• Skumpis

Babyhygien. Vad behövs? Vilket märke använder ni?

Jag väntar barn och har börjat inhandla lite prylar. Funderar på vad man ska köpa för hygienprodukter till bebisen. Dels vad man behöver, och dels vilka märken som är bra. Man får ju för sig att tex Barnängen skulle vara bra för barn, men jag har hört motsatsen. Hur är det med Natusan? Några andra märken som är bra?

*Vilka hygienprodukter behöver bebisen det första halvåret?

*Vilka märken ska jag köpa?

• Svar på tråden Babyhygien. Vad behövs? Vilket märke använder ni?
  • AnnaLina

Har hört att varken Barnängen eller natusan är speciellt bra då det innehåller mineraloljor. Vet inte hur andra gör men jag använder olivolja o vatten när jag tvättar min dotter. Har även använt märket Weleda. Så har vi Inotyol slava för röd rumpa och Locobase Repair (men det är bara för min dotter är så torr i huden).

Lycka till!

• Mylove040811

Min dotter är 5 månader och då har jag använt:
    Natusan, lavendel/top to toe och badar henne, smörjer henne i natusan olja i sen har jag till rumpan Intiol salva.
    Och Natusan puder är oxå bra, tvättserveter natusan och Eldorados tvättlappar..

• hejlis

Jag använder nästan inga produkter alls. (min dotter är 3 månader). Lite badolja (barnängens) i badvattnet ibland. (badar 2/veckan). Ibland blir hon lite röd i stjärten, då använder jag Inotyolsalva. Nu har hon blivit lite torr i huden, fläckvis, och jag köpte då Lacobasesalva på apoteket, men än så länge har jag inte behövta använda den, utan smörjt med bröstmjölk.

• Jennie Brunflo

Hygienprodukter första halvåret......ja....ingenting.
    Det som kan behövas är olja och någon salva. Tvål och liknande är bara att hoppa över. Vatten är det bästa.
    Salva för röda stjärtar mm fungerar olika på olika barn. Men vanligaste salvorna för små barn är idomin, inotyol, silon och miniderm. Men vänta och se om du ens behöver salva och var inte rädd för att prova något annat om det inte funkar.
    Min syster har 3 barn och hon har använt olika salvor till barnen, för det som funkade på det ena barnet funkade inte på nästa osv.

Jag tycker du ska satsa på Weleda eller något annat naturmärke.
    Barnängen och Natusan är väl lika värdelöst båda två.
    Jag tycker själv att Weledas produkter är jättebra, men det finns säkert fler märken.

• Jennie Brunflo

Glömde skriva:

Köp INTE tvättlappar som är "våta".
    Det är absolut bäst med bara vanligt vatten.
    Håll babyn över tvättstället och tvätta rumpan, det är det naturligaste och bästa.

• Avelyn

Jag vet inte direkt vad man behöver.. jag har aldrig köpt så många produkter direkt.. väntar mitt tredje barn. Jag har laddat upp med änglamarks oparfymerade babytvål, zinksalva och barnolja från barnängen.. något mer anser jag mig inte behöva den första tiden.. ( ja förutom navelvårds produkter ) Köpt tvättlappar i papper från babyproffsen med samt blöjor för nyfödda. Jag har aldrig köpt mer någon av de andra gångerna heller. Det är nog en smaksak vilken sort man köper. Själv vill jag ha de som luktar så lite som möjligt så jag får lukta på bebisen i stället för parfymen

• ucka

Jag säger det igen.... Inotyol!
    (Också mycket bra att använda själv när man har bindor för tredjeveckan och skavsåren inte är lika charmiga längre )

• Skumpis

Inotyol, köper man det på apoteket?

Weleda (jag tänker på quickmopp) köper man det i vanliga affärerer eller i naturaffärer?

Är det inte bra att ha (våta) tvättservetter när man behöver byta blöja ute?

• Jennie Brunflo

Inotyol kan du köpa på apoteket

Weleda köper då på typ hälsokostaffärer eller vi internet.

