kan inte nån adoptera pojken som e på tv4 nu..
goare kille finns ju inte. båda föräldrarna döda, han är döv men lika glad för det..
tåras i ögonen när man ser på programmet
goare kille finns ju inte. båda föräldrarna döda, han är döv men lika glad för det..
tåras i ögonen när man ser på programmet
dom visar honom snart igen tror jag.. en afghansk grabb
Det är liksom inte bara att adoptera, det är långt ifrån alla barn som är tillgängliga för adoption.
ne.. kan tänka mig det. tycker så synd om honom bara. ville ju verkligen inte stanna på barnhemmet, och det e väl inte så lätt att förklara för en döv lten kille att han inte får följa med..
.. som inte ens kan teckenspråk
Är det inte så också att adoption (så som vi definierar det i västvärlden) inte existerar inom islam?
Jag är med i en grupp för vuxna adopterade och där finns en tjej som är adopterad från Iran, så jo jag tror att muslimska länder också adopterar bort barn, i alla fall gjorde de det på 70 talet.
Jo, jag vet att det kom barn från Iran på 70-talet när Iran var ett västinfluerat land. Men jag tror knappast att det har adopterats några iranska barn efter att shaen störtades.
ja.. regler finns ju av en anledning. tyvärr kan man ju tänka ibland :(
så synd om grabben, hoppas han får det bra iaf.. det var tydligen ett lyxigt barnhem även fast där fanns ett par hundra barn om jag inte minns fel, och dom hade rinnande vatten vilket inte alls är vanligt i afghanistan. så frustrerande att man inte kan göra något bara.. kan ju iofs skänka nån liten summa pengar till ISAF och be dom köpa något till barnhemmet eller så.
han var så ledsen när dom skulle åka och han inte förstod att han inte skulle få åka med..
fy jag grina floder när jag såg detta...först lärt sig att leva som han gjorde sen börja lita på nån o la hela sin lilla trygghet i honom o sen till barnhem o den hanbörjat våga lite på åker... ja jag va helt förstörd efter den.....
mm.. men egentligen var det soldatens fel att det blev så fick jag förklarat av en jag känner som var där nere i samband med att programmet spelades in. man ska inte ha så känslomässiga relationer till folket där, dels för ens egen skull men också för att folket fäster sig vid dom som man såg solklart här..
men det hjälper ju inte ändå, hoppas allt blir bra med honom! och att han får gå på skola för döva så han lär sig kommunicera..
Destined star skrev 2008-02-10 06:36:44 följande:
Vill bara påpeka att Kirgizistan är ett muslimskt land. Och därifrån adopteras det barn till Sverige.
Jag tror att det handlar om ifall landet har Koranen som lagbok eller inte. Jag har för mig att adoption (i definitionen att uppta ett barn som sitt eget) inte kan ske i enlighet med Koranen. Är det någon som kan detta och kan ge klara besked?
är själv muslim och jo det stämmer att det inte är tillåtet..
kopierar in en text ang detta...
Islam förbjuder adoption. Gud säger i Koranen:
" Gud giver icke en man två hjärtan i hans bröst, Han gör icke heller edra hustrur, som I förskjuten, till edra mödrar, och Han gör icke heller era adoptivsöner till edra söner. Detta är edert tal, som I fören på tungan, men Gud säger sanningen, och Han leder på den rätta vägen.
Uppkallen dem efter deras fäder! Detta är rättvist inför Gud, och om I ej kännen deras fäder, så äro de dock edra bröder i religionen och edra skyddslingar." (Koranen 33:4-5).
Att ta hand om andras barn är naturligtvis bra, om de behöver hjälp och man kan ge dem den hjälpen. Men man får inte byta ut deras namn. Människor letar alltid efter sina rötter. En annan sak är, att adopterade barn formellt blir syskon, även om de i verkligheten inte är det. Skulle de vilja gifta sig, är det alltså förbjudet, fast de inte alls är släkt med varandra. Detta uppfattas som felaktigt av Islam, eftersom det gör någonting som egentligen är tillåtet till otillåtet.
Barn hämtas nu från andra länder till ett land där många av dem inte känner sig hemma. De vet inte vem de är. Även om de utländska barnen kommer till bra familjer, som gör adoptionen av god vilja, behandlas de inte på samma sätt överallt i samhället. Om man säger "svartskalle" åt våra barn, blir de kanske ledsna, men de behöver inte ta åt sig De vet varifrån de kommer, vem de är och vilka deras föräldrar är. Men de adopterade barnen har ingenstans att vända sig till om de råkar ut för sådant.
Ett barn som inte känner igen sig i samhället, inte liknar sina föräldrar, vill många gånger resa hem när det har vuxit upp. I framtiden kommer barnen att drabbas fysiskt och psykiskt av att ha förlorat kontakten med sitt ursprung. Att ha fosterbarn är dock tillåtet i Islam.