Utlandstraktamente - skatt?
Finns det någon som vet om man ska betala nån skatt på utlandstraktamente?
Vi har fått höra från flera att det ska vara helt skattefritt hur hög summa man än får.
Finns det någon som vet om man ska betala nån skatt på utlandstraktamente?
Vi har fått höra från flera att det ska vara helt skattefritt hur hög summa man än får.
hmmm letade mig fram hit: www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/2007/2007/skva200743inkska.4.19b9f599116a9e8ef36800011552.html
Men rätt land finns inte med
Ditt land kanske hamnar under kategorin "Övriga länder och områden 382kr" isf?
Anonym (fundersam) skrev 2008-02-06 23:58:20 följande:
Vilket land tänkte du på? Min man har traktamente i Norge, Finland och Danmark. Helt skattefritt. Har förstått på hans arbetskollegor som jobbar i europa är det skattefritt där med.
Tror du får ringa Skatteverket =)
Utlandstraktamtente betalas för att ersätta ökade kostnader som man har om man måste arbeta utomlands, dvs där man inte bor. Det blir därför fel ur svensk skattelagstiftnings synpunkt när en som bor och arbetar i Sverige får sådant traktamtente av en utländsk arbetsgivare.
All inkomst ska då tas upp till beskattning i Sverige och sedan måste man beräkna hur stora SVENSKA traktamente han skulle ha rätt till. T.ex. så är beloppet 210 kr för inkomstår 2008 vid tjänstresa en hel dag inom Sverige. Har han sedan tjänsteresor utomlands så används de svenska reglerna för att beräkna även dessa traktamente. Ofta brukar det innebära att huvuddelen av utlandstraktamentena ska tas upp till beskattning.
Även sociala avgifter så då betalas för den inkomst som tas upp till beskattning i Sverige.
Detta är dock inga lätta regler utan ni måste ta kontakt med Skatteverket. Det finns många saker som spelar in, t.ex. var man bedömer att din man har sitt tjänsteställe osv.
Lycka till!
Anonym (skattemas) skrev 2008-02-07 18:38:49 följande:
Och hur kommer det sig att man får så mycket mer om man är i annat land än sverige?
KLingar inge bra i mina öron för hur fan får man tak över huvudet och mat i magen för 210kr?
Tak över huvudet får du för att arbetsgivaren står för hotellkostnaderna. Mat för 200 kr brukar knappast vara något problem. Frukost ingår på hotellet, lunch skulle du ätit även om du inte varit på resa så vad pengarna ska ersätta är att du inte kan äta midag hemma.
Fast om frukost ingår i hotellkostnaden utgår inte 210 kr utan då skall man först dra av 22% för frukost, och då blir ju ca 160 kr kvar som ska räcka till både lunch OCH middag. Räcker ju till MCdonalds, urdåligt och hälsovådligt med detta låga traktamente!
Lunch skulle man förvisso ätit ändå, men eftersom man mister möjligheten att ta med mat hemifrån och värma, ska pengarna räcka både till lunch o middag
Du har ofta högra kostnader när du är utomlands än om du resor inom det land där du bor - därför är utlandstraktamtenena högre än de inrikes.
Har ingen aning om varför vissa har fått rätt (det är alltid så lätt att hänvisa till att andra fått rätt men det kanske har varit andra omständigheter?) men reglerna är tydliga i det här fallet. Ni får givetvis göra som ni vill men jag skulle ändå rekommendera er att kolla med Skv så att ni får ett svar där alla era omständigheter vägs in.
Jag är också jurist...och jobbar med just såna här frågor.