• Snurre Sprätt

Salva till ömma bröstvårtor

Ammar min 10 dagar son o jag har fått så ömma bröstvårtor. Det gör ont när han börjar o suga men släpper efter ett tag.

Någon som känner till något bra knep att ta till som gör att det blir bättre? Någon salva som man kan stryka på eller nått?

Det ska finnas en salva som mankan ta för ömma bröstvårtor o för bröstvårtor som är irriterade...men vet inte vad den heter. Någon som vet?

• Svar på tråden Salva till ömma bröstvårtor
  • MeandHim

bröstmjölk är det absolut bästa attsmörja in med. Det gjorde jag och då släppte det onda.

• jennychristina79

Jag använde bepanthen, den var kanon. Behöver man ite tvätta bort heller. Har hört folk som använt xylocain, men den måste man tvätta bort innan amning. Stryka på ett tag innan och sedan tvätta bort precis innan man ammar. Det är en bedövningssalva.

• Bina U

Jag hade också väldigt ömma vårtor de första dagar, inga sår dock, men det gick över. Så om du orkar skulle jag föreslå att strunta i salva och vänta ett par dagar istället. För mig känns det konstigt att man skulle smörja in bröstvårtan som barnet sen ska ha i munnen med en salva, men det kanske finns någon salva som är gjord för just detta vad vet jag.
    Jag såg till att andas lugna djupa andetag precis när han började suga vilket fungerade bra som smärtlindring för mig.

• Papayia

Undrar också. Försöker härda ut, men det gör så ** ont... Smörjer med bröstmjölk o luftar under natten, men då vaknar man med en stor pöl bröstmjölk i sängen...Ajaj

• pson75

smörj med purelan, det gjorde jag och det gick över nästan direkt. Finns iaf på babyproffsen

• Snurre Sprätt
    MeandHim skrev 2008-02-06 12:45:59 följande:
    bröstmjölk är det absolut bästa attsmörja in med. Det gjorde jag och då släppte det onda.
    Har testat det men det hjälper inte helt.
  • Snurre Sprätt

Bina U skrev 2008-02-06 12:46:55 följande:

Jag hade också väldigt ömma vårtor de första dagar, inga sår dock, men det gick över. Så om du orkar skulle jag föreslå att strunta i salva och vänta ett par dagar istället. För mig känns det konstigt att man skulle smörja in bröstvårtan som barnet sen ska ha i munnen med en salva, men det kanske finns någon salva som är gjord för just detta vad vet jag.Jag såg till att andas lugna djupa andetag precis när han började suga vilket fungerade bra som smärtlindring för mig.
    När jag var på bb så fick jag salva som inte var skadligt för barnet utan det var bra för barnet tom...varför vet jag inte. Jag andas oxå med långa lugna andetag men det gör ont iaf.
  • Carina83

Jag fick väldigt ont i bröstvårtorna första 3 veckorna när jag ammade min lillgrabb. Jag använde en kräm som heter "Bröstvårtskräm" som jag köpte på Apoteket. Står på den att den är för torra, ömma och irriterade bröstvårtor i samband med graviditet och amning. Funkade ganska bra.

• Snurre Sprätt
    Krusbär skrev 2008-02-06 14:39:27 följande:
    Jag fick väldigt ont i bröstvårtorna första 3 veckorna när jag ammade min lillgrabb. Jag använde en kräm som heter "Bröstvårtskräm" som jag köpte på Apoteket. Står på den att den är för torra, ömma och irriterade bröstvårtor i samband med graviditet och amning. Funkade ganska bra.
    Min sambo hade köpt den idag under middagsrasten...ska testa den först innan jag testar annat. Gulligt av han att tänka på det faktist!
  • Carina83
    Svar på #9
    Lycka till och hoppas det blir bättre!
  • Myransmamma

Ett tips är att använda Helosan, funkar kanonbra på ömma och såriga bröstvårtor. (Den änvänds ju som spensalva på kossor.)

• Ragnar

Jag använde lansinosh salva. Det är rent lanolin (ullfett) så det behöver man inte tvätta bort innan man ammar. Det är dyr, men tuben vi köpte första veckan har räckt i över 2 år, den har vi sen använt till allt från småsår till frostbitna kinder.
    Annars är ju bröstmjölken själv nog bland det bästa man kan få till ömma bröstvårtor och att lufta ordentligt.

Svar på tråden Salva till ömma bröstvårtor