Kladdkaka
Är ute efter ett mumsigt recept på en lite högre kladdkaka som är ordentligt kladdig! Någon som har ett bra?
Är ute efter ett mumsigt recept på en lite högre kladdkaka som är ordentligt kladdig! Någon som har ett bra?
www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=7406&tlfo=0
Denna va mums
Hm, ska ha ett recept till på en som va väldigt kladdig och med ingredienser som man alltid har hemma
Aja, hittade inte länken men här är receptet:
150g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vanillinsocker
2 ägg
2 dl mjöl
ströbröd
smält smöret, blanda ihop allt, 10 min i ugnen på 175-200 grader.
Recept på en god kladdkaka!
100 g smält smör
2 ägg
4 msk kakao
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1,5 dl maizena majsstärkelse
vispa ägg & socker
i med allt och sist i m smöret.
175 grader ca 20-22 min i nedre delen av ugnen. (testa dig fram för "bästa kladdet")
//maria
inte så hög, men kladdig & god!
Choklad kladdkaka
200g Mörk blockchoklad
200g Margarin
4st Ägg
2dl Socker
2 ½ dl Vetemjöl
1tsk Bakpulver
Grädde till servering
Gör så här:
Smörj en rund form med löstagbar botten och bröa den.
Smält blockchoklad och margarin på svag värme.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en annan skål.
Rör försiktigt ner den något avsvalnade chokladsmeten i ägg och socker blandningen.
Vänd försiktigt ner mjölblandningen i chokladsmeten, (rör man för häftigt sjunker kakan ihop).
Häll smeten i formen och grädda i 225 grader i ca 12 min i mitten av ugnen.
Kakan ska vara ganska lös när man tar ut den ur ugnen. Kakan blir allra godast om den får stelna i kyl över natten.
Servera med ganska löst vispad grädde.
Tack för era recept! Söker egentligen något recept som ger en ca 5cm hög kaka. I mitten blir den dock lite lägre eftersom den ska va kladdigast där... Hmmm.... Har ätit en sån nånstans förut och den var så otroligt god!! kan ju inte komma på VAR jag åt den så jag kan inte fråga om receptet!
gagge: Blir den ganska hög?
låter så eftersom det är 4 ägg...
Detta är världens godaste kladdkaka/tårta för chokladälskare.
Den är helt makalöst god.
300 g smör
300 g mörk choklad
1,5 dl vit baksirap
1 vaniljstång
1 dl vispgrädde
1 dl vetemjöl
4 ägg
1/2 dl starkt kallt kaffe
GLASYR:
100 g smör
150 g choklad
50 g honung
Gör så här:
KAKA:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och chokladen tillsammans. Blanda i sirap.
3. Dela vaniljstången och skrapa ner kornen i en kastrull med vispgrädden. Lägg också i själva stången och koka upp. Ställ åt sidan att svalna.
4. Fiska upp stången och häll i kaffet i grädden. Blanda med choklad- och smörblandningen.
5. Knäck i äggen, rör och tillsätt mjölet. Rör försiktigt tills allt är blandat.
6. Häll blandningen i en form med löstagbar kant och grädda i cirka 20 minuter. Kakan krackelerar eventuellt på ytan, men det gör inget.
7. Ta ut kakan och låt den svalna och mogna i kylskåp, helst till nästa dag.
GLASYR:
1. Smält ingredienserna i en kastrull. Låt svalna något och skeda generöst över kakan.
2. Ställ kakan i kylen i en halvtimme och servera den med vispad grädde eller glass.
beror ju så klart på hur stor formen är
När jag gör den så blir den hyfsat hög, ja typ en 5 cm och då har jag en form som e ca 25-30 cm i diameter.
Men den e sjuuukt god så du lär inte ångra dig
Kolla den här då, alla chokladälskare...
200 gr mörk blockchoklad
250 gr smör
2,5 dl socker
6 ägg
Smöra en springform. Smält smör och choklad, låt svalna. Skilj äggvitorna från gulorna, och vispa vitorna riktigt hårt. Vispa i sockret och äggulorna. Blanda chokladsmeten med äggsmeten försiktigt och häll i formen. Grädda ca 1 timme i 170 grader. Tårtan kommer att bli pösig i ugnen, för att sedan sjunka ihop igen. Låt den gärna "sätta sig" i ett par timmar innan ni äter den.
Blanda
1 msk kakao
2 msk hackade rostade valnötter
1 msk råsocker
Strö över tårtan innan servering. Serveras gärna med vaniljglass eller lättvispad grädde.