• sandy sandy

"Illaluktande"/starkt luktande underliv vid graviditet

Det känns som att det luktar mycket när jag går på toaletten, en illaluktande lukt. Har inte direkt mycket flytningar utan det bara luktar, mycket mer än vanligt? Undrar om jag har fått någon infektion eller då eller om det kan vara så att man luktar just för graviditeten...?Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden "Illaluktande"/starkt luktande underliv vid graviditet
  • Knoddis

Tycker också att jag luktar mkt mer nu än innan. Min BM sa att det var vanligt då bla ph-värdet i underlivet höjs under grav. Sen är min nos lite känsligare nu än innan...

• Bispan

Om du inte har svamp (det kliar otroligt och brukar inte lukta illa) tycker jag du kan testa att behandla med Lactal. Det finns på apoteket och jag tror det kan lösa dina problem.

• LindaSundberg

Samma för mig, men har bara hört att det är normalt så litar på det. Kisseproverna hos bm visar inget iaf. Och näsan är känsligare nu.

• loppansmamma

Jag luktar också mer nu under grav var likadant under min föra grav.

• Keesha

Jag luktade jätte mkt och starkt i början av min grav. är i v.27 nu. Det har kommit lite till och från hela tiden, men inget konstigt enl min BM

• Rapunzella
    Svar på #4
    loppansmamma skrev 2008-02-05 22:30:14 följande:
    Jag luktar också mer nu under grav var likadant under min föra grav.
    Precis samma för mig också.
  • Bispan

Luktar det fiskliknande/skämd fisk av flytningar är det inte något man ska ignorera. Själva faktumet att man oftast får mera flytningar när man är gravid kan göra att man då märker att flytningarna luktar illa. Har man haft en nästan symtomfri Bakteriell Vaginos tidigare kan det alltså hända att man börjar märka av den vid en graviditet.

Sedan kan lukten komma sig av en tillfällig obalans i bakteriefloran i underlivet. Det kan ofta avhjälpas med Lactal som finns på apoteket. Luktar man bara "illa" kan också Lactal hjälpa.

Man testar inte för Bakteriell Vaginos med urinprov. För att fastställa Bakteriell Vaginos tittar man på sekret från slidan i mikroskop + att man gör ett sk snifftest.

Har man som gravid Bakteriell Vaginos finns det risk för tidig födsel. BV är en bakterieinfektion som allra oftast botas med antibiotika.

Källor: www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp

• MajaMaria79

Jag luktar också mer. Och där är verkligen ingen svamp. Nu sist var det så att sambon påtalade det efetr sex. Då känner man sig inte så häftig. Och jag är hela tiden rädd att det ska lukta genom byxorna.

Men det blir lite bättre när jag tvättar ofta med apotekets intimservetter. Ingenting annat funkar på mig. Tyvärr.

• Pormoicheia

Att man lukter starkare under graviditet har väl med hormoner och ph-värde att göra.
    Man blir ju dessutom känsligare där nere och drar lättare på sig svamp och urinvägsinfektioner.

Tyvärr så gör man ofta besvären större genom att tvätta sig oftare.

Apprentice Moraltant
Svar på tråden "Illaluktande"/starkt luktande underliv vid graviditet