• Joona

Kan det vara magsår jag har? Tips o råd?

Börjat känna som en konstant svidande och hungrig känsla i magen som inte går över om jag äter eller dricker vatten.

Aldrig kännt detta tidigare men nu efter ryggont så har jag ätit en starkare värktablett med inflammationdämpande medel, under kanske 25dagar i streck.

Hur känns magsår?
    Vad kan jag göra för att läka det?
    Måste man gå till läkare eller går det bra att köpa omeprazol själv på apoteket?

• Svar på tråden Kan det vara magsår jag har? Tips o råd?
  • Hs egen

Jag tycker det låter som magkatarr... Och det är ju lätt att få det när man har ätit vissa tabletter, typ ipren, en längre tid.
    Magsår vet jag ju iofs inte hur det känns .. men då har man nog värre symptom.

• Andreas B

Har du käkat något NSAID (diklofenak/voltaren/pronaxen/ipren mfl) preparat i 25 dagar är det med största sannolikhet början till magsår. Käka en dos Losec/omeaprazol så blir det med största sannolikhet bra inom 10dagar. Om inte kontakta läkare.

• Joona

Tack för svaren! Jag tog ett glas samarin och det har börjat kännas bättre, vi har omeprazol hemma, så jag kan kanske ta några ifall det är början på nåt och så får jag strunta i värktabletterna helt enkelt!

• Andreas B
    Joona skrev 2008-02-06 23:20:17 följande:
    Tack för svaren! Jag tog ett glas samarin och det har börjat kännas bättre, vi har omeprazol hemma, så jag kan kanske ta några ifall det är början på nåt och så får jag strunta i värktabletterna helt enkelt!
    Klarar du dig utan värktabletter så skippa dem annars går det utmärkt att kombinera. Det är tom så att läkare vanligen skriver ut Omeprazol i kombination med värktabletterna för att förebygga denna typ av besvär.
  • Joona

Jaha ok, låter bra eftersom jag verkligen har ont i ryggen och ska flytta till en ny lgh om 3 veckor, massa slit med andra ord!

Då gör jag nog så när jag behöver en värktablett! Tack!

Svar på tråden Kan det vara magsår jag har? Tips o råd?