Våtservetter är jättebra att ha om du ska byta bajsblöja ute. Ska du bara byta kissblöja så behövs det inte tvättas.

• Skumpis

Tvättar man inte när man byter kissblöja? *ställer dumma frågor nu känner jag* Eller menar du att man inte behöver det om man är ute?

• Mylove040811

Skumpis:
    Inotyol salva köper du på apoteket..
    Jag använder våtservetter när vi är någonstannas annars så har jag tvättlappar som man skäljer i vatten. Jag tycker våtservetter luktar så mycket trots att de ska vara "parfym fria"

• Majsan70

Olivolja och inotyolsalva hade vi o har fortfarande. Locobase har vi till dottern att smörja i ansiktet eftersom hon är lite torr där. Nåt annat behövs just inte. Kanske lite shampoo då..

• Mylove040811

Nej man ska tvätta dem så lite som möjligt för att inte slita ut huden om man säger så..

• Skumpis

Hur använder man olivolja?

TAck för alla era svar!

• Majsan70

Olivolja kan man ha i badet, eller som massageolja, eller smörja torra huddelar. Så är det ju så gott i maten oxå. *hihi* Går utmärkt att ha olivolja på en tvättlapp för att torka i rompan oxå.

• AnnaLina

Jag har olivolja i badvattnet. Sen tar jag även olivolja och vatten på torra tvättlappar och tvättar rumpan med vid blöjbyte.

• Jennie Brunflo

Jag har tvättat Sigrid 2ggr/dag med bara vatten i tvättstället. Sedan när det varit kissblöja så har jag bara bytt blöja.
    När det varit bajsblöja har jag tvättat med vatten också.

Varje morgon tar man av nattblöjan och tvättar rent hela stjärten - oavsett om det är bajs eller inte.
    Likadant gör jag på kvällen.

Tvättar rent gör du bäst med bara vatten, antingen håller du babyn över handfatet eller så tar du tvättlappar och tar bara vatten på dessa.
    Vi klippte 4 handdukar i 6 bitar vardera och sicksackade runt kanterna. Voila så hade vi massor med tvättlappar.
    Eftersom vi har tygblöjor så tvättar vi tvättlapparna tillsammans med blöjorna.

Olivolja använder du som badolja.
    Du droppar några droppar i badvattnet.
    En del smörjer in barnet med olivolja innan badet och badar sedan i bara rent vatten.
    Andra smörjer in med olivolja på torra ställen när barnet har badat färdigt.

Och du, INGA frågor är dumma!!! Frågar man inte så får man inget veta!

• Skumpis

Tack för alla svar! Jag ska väl klara av det här med bebis också så småningom. Känns lite konstigt att jag kommer ha en liten bebbe här hemma om tre månader. KOnstigt men underbart!

TAck åter igen!

• Nie

Jag har ett tips som jag önskar att jag hade fått. När barnet är nyfött och det svarta bajset kommer, tvätta då rent med olja och vatten. Om man bara använder vatten eller kanske t.o.m. tvål så tar det lååång tid att få bort det svarta bajset. Det går bort på en gång om du tar olja på stjärten istället.

• Veladis

Min dotter är nu 1½, och de få produkter jag har använt mig av är:

Icas skumtvättlappar (jag vet inte så miljövänliga, men bra!)
    Inotyol-salva för utslag och dylikt
    Helosan-salva
    Natusan baby oil... Den fick vi, har inte köpt själv. (Den är bra vid vuxenmassage också.)
    hydrokortisonslava för böjvecksexem (har vi köpt i dagarna)

Febertermometer (för stjärten)
    Trubbig barn-nagelsax
    Tops
    Tandborste när tänderna började komma.

Vi använder aldrig tvål när hon badar, men hon har ett spanskt baby-skumbad hon fått som souvernir från Mallorca. Har dock inte kollat innehållsförteckningen...

Svar på tråden Babyhygien. Vad behövs? Vilket märke använder ni?