• Mikrohanna

Sovrutiner för 6 månaders barn ?

Hejsan ! Har en son som är 6 månader och jag börjar försöka med lite mer fasta sovrutiner för honom, alltså inte sova FÖR sent om dagarna för att han ska somna ca 20-21 på kvällen och då för natten, men det är minsann inte lätt.
    Hur gör ni ? Är ni med noga med sovrutiner för era små barn eller när började ni med dem ? Dela gärna med er av erfarenheter tack :)

• Svar på tråden Sovrutiner för 6 månaders barn ?
  • vår tur nu

Jag gjorde inte upp några rutiner men de kom av sig själv så nu sover min pojke två gånger varje dag. Ca klockan 11 och ca 15. Jag är numera noga med att låta honom sova då för jag har märkt att han blir mycket gladare och så är han lättare att söva på kvällen. Nu somnar han vid ca 20 och sover till 7 (fast han vaknar och äter fortfarande). Förut så var han vaken till 22-23 på kvällen och sov till över 9 på morgonen.
    Det kan vara en bra idé att skriva ner hur han sover under en vecka eller så kanske det är lättare att se något mönster.

• Mikrohanna
    vår tur nu skrev 2008-02-06 15:57:49 följande:
    Jag gjorde inte upp några rutiner men de kom av sig själv så nu sover min pojke två gånger varje dag. Ca klockan 11 och ca 15. Jag är numera noga med att låta honom sova då för jag har märkt att han blir mycket gladare och så är han lättare att söva på kvällen. Nu somnar han vid ca 20 och sover till 7 (fast han vaknar och äter fortfarande). Förut så var han vaken till 22-23 på kvällen och sov till över 9 på morgonen. Det kan vara en bra idé att skriva ner hur han sover under en vecka eller så kanske det är lättare att se något mönster.
    Tack snälla du för ditt fina svar !
    Någon annan som har planer på att försöka få sovrutiner eller har ?
    Hur länge är era 6 månaders bebisar vakna om kvällarna ?
    Är det alltid så att det kommer rutiner av sej självt ?
  • sundborn

Min son är 5 1/2 månad och somnar senast kl 20 på kvällarna. Så har det varit sedan han var 2-3 månader tror jag. Storebror var uppe längre på kvällarna när han var bebis, började inte lägga sig kl 20 förrän han började på dagis vid 21 månaders ålder.

Han äter runt kl 03 just nu (det har varierat rätt kraftigt, i början på december åt han kl 05 och i början på januari ville han äta redan vid midnatt)och sedan sover han oftast till kl 8. (Men det är absolut inga fasta rutiner, ibland äter han vid 6 också och ett tag hade han svårt att somna om kl 6 på morgonen...)

På dagen sover han oftast 3 pass och numera är inget av dem längre än c:a 45 min. Blir trött redan kl 10, sedan kl 13-14 ungefär och sedan vid 16.30.

• vår tur nu

Glömde ju skriva att min kille sover ca 1,5 timme per gång. Ibland vaknar han efter 20-30 minuter men då brukar jag lägga mig hos honom en stund så att han somnar om igen. Det är verkligen stor skillnad på hur glad han är nu!

• Mikrohanna

Tack snälla för era svar :) då behöver jag inte oroa mej för mkt om jag inte lyckas med fastare tider ?

• Lilja2007

Min tjej sover ungefär så här:

20.00 sover för natten till 06.30-07.00
    äter vid 01 och 04

09.00 en liten förmiddagslur på 30-45 min

12.30-13.00 sover ca en timme i vagnen under promenad (ibland lite längre)

15.30-16.00 sover ca 30-60 min

Alla tider är ca tider men hon blir trött runt dessa tider så jag försöker hålla mig till dessa. Kan också tillägga att dessa rutiner började först för ett par veckor sedan i samband med introduktion av smakisar och gröt så har hon sovit bättre och mer regelbundet

• krukmakerskan

Jack sover tre pass under dagarna. Han är 7mån och för bara 3v sedan sov han 4pass. Ser ut så här:

Vaknar ca 5.30-6.30
    sover frukost vid 7-8, ca 1h
    sover fm vid 10,30-12
    sover em 14,30-16
    blir trött för natten 18-19 och läggs då.
    Vaknar och äter 1ggr oftast kl 2

Analys är att ju bättre han sover på dagarna, ju bättre sover han natt sedan. + tillräckligt med mat natruligtv.
    Sen är jag så glad nu för sedan vi infört tydl kvällningsrutiner, är han så lättsövd att det är en fröjd. Slår ett slag för det - låt det ta tid och håll utkik efter barnets egna trötthetstecken!

Hej hopp

• Mikrohanna

Jag hoppas jag lyckas få en någorlunda bra sovrutin för honom...
    Han somnar mellan 20:30-22:00, det är så olika... men vaknar alltid kring 07 snåret och somnar sedan 09-10:30, sedan somnar han ca 13-14 och sover ca 1,5 tim där...sedan försöker jag få honom att somna senare på eftermiddagen för han vill gärna somna ca 17 tiden igen och därav den sena kvällsläggningen...

• x karin76

Min lille har hunnit bli 7 månader nu men hans sovmönster har varit likadant de senaste 2 månaderna.

