• Lindis41

Koloskopi-endoskopi-skillnad????

jag ska göra en koloskopi inom en snar framtid,m jag undrar om endoskopi o koloskopi e samma sak????

Hur gick de tillväga o hur mådde du under o efteråt???

• Svar på tråden Koloskopi-endoskopi-skillnad????
  • pajas01

e de e samma.. inte så roligt kanske men man överlever ju =))

• systersandra

Endoskopi är själva samlingsnamnet på när man tittar in med instrument på insidan av kroppen. Ex laparoskopi(buken)
    Artoskopi (led) Rektoskopi (ändtarm) och så koloskopi (tjocktarmen) som du ska göra.
    Koloskopi är ett obehagligt och ofta smärtsamt ingrepp men man får både lugnande och smärtstillande så det ska bli så "hanterbart" som möjligt. Dock kommer det fortfarande vara ganska otäckt ofta otäckare än en gastroskopi men det går säkert bra.

• Lindis41

fy det låter inte kul:-8 har gjort gastoskopi..det va inte kul då jag inte fick ngn bedövning!!m hurmårman efteråt då???kan man jobba dan efter??

• Hs egen

När jag gjorde koloskopi fick jag en sputa med nåt morfinpreparat och det gjorde att det hela gick väldigt mycket bättre än jag hade trott. Har gjort tarmröntgen också och DET var värre! Fy då fick jag ingen bedövning alls, luften gjorde mkt ont..

• pajas01

dem säger att man mår bra men du ska va eldig ifrån jobebt resterande del av dagen och inte köra bill..

du får laxeringsmedel dagen innan..

• ThisIsMe

En endoskopi är en undersökning där man för in ett endoskop i kroppen för att titta runt.

Koloskopi är en sorts endoskopi där man tittar på tjocktarmen.

Svar på tråden Koloskopi-endoskopi-skillnad????