• Lilldetta

Hur lär man en kattunge....

att inte vara uppe på matbordet förutom att säga nej och ta ner den om och om igen??

Tacksam för tips.

• Svar på tråden Hur lär man en kattunge....
  • MrsNelson

säg nej och lyft ner, det enda som gäller är att upprepa ca 57000 gånger, var konsekvent och säg nej och lyft ner varje gång. När katten är 2 år kanske den har fattat....om du har tur. Nejdå, mina katter har jag använt den metoden på, Nej bestämt med mörk röst och samtidigt lyfta ner och det har funkat, men det tar tid och du får vara envis.

• sydneygirl

Tycker det låter som en bra plan.

Min första katt lärde sig hyfsat snabbt. Första dagarna fick vi repetera "övningen" kanske 20 ggr innan hon slutade försöka. Sen gick det långsamt ner i antal ggra tills hon "gav upp" och slutade försöka hoppa upp.

Min andra katt tog det lite längre med. Hon är 8 månader och hoppar fortfarande upp då och då, men ger upp snabbt när man säger till och plockar ner henne.

If 50 million people say a foolish thing, it's still a foolish thing.
  • Magda73

Svårt att uppfostra katter (de gör ändå alltid som de vill, därav tjusningen..). Kattungar är värst, men prova kan du ju! Missen kommer säkerligen att vara på bordet när ni inte är hemma, men då slipper ni ju se det iallafall

Prova att spruta vatten på den, med blomspruta, de tycker de inte om och den metoden kan man använda som "bestraffning" i kattuppfostran. Men annars; var konsekvent, säg FYY med dov hög stämma och putta ner honom/henne från bordet (om det så är en miljard ggr/dag. Du kan ju även fräsa åt katten och visa dina tänder, så som de själva gör när de är arga. Visa att du är arg. Var bestämd och ge dig inte. Spruta vatten om du vill. Vissa anser att det är för barbariskt men katter är svåruppfostrade och det är en beprövad metod.

Lycka till med missen!

• Mornie Alantie

Regel nummer 1: Katten vet vad den får och inte får göra, den struntar bara i det.

Regel nummer 2: Ju mer angelägen du är om att katten inte ska göra något, desto oftare gör den det.

Katter är underbara men envisa

• MrsNelson

Jag tillhör en av dom som egentligen inte tycker att blomsprutemetoden är så bra, inte barbarisk kanske, men mindre bra.
    MEN jag använder mig av blomspruta när det handlar om platser där det är rent ut farligt för katten att vara.
    Tex spisen, där har jag använt blomsprutan och jag har katter som aldrig är uppe på spisen!! (när jag ser iallafall, men när jag inte är hemma är barnlåset på, och jag går aldrig hemifrån när spisen är varm)

MorsanM skrev 2008-02-06 16:29:00 följande:
    Svårt att uppfostra katter (de gör ändå alltid som de vill, därav tjusningen..). Kattungar är värst, men prova kan du ju! Missen kommer säkerligen att vara på bordet när ni inte är hemma, men då slipper ni ju se det iallafall Prova att spruta vatten på den, med blomspruta, de tycker de inte om och den metoden kan man använda som "bestraffning" i kattuppfostran. Men annars; var konsekvent, säg FYY med dov hög stämma och putta ner honom/henne från bordet (om det så är en miljard ggr/dag. Du kan ju även fräsa åt katten och visa dina tänder, så som de själva gör när de är arga. Visa att du är arg. Var bestämd och ge dig inte. Spruta vatten om du vill. Vissa anser att det är för barbariskt men katter är svåruppfostrade och det är en beprövad metod. Lycka till med missen!
  • Lilldetta

Jahaja det blir till att fortsätta som jag gör då. Suck! Men skam den som ger sig. Vet att han är på bordet när jag inte ser, tog honom på bar gärning när jag var upp på toan sent en kväll. Måste få honom att förstå att man inte ska vara där - är inte så kul att ha honom där när vi äter mat.

Tack för era råd.

