• nidaros

Staket eller häck?

Vi har nyligen flyttat till ett nybyggt område och nu börjar tankarna kring tomtgränserna, staket eller häck!

Vi har grannar åt båda håll så det gäller ju att alla ska enas, jag vet att ena grannen i alla fall vill ha staket.
    Själv skulle jag nog vilja ha en fin häck eller buskar, kanske nåt som blommar ;)

Ni som kanske har lite känsla för det här, är det fult att plantera buskar eller häck trots att grannen vill ha staket så det blir både ock?

Vi har en liten väg på baksidan så jag skulle ju gärna vilja ha en lite lummigare avskiljning mot vägen.

Tacksam för alla tips o råd jag kan få

Det man kan göra idag gör jag i morgon
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 15:05
    Det finns bilder i galleriet- nya hemmet
  • Svar på tråden Staket eller häck?
  • Kazeer

Jag tycker att jag ofta ser en häck planterad innanför ett staket. Om grannen sätter upp ett staket så kan ni ju plantera en häck på er sida av staketet. Då slipper ni ju dessutom se staketet. Men det är ju viktigt att se till att grannen kan komma åt att underhålla (måla, laga) sitt staket.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • nidaros

det är sant men samtidigt vill jag ju inte behöva plantera för långt in på tomten bara för att det sitter ett staket ivägen, då blir ju min tomt ofrivilligt mycket mindre :(

Det man kan göra idag gör jag i morgon
  • Highnoon

Bor också i villa med många funderingar angående detta. Eftersom min sambo är helt ointresserad av ogräsrensning och ev häckklippning så byggde vi ett vackert staket runt hela tomten. Men, det känns bart...fortfarande. Funderar ändå på att plantera en häck, åtminstone på vissa sidor av huset. För vår del blir det en häck som inte behöver ansas 1-2 ggr om året. Tyvärr kommer det att bli en del ogräsrensning ändå men om man gör ett bra förberedande jobb när man planterar häcken kan man komma undan lite enklare. Vi skall lägga markduk samt täckbark uppepå planteringen. Då är det mycket enklare att hålla undan ogräset.

• ALJO

Det är ju skitsnyggt med häck innanför staketet, särskilt ett vill staket med tex syrener innanför. Problemet är väl att det är snyggast från staketsidan, från andra sidan syns ju bara häcken.
    Vill du ha en smalväxande häck får du plantera något som behöver klippas. liguster eller avenbok tex, fast kom överens med grannen om att du skall få gå över på hans tomt för att klippa den sidan ett par ggr per år.

• VIXIE

Det går ju att kombinera.Du behöver inte ha häck eller staket runt hela.Kanske ett liggande staket på en sida och häck på resten,sen beror det ju på vilken häck ni väljer.Ska den vara friväxande eller formklippt.?Det finns massor att välja på.Du kan till och med ha en äppelhäck(cordong)Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • mymi

vi ska plantera pil mot våran granne, den är luftig från början, men ju mer den växer desto tätare. om de kanske tycker en häck är för mycket dina grannar.. men annars gör man som man vill, jag ska inte ens fråga min granne!

• becka85

när vi köpte vårat hus så var det häck på båda sidorna som angränsa till grannarna. o vi har hund o ville ha ett staket så att kan släppa ut hunden utan att den drar o så..
    så vi satte upp ett staket ca 1m ifrån häcken. så man kan klippa i mellan o när man ska måla o så så kan man det samt när häcken ska klippas av grannen så går det. vi är nöjda .
    lycka till

• olpansfamilj

annars kan du ju plantera vackra buskar lite här och där om du inte vill täcka allt

Svar på tråden Staket eller häck?