• mysmamman2

Får inte samma guld när man smälter ner och gör något nytt......

När jag skulle smälta ner 2st guld ringar och göra något annat sa som på guldaffären att dom använder inte "samma" guld som ringarna var i... utan dom smälter ner dom tillsammans med andra och sen gör det man vill ha.....  Dom sa att många tror att det är samma guld, men det är inte det!!

HEMSKT!!!

• Svar på tråden Får inte samma guld när man smälter ner och gör något nytt......
  • Silverkatten06

Ja, det är ju lite trist om folk inte blir informerade om det. Kan ju vara affektionsvärde i det guldet man smälte ner. Fast å andra sidan, det man inte vet...

• Anna i Skåne

På en del ställe kan man betala extra så får man sit eget guld.

• mysmamman2
    Silverkatten06 skrev 2008-02-06 21:24:51 följande:
    Ja, det är ju lite trist om folk inte blir informerade om det. Kan ju vara affektionsvärde i det guldet man smälte ner. Fast å andra sidan, det man inte vet...
    nä men tänk "mormors gamla guldring" som man smälter ner tillsammans med någonannans smycke som betytt mycket för dig... oxå får man inte "samma" liksom!

nä fy!!
  • blonde redhead

Det beror helt på vart man vänder sig. Vanliga guldsmedsaffärer gör vanligtvis så, men går man till små smyckestillverkare är det inga problem att få sitt guld tillbaka i nytt format.

• Christina76

Men gud, är det sant..
    *känner mig dum, men jag visste faktiskt inte det*
    Vi använde en hel del gammalt guld till min vigselring och dom sa då inget om att inte just dessa gamla smycken/ringar skulle bli min vigselring..
    Fast det kanske är som Blonde Redhead skrev att små smyckestillverkare använder guldet man lämnat in.
    Hoppas det då, för det var en guldsmed med egen liten firma som gjorde min vigselring!

Mamma till två sötnosar!!
  • Behemot

Nej, det är trist.
    Om man vill göra något av gamla guldsmycken finns det de som smider om dem också. Har gjort hänge av ring tillexempel.

• Gakka

Om man ber om det och betalar lite extra så kan de oftast fixa det. Varierar säkert ofta mellan guldsmedar också, för min moster har sin förlovningsring i sin vigselring men fick betala lite extra...

• mysmamman2
    snille2 skrev 2008-02-12 15:47:25 följande:
    Om man ber om det och betalar lite extra så kan de oftast fixa det. Varierar säkert ofta mellan guldsmedar också, för min moster har sin förlovningsring i sin vigselring men fick betala lite extra...
    ja man får verkligen hoppas på det då.. så man inte betalar extra och inte veta om det är samma eller ej.....
  • isisisis

Om man säljer sitt guld får man ju ett rätt bra grampris.

Men när man redan har guldet och ska smälta det,så är det ju jättedyrt!

Nästan lika dyrt som om man skulle köpt smycket utan att ha guld att lämna...

Svar på tråden Får inte samma guld när man smälter ner och gör något nytt......