• Miiiaaa

Växjö? Någon som bor där som kan ge lite tips?

Vi ska flytta till Växjö i augusti 2009.

Jag vet, det är lång planering framåt! Men vi ska flytta dit för studier och jag skulle vilja ha lite tips på boende nära universitetet! Är det bra bostadsområden däromkring?
    Finns det studentbostäder? Vi behöver dock en trea. Helst med en hyra på mellan 4-5000. Alltså ingen dyr sak.

SKa man köa, samla poäng hos nått bostadsbolag?

Fler bra saker med Växjö?

• Svar på tråden Växjö? Någon som bor där som kan ge lite tips?
  • Miiiaaa

Någon borde väl bo i Växjö?

• vdsfdxfv
    Svar på #2
    Jag bor i Växjö och har även bott på Campus. Det är bra att du är ute i så god tid för det är ganska svårt att få lägenget om inte har stått i kö i ett visst antal månader. Jag rekommenderar att du ställer dig i bostadskö redan nu så har du tillräckligt med poäng om 1,5 år för att få en bra lägenhet på campus (tänk på att du måste ha kommit in på universitetet för att få bo där). Du registrerar dig på www.boplats.vaxjo.se
    Det är en sida som har hand om kösystemet för stadens tre största bostadsbolag så man samlar även poäng för vanlig lägenhet som studentlägenhet.

Finns andra bra områden att bo på också, speciellt om man vill slippa "studentlivet" och allt vad det innebär. Öster, teleborg, centrum, gamla norr är bra områden och nära till stan och campus. Undvik araby, nydala och dalbo.
  • superasstess

Jag bor på nydalavägen och just i det området av nydala, där vi bor är det mycket gammlingar och barnfamiljer. Väldigt lungt, nära till dagis och bra bussförbindelser både direkt ner till stan och ut till campus.

• Miiiaaa

Ja nånstans mellan campus och stan vore ju bra. Vi vill helst bo i en trea, eftersom vi vill att tjejen ska få eget rum.

Tack, vi ska regga oss på den sidan!

Vad heter områdena som är bra mellan campus och centrum?

• skåne tjej

På campus finns ett område som heter Lyan eller Melrose Place och är väldigt populärt. det är 2 plans hus med loftgångar. Ganska många par som bor här. Inte lika hårt studentliv som på övriga campus.
    Bara ett tips, ifall du vill bo på området och slippa behöva åka buss, bil etc till skolan.

• Miiiaaa

Vi vill hålla oss så långt ifrån studentlivet som möjligt, men ändå bo relativt nära både universitetet och stan. Har ju barn och vill inte störas av allt för många festande studenter!

Går detta?

Svar på tråden Växjö? Någon som bor där som kan ge lite tips?