• twinstar

Delamma + ersättning - hur fördela?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-07 12:46
    Mitt inlägg försvann?!

Ska se om jag kan skriva ner allt det jag författade imorse igen. Med en hand dessutom

Min tjej är prematur och har aldrig fått till det här med effektiv ammning. Hon är 3,5 månad okorrigerad ålder.

Våra ammningar tar 60-90 minuter och då är hon inte mätt. Det i kombination med att hon går upp dåligt i vikt gör att vi nu börjar ge extra på flaska.

Idag ammas hon på dagen och natten men vi ger tillägg på kvällen. Då får hon så mycket hon vill i några omgångar.

En vanlig dag ser ungefär ut så här.

06.30 amma
    sover
    10.30 amma (det bästa och effektivaste målet)
    sover
    14.00 amma
    16.00 amma
    somna vid bröstet
    18.00 amma
    19.00 150ml flaska
    20.00 amma lite
    21.00 150 ml flaska
    23.00 70 ml flaska
    00.00 amma lite
    sover för natten

Som ni ser ökar det mot eftermiddagarna då hon vill amma oftare och oftare och sen blir det extremt mycket mat kvällstid då hon är vrålhungrig.

Vi har kämpat med ammningen i 3,5 månad och jag orkar inte krångla längre, och innan ammningsmaffian går i taket, jag har testat ALLT med hjälp av både bvc och
    ammningshjälpen!

Hur kan jag fördela maten så att hon inte blir så hysteriskt hungrig på kvällen och
    samtidigt undvika att jag inte sinar för fort?

• Svar på tråden Delamma + ersättning - hur fördela?
  • visspen

jag ammade på natten och på kvällen men gav flaska på dagen. men ibland så ammade jag på dagen någon enstaka gång...

• Miim

jag ammar först och ger ersättning när jag märker att min mjölk inte räcker till (är bröstop och har därför mindre mjölkkörtlar än normalt). Allt beror väl på hur man vill lägga upp det..

• CeeJay

Så gjorde jag också, ammade först och sen ersättning. Nu delammade jag ju bara i 4 resp 2 veckor så jag behövde ingen "genomtänkt upplägg"

Miim skrev 2008-02-07 09:00:53 följande:
    jag ammar först och ger ersättning när jag märker att min mjölk inte räcker till (är bröstop och har därför mindre mjölkkörtlar än normalt). Allt beror väl på hur man vill lägga upp det..
  • Sodaspring

Jag ammar så mycket det går. Ger ersättning 1-4 gånger per dag. Inget alls på nätterna. Jag ammar alltid innan jag ger ersättning.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • twinstar

Vart tog mitt inlägg vägen?
    Jag skrev hur långt som helst om vår dag!

Nu hinner jag inte skriva om allt....får vänta till eftermiddagen.

• stjernan

Jag gav ersättning på kvällen och natten (de små står sig så mkt bättre på ersättningen...). På dagen gav jag urpumpad bröstmjölk och kompletterade med ersättning om det inte räckte.

• Ilena

Hej!
    Jag ammar och ger lite tillägg (ca 1,5-2 dl/dygn)och har en kille på 3 mån. Jag skulle råda dig att sprida ut tillägget så det inte bara blir flaska på kvällen. Prova att ge typ 60 ml efter morgonamningen. Sen likadant efter amningen vid 14.
    Tycker du alltid ska amma innan du ger flaska för det stimulerar din mjölkproduktion. Ge inte heller så mycket tillägg åt gången för då vill barnet inte till bröstet på ett tag. Det är ett himla kämpande att hitta en balans men det går med lite slit. Gå och väg ditt barn ofta för att kolla om din metod funkar. Lycka till!

• Pilea

Jag ammar först ca 15-20min och ger sedan ca 100ml ersättning, hon äter bara 4-5ggr per dag och inget på natten, sista målet runt 20-tiden.

Svar på tråden Delamma + ersättning - hur fördela?