• mamsandberg

Illamående innan frukost!?

Alltså... jag har en liten fråga. Det är så att jag är gravid i vecka 8, och jag mår alltid illa INNAN frukosten. Måste alltid gå och kräkas innan jag äter på morgonen och eftersom magen är tom då så kommer det bara gul skum. Det är jätte jobbigt och gör jätte ont. Men när jag har kräkts färdigt så är illamåendet över och jag kan genast äta frukost, utan problem. Låter det konstigt??

• Svar på tråden Illamående innan frukost!?
  • FruHH

Nej, det är nog inte så konstigt. Jag är åxå i v. 8 och mår åxå grymt illa innan frukost. Nu har jag en smärre skräck för att spy, så jag sväljer å sväljer för att slippa - så där är det inte lika illa som för dig. Men som sagt, just innan frukost är det asjobbigt. Vad jag gjort är att äta en macka eller nå´t sent på kvällen (igår t.ex. vid 22-tiden) å då har det känts lite bättre faktiskt. Då är inte magen helt tom när man vaknar. Sedan ska du kanske göra som det tipsas om - ät ett kex eller nåt innan du stiger ur sängen.

Lycka till !

• Vårflickan

Jag föreslår dig att ha några skorpor och ett glas vatten vid sängen. Innan du kliver upp äter du lite och väntar en stund så ska du inte må så jätte illa. Hoppas att det hjälper!

• vivianne

När jag var gravid 0ch mådde illa nästan hela tiden hade jag smörgåsrån och ett litet glas nyponsoppa stående vid sängen så att jag kunde äta lite direkt när jag vaknade. Sedan låg jag kvar kanske 10 minuter. Det hjälpte mig. Bara kexet var inte tillräckligt för att få upp blodsockret på mig och nyponsoppan höll sig utmärkt utanför kylen under natten.

Det är överhuvudtaget när man inte ätit på ett tag som illamåendet sätter in för de flesta - därför är morgonen värst Jag såg till att aldrig låta det gå mer än två timmar mellan att jag åt något (utom natten då). Jag märkte snabbt att jag blev helt däckad om det gick längre tid mellan "måltiderna" (om man nu kan kalla det lilla jag lyckades klämma i mig för måltid )

• Lottis77

Jag drack nyponsoppa eller blåbärssoppa direkt när jag vaknade, eller åt gurkstavar/morotsstavar. Funkade bra för mig, det viktigaste var att jag inte gick upp först. Nu hade jag aldrig något kraftigt illamående, mer bara obehagskänslor.

• solrosen83

jag hade precis som du beskrev... så för mig låter det helt normalt... Det var tillika lite lyx för då kunde jag ju äta ett ordentligt morgonmål och då behövde jag inte gå illamående till skolan..

• mamsandberg

Tack så mycket för alla råd jag har fått! Ikväll ska jag göra färdigt med vatten OCH nyponsoppa... som jag kan ta direkt då jag vaknar. Om det blir kex eller rån vet jag inte ännu! =o)

• FruHH

Lämna oss en rapport sedan, så vi får veta om det fungerade på dig.

Trevlig helg !

• Emma83

mamsandberg: om ändå jag fick må så jag mår illa hela dagen och får inte behålla någonting,....

kramar Emma

Svar på tråden Illamående innan frukost!?