• Mamma och Mor

Tips vid förstoppning!

Vår dotter har inte fått göra "nr 2" ordentligt sedan lördags. Det enda som kommit är små hårda harpluttar....
    Har provat katrinplommon och päron men helt utan effekt - hon blir bara gasig och inget mer av det.
    Barnmott. nämnde microlax-lavemang som sista utväg om inget hänt ännu i eftermiddag.

Nu undrar jag om någon här har lite tips på vad vi ska prova för att få igång magen på tösen?

Hon är mjölkallergisk ska tilläggas....

Jättetacksam för svar!

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Tips vid förstoppning!
  • Ia 75

Hej
    Ett jobbigt problem. Jag skulle prova messmör, torkade fikon och torkade aprikoser också + det du provat redan. Dricka mycket är också bra.

• Mamma och Mor
    Ia 75 skrev 2008-02-06 11:12:42 följande:
    Hej Ett jobbigt problem. Jag skulle prova messmör, torkade fikon och torkade aprikoser också + det du provat redan. Dricka mycket är också bra.
    Messmör går helt bort pga att det innehåller massor av mjölkprotein tyvärr....
    Dottern är svårtflörtad gällande vätska, men jag försöker få i henne så gott det går till måltiderna och utöver det.
  • Ia 75

Ja, vad dum jag är, klart det är mjölk i messmör! Du skrev ju att hon inte tålde det. Skulle hon gilla att få i sig vätska på något annat sätt, tex piggelin?

• mandis

Det här hittade jag här på fl när min son hade samma problem: Kiwi är jättebra när man är förstoppad. Linfrö i den mat hon äter är också bra, men då är det viktigt att få i henne mycket vätska.

Efter en period med magproblem för lillkillen har jag sammanställt följande lista:

*Stoppande*
    Morötter (inkl. kokta + puré)
    Majs (inkl. majsgröt)
    Äpple
    Blåbär
    Grön/omogen banan
    Ägg
    Nyponsoppa
    Blåbärssoppa
    Smörgåsrån
    Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
    Potatis
    Ris
    Pasta
    Stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
    Te
    Söta drycker

*Lösande*
    Fikon
    Morotsjuice m aprikos
    Färdig aprikospuré
    Plommon
    Katrinplommonjuice (bättre än purén)
    Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
    Väl mogen banan
    Mango
    Kiwi
    Vindruvor
    Aprikoser
    Russin
    Färska blåbär
    Råa grönsaker
    Broccoli
    Blomkål
    Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
    Messmör
    Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
    Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
    Fil och yoghurt

• Mamma S

Vad jobbigt för henne. Om ni blir tvungna att ge något slags lavemang skulle jag välja Resulax istället för Microlax, den är skonsammare. Men, det är såklart aldrig kul att behöva ge sånt. Annars finns Movicol på apoteket, en medicin mot förstoppning som löser upp avföringen så att den lättare kan komma ut. Kanske hon behöver något sådant en tid för att inte hamna i en ond cirkel av förstoppningar?

Försök få i henne så mycket dricka som möjligt, gärna päronsaft då päron är lösande. Gillar hon fruktpuré? Testa katrinplommon eller aprikos. Man kan även testa att blanda lite olja (någon tesked till att börja med) i vällingen. Gärna Rapsolja.

• Mamma S

Såg nu när jag läste ditt inlägg igen att ni redan provat aprikos och päron!

• mandis

Movicol är jättebra men det är receptbelagt och från 5 år men till barn med mjölkallergi kan läkarna skriva ut även om de är yngre men tveksamt till en ettåring.

• Mamma och Mor

Tack för svar och tips på lösande resp. stoppande kost. Ska spara tipsen till nästa förstoppningsomgång.
    Har just återkommit efter ett blöjbyte innehållande "nr 2" i rejäla mängder! Tror aldrig jag varit så glad över att byta en bajsblöja!FörvånadRäcka ut tungan  Nu håller jag tummarna för att det lossnat och att magen sköter sig som den ska.

• Ghettoblaster

ge henne en pepparkaka att smaska på det gav jag min son när han var förstoppad.
    Kryddorna får fart på magen å så e det gott....

• densistemohikanen

TS: Bra att allt kom ut!
    Pa min dotter har katrinplommon funkat bra men det kan ta upp till 12 timmar innan effekten kommer. Men jag maste koka dom i vatten tills dom blir mjuka. Kiwi funkar bra oxa.

• emaslema

Allmänt som man säger är lösande är A: drick vatten (men det kan ju vara svårt ibland
    B: Fett. Det smörjer nämligen tarmen och gör att man blir lösare i magen.
    Kruxet med fett är att det måste vara rätt fett. ABSOLUT INTE MARGARIN om du inte vill ge dina barn cancer och diabetes förstås...
    Riktigt smör eller olivolja, det gör susen.
    Blanda det i maten så märker inte din dotter det.

• Mamma och Mor
    emaslema skrev 2008-02-06 12:55:36 följande:
    Allmänt som man säger är lösande är A: drick vatten (men det kan ju vara svårt iblandB: Fett. Det smörjer nämligen tarmen och gör att man blir lösare i magen. Kruxet med fett är att det måste vara rätt fett. ABSOLUT INTE MARGARIN om du inte vill ge dina barn cancer och diabetes förstås...Riktigt smör eller olivolja, det gör susen.Blanda det i maten så märker inte din dotter det.
    Smör är inget alternativ när dottern är mjölkallergiker....
    Sedan tror jag väl inte att margarin är livsfarligt heller, men det är en annan sak.
    Berikar maten med extra fett gör vi redan, så det verkar inte räcka till i perioder. Hon blev trögare i magen sedan hon började äta mjölkfri kost.
  • Mamma S

Kom på en annan sak som brukar sätta fart på min dotters mage, nämligen popcorn! Fast, hur gammal är din tjej, hon var väl rätt liten? Då är ju inte popcorn det bästa...

Såg även att någon skrivit att pepparkakor kan vara bra, håller med! Brukar sätta lite fart på min dotters mage i alla fall.

Skönt att ni fått igång magen, hoppas hon inte blir förstoppad igen! Vad konstigt att hon blev trögare i magen av mjölkfri kost, det brukar ju vara tvärtom.

• 1977Maria Therese

köp laktulos prata med Barnmot igen, Gud det har hjälpt oss!!! Vår flicka tål inte mjölkprotin heller.

• 1977Maria Therese

Mjölkprotein stavas detFlört

Svar på tråden Tips vid förstoppning!