• Josephine

Hur länge löper en tik per gång?

Vi har inte fått koll på det!

• Svar på tråden Hur länge löper en tik per gång?
  • giz

undrar samma nästan så om det e ok ts så undrar jag hur lång tid det tar från att en tik valpat till hon löper....hon valpa tydligen i dec men fortfarande ingen löpperiod(?)

vet att min första vove (tik) löpte ca 2 veckor. fast hon löpte 3 gånger om året.

• Ulle73

Det är väl lite som med oss kvinnor. Kan vara lite olika.
    Man brukar säga att de löper två gånger om året i ca tre veckor. (De blöder inte i tre veckor, men löpet vara så länge ungefär)

Min collietik på 11 år har inte löpt sedan hon var tre år eller något. Hon är kärnfrisk... Tur att hon inte är avelstik.

• Josephine

Ok, för vår tik/Ruffen brukar löpa 2 ggr. Men vi har ingen koll på hur länge.

• solrosen83

vår tik hade första löpet för två månader sen och hon blödde i över 3 veckor...

• Ammi

ca 21 dygn... sen tar det väll ca 12veckor innan dom blir skendräcktiga.. rätta mig om ja har fel!!!

men hurvidare dom kommer igång igen efter valpning är nog olika..

• felicia6

Får jag komma med en liten fråga oxå?
    (sorry ts för att jag lånar din tråd)

Jag har två katter.. Fia är 2 år gammal o "löpte" i slutet på februari..
    Men nu har hon börjat igen..
    Ska inte katter "löpa" typ en gång per år eller nåt?
    Förra året var det en gång hon "löpte"..

Nån som kan hjälpa mig?

• zikoriat

Brukar vara 21 dagar, höglöpet brukar vara sista veckan och då brukar iaf inte mina blöda lika mkt.

• loopyMamma

Svar om katter Beroende på hårlag (kort eller långhår) löper de olika ofta och olika hårt. Ett korthår kan börja löpa redan vid 5 månaders ålder medan en perser kanske inte börjar förrän vid 1 år. Sedan löper de i perioder. På våren och sommaren kan de löpa varannan vecka och ca 5 dygn varje gång, under vinterhalvåret är det oftast ganska lugnt. men det varierar ju även från katt till katt. Sk man inte avla på dem bör man kastrera (=sterilisera) eller ge p-piller, ett i veckan året om.

• Josephine

Vet någon om tiken har ont i början när hon löper? Vår tik verkar dämpad.

• lena ekman

Min tik blir väldigt grinig och slö första veckan så antagligen kan även hundarna ha ont men hur som helst är det en hormonell omställning så det kan däcka den tuffaste.

Det normala är att en tik löper 3 veckor och två veckor per år. Den mest kritiska tiden är från dag 11 till dag 16 men kom ihåg att detta kan variera stort.

• zikoriat

Har hört att tikar kan ha mensvärk, typ ont i livmodern eller vad det är *dålig på kroppsdelar*, precis som människokvinnor. Har märkt på min tik att hon har ont, om jag kommit åt magtrakten.

Svar på tråden Hur länge löper en tik per gång?