• Fröken Inga

Kan man äta kycklingen som legat framme?

Igår var det tänkt att vi skulle äta kyckling. Imåndags kväll bad jag min man lägga upp den i kylskåpet så den hann tina från sitt frysta tillstånd. Morgonen efter hittar jag kycklingen på köksbänken och vi skulle inte äta den för än framåt kvällen. Jag lade in den i kylskåpet men var osäker på om jag skulle våga steka den i gårkväll så jag lagade till annan mat. Den ligger fortfarande i kylen. Kan den ätas utan risk idag?

Den har väl legat 8 timmar i rumstemperatur och 30-32 timmar i kylskåpet om jag tillagar den i eftermiddag. Jag är gravid i 7e månaden.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden Kan man äta kycklingen som legat framme?
  • maritmedm

Jag skulle inte äta den. Har blivigt matförgiftad av kyckling som legat framme och det är det värsta jag upplevt! Bättre ta det säkta före det osäkra.

• Linda 23

Jag skulle inte heller äta den.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • LeWi

Om den var fryst så tog det nog en stund för den att tina där på bänken så det var kanske inte direkt 8 timmar i rumstemperatur...
    Om den inte luktar dåligt eller så så skulle jag nog testa. Se till att steka den ordentligt bara...(fast det gör man ju som regel med kyckling).

I reject you reality and substitute my own.
  • Fröken Inga

Hm... tror inte att jag vågar faktiskt. Tar nog upp ny kyckling och tinar. Hade jag inte varit gravid hade jag kanske vågat.

Tack för era råd!

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Trossens mamma
    Fröken Inga skrev 2008-02-06 10:42:35 följande:
    Hm... tror inte att jag vågar faktiskt. Tar nog upp ny kyckling och tinar. Hade jag inte varit gravid hade jag kanske vågat.Tack för era råd!
    du gör nog rätt i att låta bli. kyckling å malet är ju lite sånt där man ska vara exktra vaksam med.
    Mamma till Lova och Alvin
  • LeWi
    Fröken Inga skrev 2008-02-06 10:42:35 följande:
    Hm... tror inte att jag vågar faktiskt. Tar nog upp ny kyckling och tinar. Hade jag inte varit gravid hade jag kanske vågat.Tack för era råd!
    Nej, hade jag varit gravid hade jag inte heller ätit det!
    I reject you reality and substitute my own.
  • fairyfloss

Nej jag tycker du gör rätt, jag hade inte heller ätit den! Inte värt risken helt enkelt.

Svar på tråden Kan man äta kycklingen som legat framme?