• Ninjisen

Hur många plagg av varje storlek bör man köpa?

Jag har lite funderingar... Jag håller på försöka skrapa ihop en inköps lista av lite olika här på familjeliv, tar lite av varje.

Men en sak klurar jag på... Hur många av varje plagg i dom olika storlekarna bör man köpa?
    Tex 5 bodys i varje? 56,62,68?

Blir ju en massa juu!??

• Svar på tråden Hur många plagg av varje storlek bör man köpa?
  • missteddy

innan bf hade jag bara köpt 56 för när banet är fött så kommer släktingar med massa kläder i de större och de minsta med mest i 62 /68 jag hade köpt 10 ombyten

• Alison

Jag rekomenderar att INTE köpa för mycket i början.
    Kanske nån body i 50, men hellre 50/56
    Första tiden kanske man byter ett par om dan max, så varför inte köpa 5-6 st tills du vet vem det är (kön, storlek osv). Sen kommer det presenter i massor!
    2-3 par byxor i strl 50/56 och sedan ett par till i 56
    2 pyamas
    2-3 par strumpor (om det inte är fot på byxorna, men bäst är ju mudd)
    en varmare kofta strl 56 (gör inget om den är lite stor i början) eller 62
    en varmare mössa (som vädret är nu)
    fleeceoverall i strl 56 eller 62

Den som väntar på nåt gott, väntar alltid så länge!
  • Magda73

Beror på om babyn kräks mycket, om du har tvättmaskin hemma, hur mycket barnet växer (vissa hopar ju över endel storlekar, typ 62) etc.

Jag har haft myyyycket kläder. Typ 10 bodies av samma srtl. Ibland mer. Men det beror på att jag ärvt allt.

Är du gravid och samlar på dig eller för du bara statistik ändå ? Om det är det förstnämnda så skulle jag rekommendera att ha minst 5 bodies och sedan komplettera. Säg till vänner vad och vilka storlekar du behöver. De flesta köper kläder till bebisen, oavsett om det är din första eller fjärde

• Nyfiken gul

Beror nog på :

1: Vilken sorts bebis du får om den kräks mycket osv

2: Hur ofta du har lust att tvätta

Jag har köpt ungefär 5 plagg i varje modell och av varje storlek (fem bodys, fem byxor, fem tröjor osv i varje storlek )  så jag har att byta med o hinner tvätta emellan och jag hinner dessutom använda alla plagg innan det blir urvuxet.

ett tips är att kanske köpa dom minsta plaggen begagnat då kan du köpa en ordentlig hög och det gör inte så mycket att du inte hinner använda allting...

• Ninjisen

Jag har köpt och ärvt detta hitills:

3 Body 50
    3 body 56
    2 body 68

6 sparkdräkter 50/56
    4 spark 62
    1 spark 68
    1 spark 74 (Har man sparkdräkt så sent?)

6 tröjor 50
    9 tröjor 62
    6 tröjor 68
    4 tröjor 74

1 Pyjamas 50
    3 pyjamas 56
    1 pyjamas 62

1 byxor 56
    2 byxor 62
    1 byxa  68

1 Tjock tröja 56

1 overall  68

2 Tjocka strumpor
    2 strumpor
    1 mössa
    1 haklapp
    1 badcape
    2 nappar
    1 tofflor 50

Detta har jag nu.... Orkar ni kika på vad jag behöver mer?
    Har mkt i 50 och det kanske jag inte ens kommer använda, men fått ärva så mkt..

• Magda73

Det är jättesvårt att säga vad just du behöver! Din bebis kanske är en 50, likväl som en 68!!! Mitt råd: Köp INGET mer förrän bebis kommer. Önska det du behöver. Se sedan vad du behöver. DU HINNER!

• äppelmos

3-4 bodys stl 56
    2 byxor (utan fötter så man kan vika upp bena om de är fär långa) stl 56
    2 par strumpor
    1 långärmad tröja stl 56
    overall stl 56 kanske?

sen kan du kompiterna när du märker vad som går åt... bättre att kompitera än att ha liggandes som aldrig används!!

• MIC

Jag tänkte köpa tre "set" i vardera 50 och 56, typ så att man kan kombinera byxa och body, mest långärmat i bodysarna men en kortärmad i varje (BF 1/7). Tre pyjamas i vardera storlek eller i 50/56. Sen tror jag också att många kommer att köpa kläder i de minsta storlekarna! Om inte så får mannen åka iväg och handla Jag har redan köpt en del på rea. Har kommit över fina saker för mellan 25:- och 50:- styck - då gör det inte så mycket om sakerna inte används!

• Ninjisen

Tack för alla era svar..
    Jaa, det bästa är nog att avvakta lite och lägga pengarna på allt annat.
    Inte köpt varken vagn, säng eller skötbord än...
    Sen är det ju en massa små saker med :)

Kommer ju kosta en del att få barn känns det som :)

• Flickan och kråkan

Tänkte bara säga att jag fortfarande har stl 50 och min lille pys är snart sju veckor (ligger på normalkurva längd, vikt).

Svar på tråden Hur många plagg av varje storlek bör man köpa?