• Cloisonné

År av väntetid innan tid hos tandläkaren

Jag skulle boka en tid hos tandläkaren idag för en vanlig rutinkontroll. Svaret jag fick att det var 2-3 års väntetid. ÅR!!!
    Hur kan det vara år av väntetid!? Det är ju helt sjukt! Har de inte pratat överallt om att folk borde gå mer till tandläkaren?
    Då är det väl inte så konstigt att folk inte gör det om de måste vänta 2-3 år innan man kommer dit!
    Jag som tyckte jag fick vänta länge när jag väntade 5 månader på att få en tid i Jönköping när jag flyttade dit.

Fy farao säger jag bara!

• Svar på tråden År av väntetid innan tid hos tandläkaren
  • SIN74

Det var riktigt uselt. Kolla om det inte finns andra tandläkare som har kortare tid.

• Pip73

Det är samma om man ska till Folktandvården här i Östersund... 2 års väntetid. Ringde runt till privattandläkare (hade brutit bort en kvarts tand) och de flesta tog inte emot nya patienter. Till slut fick jag tag på en som hade ett återbud samma dag och har nu tack och lov "kommit in" och slipper väntetiden...

• Runguska

Det är hemskt! Här ringde jag och de svarade att de inte hade några tider alls och att jag heller inte fick ställa mig i kö - den var också full. (Utan kö 2-3 år, med kö vågar jag inte ens drömma om) Tisen jag fick var i alla fall att leta upp någon privat. Nu behövdes inte det då jag på grund av mitt funktionshinder fick hjälp av kommunen/lss att få en undersökning, men för alla som inte har den fördelen blir det väl att leta privat.

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Hannah76

Så är det hos folktandvården här också, om man inte är skriven hos dem. Gå till en privat istället.

• Cloisonné

Förmodar att jag inte får gå till någon annan Folktandvård i stan, eftersom jag "hör" till detta stället.
    Det kostar väl dessutom mycket mer att gå till privat?

Har ändå svårt att förstå hur det kan vara så lång väntetid...! Anställ fler tandläkare kanske?!
    SKAMLIGT!
    Önskar det fanns någon politiker man kunde sparka i arslet.

• Vårsolen

jag går privat då folktandvården även här har hutlös lång kö, jag fick tid inom 2v första gången jag ringde och så mycket dyrare än folktandvården tror jag inte alls att det var.
    varför inte ringa och kolla upp om det finns några privata och hur mycket det kan tänkas kosta?

• Cloisonné

Har skrivit ett mail till en privattandläkare.

Annars får jag väl åka till Polen...

• Pysselgalningen
    Cloisonné skrev 2008-02-06 09:38:12 följande:
    Förmodar att jag inte får gå till någon annan Folktandvård i stan, eftersom jag "hör" till detta stället.Det kostar väl dessutom mycket mer att gå till privat?Har ändå svårt att förstå hur det kan vara så lång väntetid...! Anställ fler tandläkare kanske?!SKAMLIGT!Önskar det fanns någon politiker man kunde sparka i arslet.
    En bra tandläkare är kopplad till FK och har då inte heller dyrare vård än folktandvården.
    OCh du får gå till vilken tandläkare du vill trots att du har folktandvården. För skulle nått hända att du måste ha akut hjälp så blir du säkert hänvisad till den jourhavande tandlökaren och det är vanligen en privat.
  • CarlHerman

cloisonnè: Du har rätt att gå til vilken folktandvård du vill, om du hittar en som har kortare kö eller ingen kö alls. Har jobbat på två folktandvårdskliniker och båda tog emot många patienter som t ex bara jobbade på orten eller pluggade där. Man får gå precis vart man vill. Kolla på ditt landstings hemsida under tandvård, där står det ibland vilka kliniker som kan ta emot nya patienter.

Vill också tillägga en viktig bidragande orsak till varför det blir så långa köer på många kliniker, som "vanligt" folk kanske inte förstår. Uteblivanden och sena återbud!! Folk skiter i att komma, ofta upprepade gånger! Där jag jobbade senast räknade vi ut att endast uteblivanden senaste året motsvarade en hel månads tandläkartjänst. Under den månaden hade man kunnat hinna med många nya patienter! Så man ska inte klaga i första hand på klinikerna, utan på de som skiter i sina bokade tider...

