• kiry

    Mitt barn röker

    Min son är 15 år och jag har upptäckt att han röker. Han nekar detta men ikväll hittade jag cigaretter och tändare i hans jacka. Hur ska jag göra för att han ka sluta?
    Jag skulle ALDRIG köpa varken cigaretter, snus eller alkohol till honom.
    Jag varken röker, snusar eller dricker själv.
    Förtvivlad mamma

  • Svar på tråden Mitt barn röker
  • Mälaröbo

    Ge honom inga pengar utan bara det han beöver. Ska han tex på bio så får han biocheckar men inga kontanter. Visst vill han kanske ha godis/popcorn mm, men tough!!! Då ska han sluta röka först.

  • Brooke

    Visa honom att du har hittat cigg och tändare i hans jacka och sätt er och snacka om detta och berätta att du är orolig för honom och att du inte vill att han ska röka eftersom det är ohälsosamt =(

  • emelita

    Hej!
    Jag var en vilding när jag var yngre och mina föräldrar var jätte oroliga,det förstår jag i dag :)
    Jag började röka ca 12årgammal..min mamma o pappa försökte med allt möjligt.
    Men det hjälper inte att skälla då blir de bara värre och man ljuger mera man vågar inte berätta saker.
    Så sätt er ner o prata försök att få honom att förstå öven om han inte kommer det el vill inte,sen som ovan ge inga pengar kontant...
    lycka till var bara försiktig en svår och viktig ålder ..

  • cool

    Hej!Jag förstå din oro,men ja kan tro att han vill testa.Den ålder är väl runt att man teste röka,dricka kanske.men sätt dig ner o pratar med honom som resten av gänget skriver,så tro ja han lyssnar.Så länge du inte säger nåt fortsätter han nog,eftersom"ingen ha kommit på han"
    Lycka till..
    kram

  • LiseD

    Sätt honom på en stol och säg åt honom att röka ett helt ciggpaket, utan att sluta. Du måste bevaka honom hela tiden. Han kommer be om att få sluta, men han ska röka upp alla. Han kommer inte vilja röka efter det.

  • williewillie

    Ledsen att behöva säga det men jag tror inte det hjälper med ett allvarssnack.. leta fram äckliga bilder på förstörda tänder och liknade, 15-åringar tror dom är odödliga men kör på du blir ful och fattig köret! Håller med om att inte ge några pengar och tvinga honom att röka ett helt pack på en gång!

  • Majsan70

    Jag tror inte på förbud, men jag har klargjort för mina barn vad jag tycker och varför. Vi har även tillsammans kommit fram till regler som skall gälla med just tobak och alkohol.

    Jag kommer inte bli arg om de börjar röka, men genast kommer våra gemensamt satta regler att träda in. Det är slut på månadspengar. Slut på presentpengar osv osv. Jag kommer inte att övningsköra med dem eller betala för deras övriga dlear i körkortet. Jag kommer inte heller att bjuda på några särskilda privilegier. Sen om det hjälper vet jag inte utan det återstår att se, men än så länge är det en morot och ingen av dem har varken provat det ena eller det andra i nuläget.

  • hellokiller

    Min mamma tvingade mig att röka ett helt paket på en gång. Det blev ganska misslyckat. När hon kom på att jag rökte när jag var femton så hade jag rökt i tre år. Jag var ganska fetnöjd över att fått röka ett helt paket gratis, och sen tog jag helt enkelt mitt pick och pack och flyttade sexton år gammal.

    Vet inte hur man ska bemöta sådant när jag vet själv att man ALDRIG skulle slutat eller brytt sig på den tiden..
    Man får väl helt enkelt försöka prata vett med dem.

  • Tenaj

    Majsan70 - Jag tror på ditt/ert sätt att göra "spelreglerna". Tror det är jätteviktigt att diskutera tobak och alkohol i tidig ålder. Många börjar ju röka i unga år. Själv rökte jag i 17 år men har varit rökfri i ca 1 år:)

  • Majsan70
    Tenaj skrev 2008-05-05 14:46:45 följande:
    Majsan70 - Jag tror på ditt/ert sätt att göra "spelreglerna". Tror det är jätteviktigt att diskutera tobak och alkohol i tidig ålder. Många börjar ju röka i unga år. Själv rökte jag i 17 år men har varit rökfri i ca 1 år:)
    Jag tror oxå på det. Det har funkat hitintills i vart fall och vi har en öppen dialog. Jag tror framför allt att man inte skall estämma över barnets huvud i såna här saker. ( tror jag inte i nåt iofs) Sen tror jag på att ge små morötter oxå. Kallas även mutor ibland. *muahaha* Men framför allt att föregå med gott exempel o inte röka själv.
  • mirrebusan

    en kompis mamma gjorde en grej som funkade, hon tvingade sin son att röka en massa cigg ända tills han spydde utav det. han har inte rökt efter det. nu hade han nyss börjat röka så det kan ju vara lite hur länge han har hållit på.

