• pilla21

snabba o smidiga kakor, tex mördeg, har du recept?

Har sökt febrilt på internet efter kakor som är lätta att göra, tex mördegskakor med sockerkant.. Men hittar ingenting.
    Någon som kan hjälpa mig med ett bra recept på goda o snabba kakor?

Tack!
    /Pernilla W

• Svar på tråden snabba o smidiga kakor, tex mördeg, har du recept?
  • Angel74

brysselkex är suveräna
    Ugnstemp:175grader, varmluft 175grader

4½-5dl vetemjöl

1dl socker

2tsk vanillinsocker

200g margarin

Garnering:

Pärl eller strösocker (jag brukar blanda med lite karamellfärg)

Hacka samman ingredienserna till degen. Forma degen till rullar drygt fyra cm i diameter. Rulla dem i socker. Lägg rullarna kallt, skär dom i skivor och lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca tio min.

• pilla21

tack så mycket för det receptet!
    Måste bara fråga en sak, man måste väl pensla kakorna med ägg innan sockret fäster?
    Nån som har nåt bra tips på hur man får ägget att fastna på degen om man inte har en sån pensel, våran har precis gått sönder har inga egna pensler tex målar penslar..

• Feya

pilla, degen till småkakor brukar vara så kladdig i sig själv pga all margarinet, så att pensla med ägg är inte nödvändigt!

• pilla21

Ok..
    TACK..Trodde det, men prata med min mormor o hon sa också att man inte behöver pensla..
    sorry.. är lite vilsen i bakvärlden..hehe

• maja3

Ett tips är också att när du rullat degrullen i pärlsocker och skivat kakkorna, så kan du trycka till lite med pekfingret på varje kaka o lägga en klick god sylt i fördjupningen. Det blir goda o snygga kakor!

Svar på tråden snabba o smidiga kakor, tex mördeg, har du recept?