• CarlHerman

cloisonnè: Du har rätt att gå til vilken folktandvård du vill, om du hittar en som har kortare kö eller ingen kö alls. Har jobbat på två folktandvårdskliniker och båda tog emot många patienter som t ex bara jobbade på orten eller pluggade där. Man får gå precis vart man vill. Kolla på ditt landstings hemsida under tandvård, där står det ibland vilka kliniker som kan ta emot nya patienter.

Vill också tillägga en viktig bidragande orsak till varför det blir så långa köer på många kliniker, som "vanligt" folk kanske inte förstår. Uteblivanden och sena återbud!! Folk skiter i att komma, ofta upprepade gånger! Där jag jobbade senast räknade vi ut att endast uteblivanden senaste året motsvarade en hel månads tandläkartjänst. Under den månaden hade man kunnat hinna med många nya patienter! Så man ska inte klaga i första hand på klinikerna, utan på de som skiter i sina bokade tider...

• Cloisonné

Jaså, får man det? Det trodde inte jag. När jag skulle ha tid i Jönköping så ville jag ha på ett ställe för att jag jobbade i närheten. Men då fick jag tjata till mig en tid för att jag egentligen skulle gå till ett ställa 6 km bort.

Då ska jag prova ringa till de andra två Folktandvården också få se.

Att folk är så slarviga att hålla tider! Man borde ju få betala för den tiden som man skulle ha varit där, då kanske folk är lite bättre på att komma i tid.

• CarlHerman

Bor du fortfarande i Jönköpings län? Isåfall står det på lj.se vilka kliniker som tar emot nya patienter. Jag har jobbat just i jönköpings län och där var det helt okej att inte gå på sin "egen" klinik. Man har även rätt att gå på folktandvården i andra landsting. Möjligt att du fick tjata för att de hade mycket patienter just då? Men de som har möjlighet ska även ta patienter från andra områden.

• Cloisonné

Nej, nu bor jag i Dalarna. Men då borde jag få gå i hela Dalarna eller?

• Flutterby
    Cloisonné skrev 2008-02-06 10:15:56 följande:
    Man borde ju få betala för den tiden som man skulle ha varit där, då kanske folk är lite bättre på att komma i tid.
    Man får betala även om man inte kommer. I alla fall här.
  • CarlHerman

Ja enligt vad jag vet. Stå på dig annars. Det är inget i systemet med betalningar (försäkringskassans rabatt på priset) som säger att du inte kan gå nånannanstans. Så hittar du en klinik som inte har kö/kortare kö så ska du få gå där, helt galet annars ju.

• Cloisonné
    Flutterby skrev 2008-02-06 10:25:12 följande:
    Man får betala även om man inte kommer. I alla fall här.
    Då är det ju verkligen konstigt om folk bara "glömmer". Det kostar ju ändå en slant.
  • Cloisonné
    CarlHerman skrev 2008-02-06 10:27:04 följande:
    Ja enligt vad jag vet. Stå på dig annars. Det är inget i systemet med betalningar (försäkringskassans rabatt på priset) som säger att du inte kan gå nånannanstans. Så hittar du en klinik som inte har kö/kortare kö så ska du få gå där, helt galet annars ju.
    Då ska jag luska lite. Kanske man kan gå i en grannstad/by om inte annat.
  • Cloisonné

Sådär ja... Borlänge var totalkört. Antingen tog de inte emot alls, eller så hade de inte ens börjat röra kölistan.
    Men i Smedjebacken var det väntetid på 6 mån. Så där står jag i kö nu.

Skrattretande att det står så här på Folktandvårdens hemsida:
    "Folktandvårdens kunder erhåller vård och förebyggande insatser efter individuella behov och riskbedömning. Våra kunder skall uppleva att Folktandvården Dalarna är det bästa tandvårdsalternativet och som patienter anse att de får tandvård efter sina önskemål och behov."

Svar på tråden År av väntetid innan tid hos tandläkaren