• Matanza

Vad betyder overlock????

Hej!!

Jag hade tänkte ge mig på att sy lite till dotter men jag är totalt okunning. jag förstår inte ett jota av beskrivningen...

Första punkten är att man ska OVERLOCKA alla delar. Men vad tusan betyder det!!!

Snälla snälla någon som kan förklara så jag fattar!!!

• Svar på tråden Vad betyder overlock????
  • raspberryrevolution

Vad är det du ska sy, är det mjukt tyg eller?

• sagström

Känner mig som TS.
    Är helt lost inne på sytrådarna (som för övrigt är mycket inspirerande). Kan man overlocka på en vanlig (modern) maskin? Har fått för mig att man kan det om man har någon speciell fot. Alla på sytrådarna har väl inte en overlockmaskin?

• Matanza

Ja det är mjukt tyg.

Jag hittade nåt i den gamla instruktionsboken ang fållsöm, är det nåt sånt som menas?

Då verkar det som om man skulle ha en annan slags fot...finns det når annat ord istället för overlock. jag har ju en URGAMMAL husqvarna maskin så det står ju nästan på gammal svenska i bruksanvisningen...

• raspberryrevolution

med overlock menas att man kan sy ihop tyget och kasta kanten i ett enda moment. Sömmen på en vanlig maskin ser ut som raksöm i vänster kant och korsstygn eller rakmed sneda stygn typ:
    IX
    IX
    eller
    I\
    I\
    den översta har man till finare tyger och en vanlig pessarfot och den andra till tjockar tyger med en p ressarfot som har den högra tån längre och vänstra kortare.

Svar på tråden Vad betyder overlock????