• pyret 08

Äter ni probiotika under graviditet och amning? Mindre allergiska barn då? 75% av immunförsvaret sitter i tarmarna

Jag har ätit så många pencillin kurer under min graviditet ca 8 ggr pga GBS och e.coli bakterier UVI.
    När man äter antibiotika så slås förutom bakterierna också de goda bakterierna ut och då behöver man tillsätta sådana.
    De kan man göra i liten grad från fil o yoghurt som är tillsatt med acidophilus osv...
    Men vill man ha riktig effekt som jag vill så kan man ju äta probiotika kapsel som finns på hälsokost.
    Probiotika max påstår att de är testade och okej för gravida och ammande.

Någon som har erfarenhet av detta?
    Jag är laktosintolerant så jag kan inte äta vilken fil yoghurt som helst...

Detta är VIKTIGT då den tarmflora jag har när jag föder är den bebisen får,och i våra tarmar sitter 75% av vårt immunförsvar.

Det har gjorts undersökningar i tex finland där det visade sig att de mammor som ätit probiotika innan födelse o sen under amning fick barn m mindre allergier.

Svar tack!

• Svar på tråden Äter ni probiotika under graviditet och amning? Mindre allergiska barn då? 75% av immunförsvaret sitter i tarmarna
  • Hanah

Intressant!! Jag vet tyvärr inte alls hur det fungerar, har aldrig tänkt så... Men det finns ju probiotika i andra former än kapslar,om det var så du tänkte?

• Dolphingirl

Jag dricker Proviva dryck varje morgon och dessutom yoghurt med de nyttiga bakterierna i. Jag är också laktosintollerant och den yoghurt jag äter är Verums nya låglaktos men jordgubbssmak. Den är kanongod. Ibland äter jag Valios yoghurt. De har flera med låg laktoshalt. Speciellt deras yoghurt som de kallar "Stund" med vaniljsmak är också god och med de nyttiga bakterierna.

BF 080805
  • 1a08

undrar ungefär samma - vet också hur viktigt det är med en bra tarmflora vid födslen!

äter annars sådana kapslar, vid tex svampinfektion, men är dock osäker på om man kan ta dem vid graviditet också?

Skall i så fall boosta kroppen med det sista veckorna

• 1a08

tror ärligt talat att fil, youghurt etc inte är tillräckligt... man måste äta väääldigt mycket för att komma upp i intressanta mängder bakterier.
    Självklart bätter än inget, men efter en antibiotikakur kan man nog behöva kapslar...

• Dolphingirl

Proviva har ju som shots oxå med de braiga bakterirna. De har hög halt bakterier. Definitivt mycket mer än i yoghurt m.

BF 080805
  • Mums

Bifolac och Trevis kapslar finns på apoteket, det är bara att käka på så mycket du vill! (Alltså, följ doseringen) Hälsokosten har flera olika alternativ.

För bebin finns ju numera magdroppar från Semper, som kan ges direkt från födseln. (Apoteket.)

Våra barn har fått sugröra i sig provivashottar från ca 5 månaders ålder.

Det finns även svensk forskning som visar tydligt samband mellan probiotika och lägre allergirisk. Proviva själva forskar på detta i Lund. Barnet mår bättre både om mamman har bra flora och om barnet själv får det.

• FinaFamiljen

1a08: Tittar du på innehållet (antalet bakterier) i ex apotekets preparat el åtminstone vissa hälsopreparat (ex Lactiplus, Probiomax, Probiotic complex, Probioplex m fl) så är innehållet i den rekommenderade dagsdosen någonstans från 10 eller 100 miljoner bakterier, upp till 4-5 eller i enstaka fall 10 miljarder bakterier. Verum hälsofil exempelvis, innehåller 10 miljarder bakterier per deciliter. Provivas vanliga fruktdrycker ca 5 miljarder och shoten fyra gånger mer.

Jag vet egentligen inte om det finns någon skillnad mellan effekten av de olika preparaten, vissa hälsokostpreparat innehåller många olika stammar medan andra bara består av en. Fil/yoghurt/fruktdryck ungefär desamma. Men att man kan få effekt av Proviva eller Verum (eller liknande) tror jag helt säkert. Själv kör jag lite boosting nu med både Lactiplus och Verum typ vanlig dos, sen blir det underhållsdos med en kapsel och en portion fil per dag.

