• Tiwan

katt förstoppad av dietmat??

Min katt blev för ca 3veckor sedan ordinerad ett dietfoder för katter som är foderallergiker. De skulle med detta foder testa om han blev bättre av det och isf är han foderallergier. Katten har istället blivit hård i magen och kan i stort sett bara bajsa varann dag nu istället för varje dag förut. Korvarna är dessutom stenhårda och betydligt mindre än förut. detta kan väl inte vara bra? Någon som provat sånt här dietfoder och fått samma problem? Känns ju inte så kul o ge katten mat som han blir sämre av? Ska ta kontakt med veterinären igen men tänkte om någon här haft samma problem??

• Svar på tråden katt förstoppad av dietmat??
  • Fru U

Hur mycket vatten dricker din katt? Har du provat att blötlägga torrfodret? (en del katter accepterar det, andra inte)

Live and let live
  • Tiwan
    Svar på #1
    han dricker bra med vatten det har han alltid gjort så det är inget problem iaf :)
    har inte provat med blötläggning men han hatar ju all burkmat och tonfisk så tror inte det blir någon större hit hehe.. han är otroligt kräsen överhuvudtaget och äter bara torrfoder med vissa smaker :P
  • Fru U
    Svar på #2
    Det är ju bra att han dricker bra, men hur mycket är mycket? Det är inte så att han dricker för mycket?

Varför misstänker de allergi?
    Tiwan skrev 2008-02-06 00:10:10 följande:
    Svar på #1han dricker bra med vatten det har han alltid gjort så det är inget problem iaf :)har inte provat med blötläggning men han hatar ju all burkmat och tonfisk så tror inte det blir någon större hit hehe.. han är otroligt kräsen överhuvudtaget och äter bara torrfoder med vissa smaker :P
    Live and let live
  • Tiwan
    Svar på #3
    han dricker som han alltid gjort så tror inte det är något med det iaf.. men han hade väldigt mycket klåda ett tag och tappade lite päls i ansiktet..han blev testat mot all möjlig ohyra och även ringorm men det var inget sånt så då tyckte dom att man skulle prova med detta specialfoder men då har han blivit så hård i magen istället och inte direkt fått tillbaka någon päls i ansiktet heller,.. såå hmm :(
  • Fru U
    Svar på #4
    Har de kollat levern? Njurar? Blodsocker?

Vilket foder är det du ger honom? Kanske är det så att det blir så lite avfallsprodukter att han bara behöver bajsa varannan dag? Verkar han förstoppad?
    Live and let live
  • Tiwan
    Svar på #5
    nej de har inte kollat något sådant eftersom de först var inne på ohyra :/
    ja det kan ju vara så också men tycker han verkar besvärad för det är som att han går o kraffsar flera ggr i lådan ibland utan att ha gjort ngt :/
    Det heter "Hills prescription diet Z/D Low allergen feline" finns bara hos veterinären tydligen. Man får ringa imorn och höra vad dom säger..
  • Fru U

z/d har vi haft här hemma (alla fem ratade den)

Be dem kolla upp det jag nämnde för obalans där kan även ge pälsavfall o klåda (been there)

Lycka till

Live and let live
  • Tiwan
    Svar på #7
    ja min är inte heller förtjust i det :P
    vad gjorde dom åt det för dig då ? tänkte på obalansen.. om det är något särskilt dom gör åt saken eller går det över av sig själv?
  • Fru U
    Svar på #8
    Min katt visade sig ha för högt blodsocker, dvs hon hade diabetes (dock en mycket ovanlig diagnos på annat än gamla katter) och vi gav insulinsprutor i en vecka, bytte till burkmat och sen gick blodsockret ner till normala nivåer och sen dess har hon mått superduper bra
    Live and let live
  • Tiwan
    Svar på #9
    okej.. ja jag har hört att katter kan få det.. men min är bara 2år.. så har svårt att tro att han skulle ha det.. men dom får väl göra lite mer prover och kolla om dom hittar något fel.. man blir ju så frustrerad när man inte vet vad det är och provar massa olika saker och inget verkar funka :/ men i övrigt är han hur pigg och kelig som helst.. som tur e iaf ;)
  • Fru U
    Svar på #10
    Ja visst blir man. Man älskar ju dem så otroligt mycket

Det kan inte vara matskålarna han reagerar på? Jag vet att min mammas katt bara kunde äta ur porslinsskålar annars tappade hon pälsen (tror jag det var, kan ha varit att hon fick utslag, minns inte riktigt)
    Tiwan skrev 2008-02-06 00:31:28 följande:
    Svar på #9okej.. ja jag har hört att katter kan få det.. men min är bara 2år.. så har svårt att tro att han skulle ha det.. men dom får väl göra lite mer prover och kolla om dom hittar något fel.. man blir ju så frustrerad när man inte vet vad det är och provar massa olika saker och inget verkar funka :/ men i övrigt är han hur pigg och kelig som helst.. som tur e iaf ;)
    Live and let live
  • Tiwan
    Svar på #11
    ja han e ju som ett barn för mig *S*
    hmm ja kanske dom är ju i metall.. men han har haft dom rätt länge.. det kan ju vara vad som helst egentligen :O
    Tack för pratstunden iaf nu ska jag och tintin lägga oss i sängen o gosa =) Godnatt
Svar på tråden katt förstoppad av dietmat??