• ConcreteAngel

    Ni som äter Levaxin!

    Hej! Jag har precis fått reda på att jag har en underfunktion av sköldkörteln,och jag antar att det är därför jag haft problm att bli gravid och att mina mf beror på detta.
    Jag antar att jag kommer få levaxin då jag ska tillbaka till läkaren.
    Någon som har erfarenheter av Levaxin???
    Har ni blivit gravida?
    Berätta.... positiva erfarenheter och negativa.....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-14 09:06
    Nu har jag fått mitt andra provsvar och det visade på underfunktion även det, så nu ska jag få en kallelse av min husläkare.
    Hoppas jag slipper ta fler prover utan kan få medicin på en gång... Gud vad jag är nervös... jag vet inte vad det handlar om egentligen för mig och min kropp...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 14:46
    Vad roligt att så många vill vara med!!!
    Vi kan ta hjälp av varandra.
    Själv har jag fått levaxin 50mg om dagen och ska ta nya prover månd v 14.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-08 18:33
    Mina första värden:
    TSH 14
    T4 7

    Mina andra värden:
    TSH 12
    T4 9

    Mina tredje värden efter 6 v levaxin 50mg:
    TSH 2,5
    T4 13
    Anti TPO 301

    Helt "rätt" enl min vårdcentral...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-01 14:43
    Referensvärden.

    TSH. 0.3-4.2
    Fritt T4 12-22
    Fritt T3: 1.3-3.1

  • Svar på tråden Ni som äter Levaxin!
  • lillrosa

    Jag har ätit levaxin i 1,5 år, äter nu 100 mg..
    Har tyvärr inte haft mens eller ÄL på 2 år pga detta tror jag.. Men tar nu pergo och pregnyl för att ägglossa, så vi får se när jag blir gravid..
    Försök 1 nu!!

    lycka till

  • Majimaj

    I mitt fall är det nog inte levaxinet som spökar.Har ätit levaxin sen ca:5år.Jag hade så kallad giftstuma,alltså överproduktion.Jag är opererad och har bara 1g kvar av sköldkörtelln så nu har jag underproduktion istället.Levaxinet har gjort att mina värden ligger bra nu mera.
    Jag har ännu inte lyckats bli gravid,är nu inne på mitt andra ivf försök.Gjorde FET i måndags och ruvar nu på ett guldägg.Jag gjorde FET i ostimulerad cykel så jag har sluppit alla hormoner denna gång,eftersom jag har regelbunden mens.

    Lycka till nu båda två och hoppas allt går vägen för er.
    Stor kram

  • TrollBoll

    Jag har precis nyligen fått Levaxin utskrivet; ätit det i ca tre veckor bara. Ska tillbaka och ta nya prover i slutet av februari och se huruvida min dosering måste ändras eller inte. Om det har någon effekt vet jag ju då inte ännu... Men jag blev lite illamående efter en vecka när jag ätit dem... Det är det jag märkt av dem mest. ;)

    Och graviditet hoppas jag på så snart som, men jag har även insulinresistens och PCO så Levaxinet är bara en behandling i min situation... Äter även Metformin och väntar på att få hormonstimulerande...

  • Mynta13

    Har ätit Levaxin sedan jag var 16 år (är 38 nu) pga hypotyreos, dvs underfunktion. Det du kommer att få göra är att du börjar på en låg dos, sedan stegras den upp tills du når de rekommenderade värdena enligt blodprover. Levaxinet ersätter dina egna hormoner som du inte bildar själv om du har underfunktion och du får inga biverkningar av det, en tablett om dagen livet ut, inget konstigt, man vänjer sig fort, burken på bordet är lika naturlig som maten på detsamma... När du väl ligger på bra värde fungerar du som vem som helst. Jag själv har precis börjar min resa mot önskad graviditet så jag vet inte än men jag ligger bra i värden så det ska nog inte vara problem pga detta i alla fall. Lycka till!

  • ConcreteAngel

    Tack alla ni som svarat, jag har aldrig haft problem med mensen att den har varit oregelbunden men jag verkar ha väldigt svårt att bli gravid, men min läkare sa att jag hade värden på gränsen så jag hoppas att det är lätt fixat...

    Ni som tagit prover, hur länge brukar det dröja innan ni får svar???

  • lillrosa
    ConcreteAngel skrev 2008-02-07 14:46:20 följande:
    Tack alla ni som svarat, jag har aldrig haft problem med mensen att den har varit oregelbunden men jag verkar ha väldigt svårt att bli gravid, men min läkare sa att jag hade värden på gränsen så jag hoppas att det är lätt fixat...Ni som tagit prover, hur länge brukar det dröja innan ni får svar???
    bara några dgr
  • ConcreteAngel
    lillrosa skrev 2008-02-07 14:52:34 följande:
    bara några dgr
    Jaha ok det låter ju bra.. hoppas det går fort...
  • TrollBoll

    Jag fick tillbaka mina provsvar efter ungefär en och en halv vecka...

    Mynta13: Hade eock ingen aning om att jag kommer vara tvungen att äta dem resten av livet. Nåja... vad gör en liten tablett om dagen som sagt. =)

  • Mynta13

    Trollboll: Äter du dem pga understimulering, sk hypotyreos så är det livslång behandling för då har sköldkörteln helt enkelt lagt av. Är det därför du fått dem?

  • ConcreteAngel

    Jag fick inte svar förrens efter 2 vackor sist och jag orkar inte vänta...Jag vill bara gå vidare.

Svar på tråden Ni som äter Levaxin!