Sover en halvtimme på förmiddagen och ca 45 min-1,5 tim på eftermiddagen, oftast vid 15-tiden.

Gör kväll kl 19 i sin vagga i vardagsrummet, och vaknar och äter gröt kl 21. Somnar igen hos oss i tv-soffan och vi bär upp honom till sin säng.

Sedan nattammar han 2-4 ggr, oftast kl 01, 03, 05. Lyfter över honom till sängen och ammar, sen tillbaka till hans säng.

Ibland gör han morgon vid 05.30, men oftast får jag somna om och kan dra ut på uppvakningen till ungefär 07. Då brukar vi kolla på morgon-tv och busa i sängen och gå upp ungefär 07.30.

Vill gärna bli av med nattamningen men har inte orkat ta fajten ännu. Dessutom tar han inte flaska så det går inte att ge honom välling, det hade ju antagligen underlättat.

• kama

Min son är 7 månader nu och har haft 3 sovstunder varje dag i drygt en månad. Innan hade han 4 kortare.
    Han vaknar runt kl 0700 varje morgon och får en flaska i sängen.
    sover förmiddagslur 30 min strax efter kl 0900.
    kl.1300 sover han oftast 30 min (men har någon dag nu sovit 2 timmar här istället för den långa eftermiddagsluren).
    1600 1,5 h sömn (eller 30 min om han sovit längre på fm).
    Försöker få honom att sova längre kl 13 istället för vid kl 16 då jag allltid måste väcka honom för att han inte ska vara uppe för sent. Vill inte att han sover efter kl 17.30 om han ska somna innan kl 20 på natten

• Lineveronica

lillgumman vaknar runt 7-8.

sover igen sen runt 12.00

sover igen sen runt 15.00

sover för natten ca 18-19.30

funkar hur bra som helst.

hon är 6mån gammal.

• mammasus

Så intressant att läsa det här! Jag funderar också mycket kring sovrutinerna för min sexmånaders... Min dotter har alltid sovit ganska litet, har jag tyckt när jag jämfört med andra bebisar, men jag ser ju att det är ganska olika. Vissa dagar sover lillan bara tre korta pass, vissa dagar några längre sovpass- det är olika.

Alice brukar sova 3 gånger per dag. På förmiddagen: 40 minuter-2 timmar, mitt på dagen: en timme, på eftermiddagen: 40 minuter-en timme

Somnar för natten vid 20.30-21

Vaknar kl.06 för mat

• mammasus

Jag tycker att vi först nu börjar få litet vettiga kvällsrutiner, men jag har provat mig fram. Tidigare hade jag en idé om att Alice var tvungen att "varva ner" på kvällen innan hon skulle lägga sig. För det tycker jag ju själv om att göra. Så vi myste och jag sjöng sång på sång och vaggade och vyssjade... Men det är verkligen inte alls hennes grej! Hon vill leka fram tills hon somnar!

Sen jag kom på det har allt gått mycket bättre på kvällen. Alice får gröt vid 19.15. Sedan bad (det blir ju så kladdigt...) och sedan lek. Sedan en skvätt amning (för att fylla på ordentligt och tömma brösten för natten). Sedan är det läggdag. Alice somnar själv i sin säng vid 20.30-21. Och sover sedan 3 veckor tillbaka hela nätter till kl.06

• biaw

hej svejs.. sömn ja.. evigt återkommande..

när sonen var 4-5 månader bestämde jag att nu får det bli ordning och rutiner på när han skulle sova. så jag höll absolut stenhårt på sovtiderna. på minuten noga..
    han vaknade vid 7 på morgonen. sov kl 0845-0930,(45min) därefter igen kl 1210-1410(2h) och igen vid 1630-1715(45) och för natten kl 2000.
    dessa tider tog ca 4-5 dagar att få in..

när detta sovmönster var etablerat blev han MYCKET gladare och piggare OCH hans nattsömn blev mycket bättre!

när han var bortåt 8-10 månader så ändrade jag tiderna, eftersom han sov längre på morgonen, så m.a.o försvann fmluren.

nu är han 16-17 månader och sover normalt sett fram till ca 08-09. därefter ca 2-2,5h mellan kl 12-15 tiden och för natten kl 2000. vaknar på natten gör han ca 4-5 ggr i veckan, vilken tid uppvaknandet är skiljer sig alltid åt, ibland 0130 ibland 0600...

så är vårt liv..

• Mikrohanna

Min son sover oftast 1-2 timmar både på förmiddagen och eftermiddagen...

• Nymne

Han är 6,5 månader och han somnar nästan alltid mellan 19 och 20 på kvällen. Sedan brukar han vakna och få tutte vid 10-tiden, vid 2-tiden och vid 6-tiden. Sedan vaknar han för morgonen mellan 07 och 08 på morgonen. Såhär har vi haft det länge nu.
    Men nu börjar dagrutinerna komma. Han somnar mellan 09-10 och sover en timme, typ. samma vid 11-12-tiden. Men under eftermiddagen är det fortfarande lite anarki. Men då är det olika aktiviteter också, så det kan bero på vad vi gör.

Svar på tråden Sovrutiner för 6 månaders barn ?