snille2 skrev 2008-02-06 19:26:29 följande:
Självklart går det att natta henne utan amning, men det är SÅ mycket jobbigare!!! Man får bära runt henne i evigheter... Ovh för mig går det knappt, eftersom hon sliter och drar i tröjan för att få snutta.Läkaren som jag var till ang vikten trodde att det skulle hjälpa en del, även o mdet inte är den avgörande faktorn...JAG tycker att hon är stor nog att sluta ammas, då hon inte gör det för näringens skull längre...
Det låter verkligen inte som att hon är redo att sluta amma!
Och vad säger att nattningarna skulle bli lättare för nån av er bara för att du slutade amma?
Läkare har i regel NOLL koll på amning och ofta får den skulden för allt möjligt!
Så fort man nämner för en läkare att man ammar så är det naturligtvis DÄRFÖR man har magkatarr/huvudvärk/fotsvamp/diarré/osv. och bara man slutar amma så löser sig allt!
Och varför måste de amma för näringens skull för att det ska räknas? Räcker inte mys, trygghet, gos, närhet, osv, osv, osv.
Har aldrig BARA ammat för näringens skull, inte ens när de var nyfödda!
Nåja, du vill sluta av nån anledning... jag tycker du bör ta det lugnt och försöka lyssna på din dotter. Far inte iväg och lämna henne, det kan vara traumatiskt för henne och hon kan vilja amma ÄNNU mer när du kommer tillbaka, så lätt glömmer de inte!
Försök istället att prata med henne (hon förstår mer än du tror).
Dra ner på morgonamningen först, stig upp och ge henne frukost direkt så hon inte hinner bli tuttsugen.
När det funkar bra så dra ner på kvällsamningen. Säg att nu ska vi sova utan tutte, ge henne vatten eller nåt om hon vill ha.
Kan ni ligga brevid henne och kanske kramas tills hon somnar?
Ge henne lika mycket närhet som vid amningen.
Hon ska inte behöva somna alldeles utmattad efter att ha skrikit!! Varken med dig eller pappan!
Ibland får man testa lite olika saker, de ÄR inte så himla livsviktigt med samma rutiner och ritualer varje kväll!
Men de ÄR tjorviga i ettårsåldern!!
Jag brukade sätta upp Olivia på ryggen, i sjal eller ergo, och ställa mig och diska eller dansa eller nåt tills de somnade. (om de inte somnade vid amningen alltså!)
Sigrid var/är helt omöjlig att natta om hon inte somnar vid första "försöket" så hon får gå runt och lalla på tills hon själv kommer och säger till att hon är trött (eller så lägger hon sig i saccosäcken eller på nån matta och somnar!)