Tilläggas kan väl att andra fil/yoghurtprodukter inte behöver innehålla särskilt mycket. A-fil och vanligare/billigare produkter innehåller bakterier, men inte alls i sådana mängder att de gör någon direkt nytta.

• Skruttis1979

Jag köpte även Lactal på apoteket... en gel med mjölksyra som återstället balansen i underlivet. Det är ju inte i tarmarna, men ungen ska ju ut genom "andra hålet" och då skadar det ju inte att ha rätt flora där heller!! Det kan förändras om man äter penicillin mkt och sådär, och då är Lactal bra för att återställa.

Köpte även droppar från semper till bebisen, men tog ett par droppar själv idag av dem!! :)

Även provivadryck och yoghurt äter jag...

Har inte ätit nåt av detta innan eller så, men får väl proppa mig full av det nu innan den hinner komma ut!! Är på bf + 4 idag så jag får skynda mig! ;)

• 1a08

Vilken bra info och tips från er alla!

moegumsan: det var nog a-fil och liknande jag råkade referera till. men lät ju jättebra med Verums fil.
    Provivas produkter tycker jag ger mer socker än goda bakterier. Och har man tex obalans i slidan, ex svamp så föds ju den av socker!! (men den lättsockarde slinker allt ner ibland)

men ni menar alltså att Trevis och dyl är OK? som gravid?
    Det står i Fass att det inte finns forskning, rekommendation för gravida - men det betyder väl bra att det inte är ett läkemedel utan Naturmedel och de kan inte skriva något annat.
    Som icke gravid tittar jag naturligtvis inte på sådant.

kanske kan köra med lactal på slutet för att få till rätt miljö "där nere"..!

låter bra med de där semper dropparna oxå.

• kvinna 86

jag äter probiotika, bra för immunförsvaret o hoppas det kan hjälpa mot min gbs... eftersom jag har så svårt för att svälja kapslar häller jag det i youghurt (dofilus som också innehåller goda bakterier) äter lactiplus

• kvinna 86

hittade detta:
    av mycket stort praktiskt intresse är också kvalitén hos den gravida kvinnans bakterier i slidan och i ändtarmen. Studier har visat att barnet efter några veckor har precis samma probiotiska stammar som mamman. Och barnet får vid förlossningen inte i sig bättre probiotiska bakterier än vad mamman har. Det har börjat diskuteras om inte gravida kvinnor en tid före förlossningen borde försäkra sig om en god probiotikauppsättning. En mamma som fött ett barn som tidigt fick problem med magen berättade att hon en kort tid före förlossningen var tvungen att stå på bredspektrumantibiotika. Teoretiskt skulle detta kunna ha lett till försämrad probiotikauppsättning i slida och ändtarm.

Tidigt förvärvande av skyddande probiotiska bakterier är avgörande!
    En bra uppsättning av skyddande probiotiska bakterier i tarmen har mycket stor betydelse för att förhindra uppkomst och för att behandla en rad tillstånd i mage-tarm. De har också viktiga funktioner för att förhindra uppkomst av sjukdom utanför mage-tarm. När vi föds är våran tarm helt steril! Vid en vanlig förlossning får det nyfödda barnet en första dusch av mammans bakterier från slidan under passagen där och från tarmsekret. Kontakten med mammans hud, bröstvårtor och från mjölkgångarna tillför också viktiga bakterier. Tidigare gav man den gravida kvinnan lavemang före förlossningen. Idag undviker man detta - man vill att barnet skall få i sig bakterier från mammans tarmsekret. Dessa tidigt förvärvade bakterier förs ner i det nyfödda barnets tarm där de delar sig och täcker tarmytorna. Dessa bakterier har avgörande betydelse för att programmera tarmens immunförsvar på ett tidigt och bra sätt. Cirka 75 procent av kroppens immunförsvar ligger just i tarmarna och detta har stor betydelse inte bara för tarmarnas immunfunktioner utan för hela kroppens.

• Skruttis1979

Man får väl väga det mot att om man har GBS i urinet så har man det ju även i slida och tarmar...
    Om man då får lavemang innan så minskar ju smittorisken från tarmbakterierna...

Eller borde göra iaf, vad vet jag.

Svar på tråden Äter ni probiotika under graviditet och amning? Mindre allergiska barn då? 75% av immunförsvaret sitter i tarmarna