• Magda73
    MrsNelson skrev 2008-02-06 16:31:55 följande:
    Jag tillhör en av dom som egentligen inte tycker att blomsprutemetoden är så bra, inte barbarisk kanske, men mindre bra. MEN jag använder mig av blomspruta när det handlar om platser där det är rent ut farligt för katten att vara. Tex spisen, där har jag använt blomsprutan och jag har katter som aldrig är uppe på spisen!! (när jag ser iallafall, men när jag inte är hemma är barnlåset på, och jag går aldrig hemifrån när spisen är varm)
    Vi är av olika uppfattning. Jag anser att katten är smart. För smart för att bränna sig på spisen etc. Jag skulle aldrig uppfostra den, likt mina barn, att inte vara på "farliga" ställen. Det är ju för sjutton katter vi pratar om! Smarta djur! Annars får de väl lära sig en läxa och jag tror INTE att en katt skulle knalla omkring på en varm spis (om de är friska och inte väldigt gamla).
  • kodak

Lilldetta: Jag vet inte men jag tror faktiskt inte att det går. Dom går ju där när man inte ser.

Vill i övrigt hålla med föregående talare om att det nog inte är någon idé att försöka lära en katt att inte vara på farliga ställen. Det fattar dom så bra själva.

• Lilldetta

Jag tror inte heller att de skulle gå omkring på en het spis MEN de känner nog inte av att spisen är varm när de sitter där på golvet och precis är mitt i språnget till spisen. Så det är nog bra att lära dem att inte vara på farliga ställen.

• sally monella

Jag kör på blomsprutemetoden, men utan vatten ;)... Jag skakar bara lätt med flaskan så förstår min 1:årige lille katt att det är dax att ge upp!

• MrsNelson

Av egen erfarenhet så vet jag att katter inte alltid är så smarta som man tror. Går dom på bänken så märker dom nog att det är varmt och trampar inte där, men hoppar dom från golvet...det är inte så lätt att känna värmen därifrån. Och det verkar ju trevligt att katten ska lära sig en läxa genom att bränna sönder tassarna.. gör du likadant med dina barn?

MorsanM skrev 2008-02-06 16:37:34 följande:
    Vi är av olika uppfattning. Jag anser att katten är smart. För smart för att bränna sig på spisen etc. Jag skulle aldrig uppfostra den, likt mina barn, att inte vara på "farliga" ställen. Det är ju för sjutton katter vi pratar om! Smarta djur! Annars får de väl lära sig en läxa och jag tror INTE att en katt skulle knalla omkring på en varm spis (om de är friska och inte väldigt gamla).
  • Magda73
    MrsNelson skrev 2008-02-07 09:45:10 följande:
    ".........Och det verkar ju trevligt att katten ska lära sig en läxa genom att bränna sönder tassarna.. gör du likadant med dina barn?
    Självklart! Barn och djur är ju samma sak! Mannen uppfostras likadant, faktiskt. Rekommenderas verkligen!
  • Missimo84
    MorsanM skrev 2008-02-06 16:37:34 följande:
    Nee håller tyvärr inte med dig. Kattungar som inte vet vad en spis är, som aldrig varit uppe på den och aldrig kännt hettan från den kan väl omöjligt veta att man kan bränna sig eller att man inte får vara där. Det är för mig en självklarhet. (Med risk för att låta moralkärring Räcka ut tungan)

Liksom de flesta andra så håller jag med om att lyfta ner, vara konsekvent och fya när de är där. T.ex. om katten är på bordet klappa hårt i händerna, så förknippar katten det otäcka ljudet med att vara på köksbordet. Kom ihåg att alltid göra lika dant. Vet också att en del brukar lägga folie där katten inte får vara, citrus är ännu en sak som katter inte gillar.

Personligen brukar jag ta upp mina katter och fräsa eller morra åt dem om de är på ett ställe de inte får vara. Så gör katterna för att markera att "här får du inte vara". Köksbordet är ju "mattes revir" och matte är starkare än katten så då får kisse ge sig.

Min stora katt är i stort sett aldrig på köksbordet, vad jag vet om den lärde sig av med det innan året. Den lilla katten är bara 4 månader, så den kommer knappt upp till köksbordet än. hehe
  • JeckaH

Ovanpå att säga nej och fösa ner så måste du visa katten att det lönar sig att vara nere på golvet istället. Ge beröm och en godbit när katten har gått, ev fösts, ner på golvet.

Men det är svårt att veta vad katten gör när man inte är hemma, förstås. Jag har som regel att katten inte får vara på bordet när vi äter, längre än så har jag inte kommit med vår katt som vi haft i tio år .

Lycka till!

Svar på tråden Hur lär man en kattunge....