• Puffalina

    Storlek på äggblåsor

    Hur stora är äggblåsorna från början????
    Var på VUL igår på dag 12 å då fanns där ingen ägglossning alls i sikte. Läkaren sa dock att det fanns en liten chans för sen ägglossning då äggen bara behöver ett par dar för att växa till sig... Nu känns det bara hopplöst...
    Nån som varit på VUL kring dag 12 där man inte sett ngt å den ändå fått ägglossning????
    Kan tillägga att jag äter pergotime.
    * Sebastian 061016 *
  • Svar på tråden Storlek på äggblåsor
  • pergotezzie

    jag var på dag 14 och då såg han två ägg. 12 och 14 mm stora blåsor.

  • mhelena
    pergotezzie skrev 2008-02-07 20:31:29 följande:
    jag var på dag 14 och då såg han två ägg. 12 och 14 mm stora blåsor.
    jag hade en blåsa som var 16 mm
    Robin-87, Jenny-90, Emil-91, Victoria-96, Selma-06
  • Primrose

    Jag har försökt hitta information genom att googla men det visade sig vara ganska svårt. Det verkar dock vara så att om blåsorna är mindre än 12mm betecknas de som omogna - om det kan vara till någon hjälp. Vid ÄL är väl det normala ungefär 20mm.

  • Puffalina
    Primrose: Snällt att du googlar åt mig! Jag försökte mig oxå på det. Hittade nån sida om att det var max 8mm innan de börjar växa men jag vet ju inte riktigt hur tillförlitlig den infon var. ångrar så att jag inte frågade läkaren när jag var på VULet!
    * Sebastian 061016 *
  • Mufla

    Jag har hört att de är ca 6 mm när man börjar men är inte helt säker.
    Vet inte hur det är för andra men om de växer för snabbt på mig så är det ett gäng som växer till sig och det vill man ju undvika. För mig har det räckt med ca 3 dagar till när man hittat ägg som är ca 14 mm men det är säkert olika. När de väl börjat växa utvecklas de fortare och fortare.
    Muflan

  • skrållan76

    Ägget skall vara 2 cm sa gyn till mig och även om äggen ser stora ut så är det inte alltid så att kroppen slutför processen. Mina var ca 15 mm när jag var hos gyn men hormonnivåerna förblev låga och ut kom slemhinnorna istället och ägglossningen uteblev trots att det växt ett tag. Genom blodprov kan man mäta hormonnivåer och vilket hormon och på detta sätt se om ägglossning kommer ske. Ganska stora ägg är ingen granti för ägglossning=(

  • Pimpinellan

    skrållan: de är äggblåsorna som är cirka 2 cm. när ägget släpper-ägget är betydligt mindre än så. Allas ägg är lika stora,det är stoleken på äggblåsorna som varierar,även vid vilken storlek ägget släpper och som du säger en blåsa på 15 mm behöver inte betyda att ägget släpper,men ganska troligt är det i alla fall. Enda sättet att veta helt säkert om man haft äl är att ta blodprov en vecka efter förväntad äl. Bra hormonnivåer innan äl behöver inte heller betyda att ägget verkligen släpper,bara mest troligt.

  • längtarefterbarn

    gammal tråd men men.. :P


     


    när jag var inne på vul sist för att kontrollera efter misstänkt kemisk grav/tidigt mf, så såg de en äggblåsa på 2,5 cm. De sa att jag borde ha äl när som helst för den var sprickfärdig. jag frågade då om det var fråga om dagar eller en vecka och fick svar att det handlade om ett par dagar max. Testade då med älstickor 2 gånger om dagen i 1,5 vecka efteråt utan att få utslag. Före-Äl symptomen kom först efter att stickorna tagit slut då efter 1,5 vecka. Efter 2 veckor kom själva älsmärtorna följt av temphöjning och ytterligare 14 dagar efteråt kom mensen. Jag som bara brukar ha lutealfas på max 10 dagar.


    Brukar inte ha ordentlig mens utan mer som spottings bara. Men denna gången hade jag iaf ett par dagar med riktig mens med mycket slemhinna och mensvärk som man kan spy av så det kändes som det var riktig ägglossning. Men jag undrar hur en äggblåsa på 2,5 cm kunde vara så missvisande på tiden och dröja 2 veckor med att släppa. Den måste ju varit as-stor vid själva äl då!!! (Vilket iof kan förklara de extrema äl-smärtorna jag har..)


     


    Frågade vid vul om de kanske misstog sig och att det var en gulkroppscysta igen men de sa "nej, det här är en äggblåsa".


     


    Kanske finns det olika faktorer som gör att även mogna ägg blir försenade men ändå släpper? Är det möjligt? Eller kan själva ägget vara omoget fast blåsan är så stor kanske?


     

Svar på tråden Storlek på äggblåsor