  • Maskot

    Jag skulle ha laggt fram det cigaretterna som jag hade hittat och satt mig ner och pratat med honom.
    Fråga hur han fått tag på cigaretterna, om han rökt länge/ofta eller bara provat, fråga vilka andra kompisar som röker, m.m

    Sen skulle jag ha pratat om våra regler, lagen om när man får köpa cigaretter, vad som kan hända, vad man är rädd för, och även om reglerna vad gäller alkohol, brustna förtroenden och vad detta får för konsekvenser för framtiden.
    Aldrig att jag skulle godkänna att han rökte- han skulle få veta hur straffet skulle se ut om jag kom på honom med detta fler gånger ( indragen veckopeng tex.). Eftersom förtroenden också skulle vara lite förbrukade för en tid skulle jag ha extra hårda regler om att veta var han är och med vem för ett tag framöver, han skulle också få vara beredd på att hans mamma kunde dyka upp lite närhelst för att kolla att allt är OK.

    När allt sedan hade lugnat ner sig skulle jag göra en deal/kontrakt med sonen. Tex betala körkortet/ ge honom en rejäl slant när han blir xår om han lovar att avstå cigaretter och alkohol innan 18 års ålder.
    Vi har ett sådant avtal med vår son som har fungerat väldigt bra!

  • 15Hjälp

    Hej, jag har läst nästan alla kommentarer och tips och känner igen mig i alla.
    Själv är jag 15 år och sluta röka för snart 4 månader sedan. 
    Minna föreldrar gjode allt men ingenting hjälpte.
    Allt börja med att jag dem frågade mig varför jag lukta rök? Svarat var snabbt att jag bara hade provat och att det inte var något för mig. Fast egentligen hade jag rökt i 1 månad.
    Det blev bortförklaring efter bortförklaring. Tillslut fatta mina päron vad jag höll på med.
    Dem börja med att sluta ge mig kontanter och krävde kvitto på allt jag köpte.
    Eftersom jag inte kunde få tag på pengar till cigg längre så var jag tvungen att hitta andra luckor. För "Pengar finns alltid någonstans" 
    Jag och on kompis började åka till hans farmor och sno limpor med cigg som vi sedan sålde till äldre snubbar som ändå inte hade åldern inne för att köpa eget och som var desperate på nikotin. Vi kunde göra mellan 500kr-1500kr på en dag. och för dom pengarna köpte vi cigg som inte va lika fattiga än dom vi sålde.
    När vi väll börja fatta att vi kunde köpa hur mycket cigg vi ville så kom tanken att vi ville bara ha mer pengar. 
    Vi haffade upp korkade 12 åringar och frågade om dem ville köpa cigg "bli en kund" me de ville dem inte eftersom det var farligt. Så vi börja fixa fram "e-cigg" den elektronis cigg som man kan fylla med tex melon smak och som fick fram ganska mycket mer rök(ånga) än en cigg och som dessutom marknadsförs som helt ofarlig.
    När 12åringarna väll provat en e-cigg och sen hört allt om den så rulla pengarna in.
    Nu hade vi kunder på både Cigg och E-cigg som dessutom blev en storsäljare. fast vårt ryckte växte och vi var bara 2 killar som fixade allt. 

    Tänker inte skriva någon bok men det jag vill säga är att för mig blev det en ond cirkel. Det ända minna föräldrar ville var att jag skulle sluta röka och pga att dem drog in pengar och gav mig massa olika straff så blev jag byns största langare. 

    Efter att minna föreldrar slutat bry sig att jag röka så tog det bara några veckor sen slutade jag.

    "Att röka är farligt eller hur en lunga såg ut och hur många veckor jag fick sitta inne, spela fan ingen roll. det ända som spela någon jävla roll var att jag kunde passa in och se cool ut framför minna vänner.

    okänd 15år

  • sår ett frö

    Hej okänd tonåring,
    Tack för dina ord. Precis så tror jag det är med min kille. Han skiter i att man kan dö av att röka mm. Det ända viktiga är att han passar in bland sina kompisar.

    Vi har idag konstaterat att vår 14 åriga son röker... har misstänkt tidigare men då fått till svar: "att kompisar röker därför luktar jag rök". "en tändare kan man väl ha till mer än tända cigg med eller?"  Men nu har vi hittad cigarretter på hans rum två gånger...så  nu kan vi inte blunda mer.

    Men vad gör man som förälder det är frågan? Jag vet inte! Det jag vet är att när vi tidigare har hotat med körkort osv. Så har den enda konsekvensen av det blivit att han inte berättar saker för oss, att han inte är hemma med kompisar mer... vi ser honom mindre och mindre hemma.

    Nu nya tag. Idag är det ett samtal med vår älskade unge igen, kanske denna gång förstår han....eller inte och då är det bara att fortsätta kämpa. 

  • Gudrunskan

    Han är 15 och det är ju coolt att röka. Så därför gör han ju det.Vi gjorde väl alla dumma grejer i tonåren? Ojoj om mina barn visste ens 1/10 av allt jag gjorde

    Jag hade slängt cigaretterna på min son och krävt en förklaring. Sedan hade jag berättat hur otroligt besviken jag var på honom och hur förtvivlat ledsen jag är över att min son gör något så dumt.
    Sedan hade jag förklarat att jag under inga omständigheter accepterar att han röker,
    så hade jag gått därifrån och sagt att han kan stanna på sitt rum för jag är alldeles för upprörd för att prata mer med honom. Så får han sitta där och smälta besvikelsen han utsatt sin mor för tills han kom till mig och bad om förlåtelse.
    Väl då skulle jag prata med honom om rätt och fel och vad jag förväntar mig fortsättningsvis och att jag älskar honom.

Svar på tråden Mitt barn röker