• Gakka

Hur får jag mit "tuttmonster" att sluta amma??!

Har en dotter på lite drygt ett år, och har lyckats dragit ner på amningen till morgon och kväll nu, men hur kommer jag över den sista tröskeln?! Hon blir helt vansinnig om hon inte får bröstet!
    Massor av tips önskas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-06 19:29
    Måste nog förtydliga mig lite, då många verkar ifrågasätta VARFÖR jag vill sluta amma. Det är inte det frågan gäller utan HUR!

• Svar på tråden Hur får jag mit "tuttmonster" att sluta amma??!
  • sstl

En jobbarkompis vars barn oxå var helt hopplös på att sluta amma, hon penslade på sån stopp och väx på bröstvårtorna. Det ska man ju ha på naglarna egentligen för att sluta bita på dem, helt ofarligt men smakar bläääää.
    Kanske hon får avsmak för det om tutten smakar illa, bra att testa om inget annat hjälper.

Älskar mina pojkar
  • Beckah82

Finns det ngn speciell anledning till att du måste sluta så tidigt eller är det bara att du vill det?

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Gakka

Sstl:
    Tack, för tipset! Värt att pröva iaf!

Beckah82: Anledningarna till att jag vill sluta är många, men några av dem är att jag vill kunna lämna henne med pappan på kvällen utan att det ska vara storgråt innan hon kan somna för att hon itne fått snutta, dels för min egen skull, för att få tillbaka några av de kilon jag tappat under amningen... Sn tycker jag nog lite att hon är så pass stor att et börjar vara dags att sluta nu...

• qaz

hejsan.lämna henne en helg hos mormor och morfar(någon hon känner väl:)och be att få tabletter som du sinar av.2 dagar så har hon glömt.låter hårt,men funkar om inget annat gör det.annars får du lyssna till gråt och tandagnisslan ett tag och vara benhård.alt du åker bort och pappa får stå ut ett par dagar,han kan ju inte ge med sig:)

• Helene m Olivia o Sigrid

Nog måste pappan kunna hitta ett eget sätt att natta!
    (annars måste ni ju båda kunna natta utan amning!)

Olivia ammade i 2½ år och var ändå världens pappagris från hon var 1½ år!
    Sigrid ammas än och just nu nattas hon (och Olivia) av pappa! Hon ammades för en stund sen men det går även alldeles utmärkt att lämna dem och fara iväg!

Ang. vikten så tror jag inte att ett eller två amningstillfällen per dag varken gör från eller till!

Och stor är hon ju definitivt inte!! Hon är ju bara ETT år ju!

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • Gakka

Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-02-06 19:17:23 följande:

Nog måste pappan kunna hitta ett eget sätt att natta!(annars måste ni ju båda kunna natta utan amning!)Olivia ammade i 2½ år och var ändå världens pappagris från hon var 1½ år!Sigrid ammas än och just nu nattas hon (och Olivia) av pappa! Hon ammades för en stund sen men det går även alldeles utmärkt att lämna dem och fara iväg!Ang. vikten så tror jag inte att ett eller två amningstillfällen per dag varken gör från eller till!Och stor är hon ju definitivt inte!! Hon är ju bara ETT år ju!
    Självklart går det att natta henne utan amning, men det är SÅ mycket jobbigare!!! Man får bära runt henne i evigheter... Ovh för mig går det knappt, eftersom hon sliter och drar i tröjan för att få snutta.
    Läkaren som jag var till ang vikten trodde att det skulle hjälpa en del, även o mdet inte är den avgörande faktorn...
    JAG tycker att hon är stor nog att sluta ammas, då hon inte gör det för näringens skull längre...
  • Gakka
    qaz skrev 2008-02-06 18:32:14 följande:
    hejsan.lämna henne en helg hos mormor och morfar(någon hon känner väl:)och be att få tabletter som du sinar av.2 dagar så har hon glömt.låter hårt,men funkar om inget annat gör det.annars får du lyssna till gråt och tandagnisslan ett tag och vara benhård.alt du åker bort och pappa får stå ut ett par dagar,han kan ju inte ge med sig:)
    Ska pröva lämna henne med pappa några dagar så snart jag får tillfälle! Övrig släkt bor så långt bort...
    Tror jag är för "vek"! Ger mig när hon skrikit nog länge!
  • Helene m Olivia o Sigrid
    snille2 skrev 2008-02-06 19:26:29 följande:
    Självklart går det att natta henne utan amning, men det är SÅ mycket jobbigare!!! Man får bära runt henne i evigheter... Ovh för mig går det knappt, eftersom hon sliter och drar i tröjan för att få snutta.Läkaren som jag var till ang vikten trodde att det skulle hjälpa en del, även o mdet inte är den avgörande faktorn...JAG tycker att hon är stor nog att sluta ammas, då hon inte gör det för näringens skull längre...
    Det låter verkligen inte som att hon är redo att sluta amma!
    Och vad säger att nattningarna skulle bli lättare för nån av er bara för att du slutade amma?

