetsområdena ni har att välja på.

Svar på tråden Ni som KAN och VET området..... Hässelby/Vällingby....!! Se hit!