• Barbammamma82

Mus som äter sina ungar.

Varför äter musen upp sina ungar?
    Fick 7 st från början men nu 1 kvar och förliten för att vi skall kunna ta isär den så den överlever själv.
    De andra har hon käkat upp.
    Varför?

• Svar på tråden Mus som äter sina ungar.
  • viseversa

stress! kanske har ni varit där och tittat och pillat för mycket!? eller så mår hon inte bra! kanske ungarna var döda och hon "städade" undan dom!

• sstl

Mamman kan vara stressad och blivit störd. Eller så känner hon att det är nått fel på bebisarna, att de inte är friska.
    Hur har ni buren??

Älskar mina pojkar
  • Barbammamma82

Dom står avskilt utan liv och rörelse, Alla levde innan. Får hoppas den sista överlever då.

• sstl

Om ingen stört dem så kan de ha varit sjuka eller tidigt födda. Får hoppas sisten överlever.

Älskar mina pojkar
  • trunken81

de brukar göra så när barnen inte är helt friska. Mina hamstrar gjorde också så, av en kull på tio var det 3 st som fick leva. En av dom hade ändå fel på ett öga, men det var väl inte "så farligt" mot vad det hade kunnat vara med de andra kanske?

• Barbammamma82

Okej tack för svaren.
    Hon Går inte med nån hane eller så heller (Va gravid) då vi köpt henne från djuraffären tydligen.

• trebarsmamma

när jag var liten och hade möss så åt dom upp huvudena på varanndra, varför gör dom så.

• viseversa

ja det är väl också pga stress skulle jag tro!

trebarsmamma skrev 2008-02-06 19:48:14 följande:
    när jag var liten och hade möss så åt dom upp huvudena på varanndra, varför gör dom så.
  • Splach

Det finns många olika anledningar till varför möss kan äta upp sina ungar..
    Dels kan det vara något fel på dom, eller så kan det bero på stress, får mössen inte tillräkligt med näring som dom behöver, kan dom även då äta upp sina ungar.
    Man bör inte störa dom de första dagarna, och inte göra rent vid pinkisarna förens dom är runt en vecka eller lite mer, för att förhindra att dom blir uppätna.. Inte förens dom börjar bli "popcorn" dvs dom har fått lite hår och kan hoppa runt, så kan man börja plocka med dom..

Jag har födigt upp möss ett tag, och det har mer eller mindre alltid varit så, att dom måste ha konstat tillgång till föda när dom har fått ungar, är maten borta 2 timmar, så är musungarna med borta efter den tiden..
    Olika sorters foder, innehåller olika saker, har man en dålig kombination av näring mm, kan dom även då äta upp sina barn.
    Om barnen har något fel, vilket är väldigt sällan, kan dom äta upp dom, eller om dom känner sej inkräktade, dvs att man varit där och pillat..

Ja det finns många orskare till varför dom kan äta upp sina barn, och även vuxna individer kan äta upp varandra, av ungefär samma orsaker.

Svar på tråden Mus som äter sina ungar.