Läkare har i regel NOLL koll på amning och ofta får den skulden för allt möjligt!
    Så fort man nämner för en läkare att man ammar så är det naturligtvis DÄRFÖR man har magkatarr/huvudvärk/fotsvamp/diarré/osv. och bara man slutar amma så löser sig allt!

Och varför måste de amma för näringens skull för att det ska räknas? Räcker inte mys, trygghet, gos, närhet, osv, osv, osv.
    Har aldrig BARA ammat för näringens skull, inte ens när de var nyfödda!

Nåja, du vill sluta av nån anledning... jag tycker du bör ta det lugnt och försöka lyssna på din dotter. Far inte iväg och lämna henne, det kan vara traumatiskt för henne och hon kan vilja amma ÄNNU mer när du kommer tillbaka, så lätt glömmer de inte!
    Försök istället att prata med henne (hon förstår mer än du tror).
    Dra ner på morgonamningen först, stig upp och ge henne frukost direkt så hon inte hinner bli tuttsugen.
    När det funkar bra så dra ner på kvällsamningen. Säg att nu ska vi sova utan tutte, ge henne vatten eller nåt om hon vill ha.
    Kan ni ligga brevid henne och kanske kramas tills hon somnar?
    Ge henne lika mycket närhet som vid amningen.
    Hon ska inte behöva somna alldeles utmattad efter att ha skrikit!! Varken med dig eller pappan!
    Ibland får man testa lite olika saker, de ÄR inte så himla livsviktigt med samma rutiner och ritualer varje kväll!

Men de ÄR tjorviga i ettårsåldern!!
    Jag brukade sätta upp Olivia på ryggen, i sjal eller ergo, och ställa mig och diska eller dansa eller nåt tills de somnade. (om de inte somnade vid amningen alltså!)
    Sigrid var/är helt omöjlig att natta om hon inte somnar vid första "försöket" så hon får gå runt och lalla på tills hon själv kommer och säger till att hon är trött (eller så lägger hon sig i saccosäcken eller på nån matta och somnar!)
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080804 ♥
  • carola1977

Om du verkligen vill sluta (som jag kan förstå när dottern är 1 år) är det viktigaste att du bestämmer dig och inte ger efter. Om du sedan åker bort eller överlåter ansvaret på pappan några dagar spelar ingen roll. Bara du vet vad du vill.
    Lycka till

• Anna 06

Mitt hetaste tips måste bli .....vänta ett tag så kanske det löser sig själv. Mina har varit riktiga tuttmonster vid 1 års ålder men vid ca 1½ nästan helt ointresserade- då har det gått riktigt lätt att sluta.
    Annars prova inför något nytt som distraherar i kvällsrutinen tex gonattsaga och vyssja i famnen efteråt. Eller håll ut och låt pappan ta all nattning så de får egna rutiner som du kanske kan ta över sen.
    Lycka till !

Svar på tråden Hur får jag mit "tuttmonster" att sluta amma??!